Thursday, Apr 18, 2019

صفحه نخست » بلومبرگ: ناتو مشکل‌سازی اردوغان را بدون مجازات نخواهد گذاشت

erdogan_041819.jpgالعربیه - روزنامه بلومبرگ روز پنجشنبه 18 آوریل در مقاله‌ای نوشت، زمان آن رسیده است که ناتو رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه را به دلیل مشکل سازی مکرر در این پیمان نظامی، مجازات کند.

اردوغان هفته گذشته گفت ترکیه برای خرید سامانه دفاعی «اس 400» مصمم است و این توافق با روسیه به پایان رسیده است.
تهدیدی خطرناک برای رازهای نظامی بسیار حساس

بلومبرگ نوشت: «در سایه تنش و جنگ لفظی فزاینده میان ترکیه و برخی از اعضای ناتو، نباید خطر فاش شدن اسرار نظامی ناتو را دست کم گرفت.

سیستم دفاع روسیه S-400 می تواند جنگنده‌های ناتو را سرنگون کند. انتظار می‌رود که مهندسان مسکو برای کمک به همتایان ترک خود در براه انداختن سیستم عامل این سامانه دفاعی، ممکن است تکنولوژی و اسرار مهمی از ترکیه خریداری کنند یا روسیه ممکن است بتواند اطلاعات حساسی مربوط به تکنولوژی سلاح ایالات متحده آمریکا به ویژه آنهایی که در جنگنده F-35 بکار گرفته شده است را از ترکیه دریافت کنند.

ایجاد هرج ومرج در پیمان ناتو

ایالات متحده آمریکا خرید «اس 400» روسیه توسط ترکیه را تهدید جدی برای ناتو تلقی می‌کند به عقیده آمریکا این قرارداد باعث هرج ومرج در پیمان نظامی ناتو می شود به همین دلیل سخت با آن مخالفت کرد.

ایالات متحده آمریکا تهدید کرد که اگر ترکیه از این معامله صرف نظر نکند فروش جنگنده‌های F-35 را به ترکیه متوقف خواهد کرد.

مطالب بیشتر در سایت العربیه

برغم این که توافقنامه خرید جنگنده‌های F-35 از آمریکا توسط ترکیه حدود 12 میلیارد دلار برای ایالات متحده نفع دارد اما ایالات متحده قصد دارد این توافقنامه را متوقف کند.

نیروی هوایی ترکیه قصد دارد حدود 100جنگنده F-35 از آمریکا خریداری کند. آنکارا همچنین یک پیشنهاد بزرگ از سوی ایالات متحده برای خرید موشک های Patriot به جای موشک اس 400 را دریافت کرده اما هنوز این پیشنهاد را رسما قبول نکرده است.

انتقاد از نوع حکومت «استبدادی» اردوغان

بلومبرگ در ادامه نوشت، روی آوردن اردوغان به خرید اسلحه از روسیه به مسائل امنیتی در این کشور بر می گردد اردوغان خوب می داند که ترکیه چقدر به اسلحه آمریکا محتاج است اما او پس از انتقادهای مکرر کشورهای غربی به نوع حکومت او کم‌کم از غرب ناامید شد به طوری حتی ناتو را به همکاری با کودتاگران علیه خود متهم کرد. اتهام ناتو و گفتمان خصمانه‌ای اردوغان در قبال غرب و گسترش روابط خود با اسلامگرایان و روس‌ها رفقای ناتو را وادار خواهد کرد که اردوغان را مجازات کند.

گام‌های متفاوت اردوغان با استراتژی ناتو

اهمیت استراتژی جغرافیایی ترکیه نوعی خودبزرگ بینی در اردوغان بوجود آورد. او برعکس نقشی که ترکیه باید داشته باشد به جای اینکه سدی در قبال توسعه طلبی روسیه باشد با روسیه روابط تجاری و اقتصادی و امنیتی عمیقی با روسیه برقرار کرد اردوغان حتی در مبارزه با تروریسم تنها به دایره منافع خود و مفهوم خودش از تروریسم عمل کرد.

بلومبرگ نوشت، ناتو باید به اردوغان نشان دهد که عملکرد گروهی برای منابع جمعی از عملکرد تنگ‌نظرانه برخی اعضای این پیمان مهمتر است. این خبرگزاری نوشت جنگنده‌های F-35 آمریکا نباید به اردوغان داده شود تا او نسبت به عملکرد خود در ناتو تجدید نظر کند. این خبرگزاری نوشت دونالد ترامپ با تحریم‌هایی همچون تحریم‌های آمریکا علیه چین علیه ترکیه اعمال کند.

اردن می‌تواند بجای «انجرلیک» ترکیه باشد

بلومبرگ نوشت اگر اردوغان به تصمیمات فرذی و یکجانبه خود ادامه داد اعضای ناتو باید از پایگاه انجرلیک خارج و به اردن منتقل شود و از تصمیم آلمان درس عبرت بگیرند.

نتایج منفی ارتباط ترکیه با روسیه

اردوغان باید بخاطر داشته باشد که عضویت ناتو تقریبا هفت دهه به منافع نظامی، سیاسی و اقتصادی ترکیه خدمت ارائه داد با وجود سخنان او، باید آگاه باشد که جایگزینی ناتو به معنای وابستگی بیشتر به روسیه است که قطعا نتیجه نامطلوب برای کشوری مستقل با اهمیت ژئوپولتیک مانند ترکیه خواهد داشت.

عضویت ترکیه در ناتو و اتحاد با کشورهای غربی بهترین گزینه برای ترکیه است. اما این نیازمند احترام ترکیه به نگرانی های جمعی نهاد نظامی دارد و اردوغان باید نشان دهد که او نیز نگران منافع جمعی ناتو است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy