Thursday, Apr 18, 2019

صفحه نخست » فرمانده نیروهای سپاه در بوسنی ارتباط سپاه پاسداران با القاعده را تائید کرد

bossni.jpgایران بریفینگ - رمضان شریف در واکنش به ویدیویی منتشر شده از سعید قاسمی در خصوص اعزام نیروهای سپاه پاسداران در لباس هلال احمر به بوسنی و همکاری با القاعده، تاکید کرد: اظهارات وی شخصی و فاقد اعتبار بوده و مورد تایید سپاه نمی‌باشد.

در پی انتشار ویدیویی اینترنتی از سعید قاسمی یکی از بازنشستگان سپاه درباره استفاده از پوشش هلال احمر در جریان جنگ بوسنی و متعاقبا واکنش جمعیت هلال احمر کشور و برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، سردار سرتیپ دوم پاسدار رمضان شریف سخنگو و مسئول روابط عمومی کل سپاه گفت: اظهارات آقای سعید قاسمی که مدتی داوطلبانه در بوسنی حضور داشته‌اند و سال‌های زیادی هم از بازنشستگی ایشان می‌گذرد، دیدگاهی شخصی و فاقد اعتبار بوده و مورد تایید سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم نمی‌باشد.

وی افزود: مواضع و کارکردهای سپاه در عرصه‌های مختلف تابع منطق و منطبق با قوانین و مقررات بوده و اقدامات امدادی سپاه به مردم مسلمان بوسنی نیز از این قاعده تبعیت کرده است.

سخنگوی سپاه پاسداران در پایان با یادآوری اینکه این گونه اظهارات از آقای سعید قاسمی مسبوق به سابقه بوده و مسئولیت اظهارات اخیر بر عهده وی است گفت: در عین حال تاکید می‌کنیم ایشان و برخی افراد که از سازمان سپاه بازنشسته و یا به گونه‌ای جدا شده‌اند، از اظهارنظرهای غیرمسئولانه و خلاف واقع پرهیز نموده و برای دشمنان انقلاب و ملت ایران تولید بهانه و دستاویز نکنند.

گفتنی است سعید قاسمی از فرماندهان سابق سپاه پاسداران اخیرا در ویدیویی فاش ساخته بود که در پوشش نیروهای هلال احمر ایران به جنگ در یوگسلاوی سابق رفته است و در آنجا با دیگر مجاهدین اسلامی همچون القاعده ارتباط داشته و حتی به آنها ایده و روش کار نیز داده است.

همزمان با تکذیب سپاه پاسداران، حسین الله کرم از فرماندهان سپاه پاسداران که او نیز همچون سعید قاسمی از فرماندهان اعزامی سپاه پاسداران به یوگسلاوی سابق بوده است وجود ارتباط میان نیروهای سپاه پاسداران در بوسنی و هرزه گوین با القاعده را تایید کرده است.

حسین الله کرم در مصاحبه با «نامه نیوز» به سخنان سعید قاسمی درباره استفاده از هلال احمر به عنوان پوششی برای کار نظامی اشاره کرد و در عین حالی که او به صراحت لفظ «پوشش» را برای خود و دیگر نیروهای سپاه پاسداران اشاره کرد ه گفت: «او نگفت که ما با لباس هلال احمر یا از طریق هلال احمر در بوسنی بودیم. در واقع او با استفاده از این تعبیر می‌خواست بگوید «ما آنجا امدادگر بودیم» چون امداد و کمک رسانی شاخصه و ویژگی هلال احمر است بنابراین فعالان این حوزه امدادگر محسوب می‌شوند»

سعید قاسمی در مصاحبه با برنامه «رو در رو» در پاسخ به سوال مجری که در جنگ بوسنی، چه وظیفه‌ای بر عهده داشتند؟ گفت: «ما هلال احمری‌هایی بودیم که برای آموزش نظامی نیروهای مجاهدین رفته بودیم او سپس در جواب مجری که می‌پرسد یعنی هلال احمر پوشش بوده؟ می‌گوید: بله این راهمه دیگر می‌دانند حتی آمریکایی‌ها ...»

پس از انتشار ویدیوی این اظهارات جمعیت هلال احمر ایران اعلام کرد از سعید قاسمی به خاطر اظهاراتش درباره «سوءاستفاده از این نهاد» برای مقاصد نظامی در جنگ بوسنی شکایت می‌کند.

الله کرم در ادامه درباره ارتباط نیروی قدس با القاعده هم می‌گوید: «القاعده لایه‌های مختلفی دارد، لایه‌ای که شامل نیروهای بوسنی و هرزگوین بود، آنها به نحوی با ما ارتباط داشتند، هرچند گاهی از این‌ها وقتی در مقرهای القاعده آموزش می‌دیدند وقتی اسلحه خود را تحویل می‌گرفتند بنا به دلایلی آنجا را ترک می‌کردند و به سمت ما می‌آمدند. ارتباط با القاعده عمدتا در این لایه‌ها بود»

سعید قاسمی در مصاحبه خود به همکاری سپاه پاسداران با القاعده اشاره کرده و گفته بود: «در بوسنی قلب اروپا اتفاقاتی افتاد که حضور ما و سپس القاعده بود. یک مدت القاعده‌ای‌ها استیل ما را گرفته بودند؛ از سربند و پرچم گرفته تا گردان (مثلا) حمزه سید الشهدا»

او افزود: «شاهد آن بودیم که مجاهدین و آزاده‌ها از سراسر دنیا آمده بودند. آن‌جا اتفاق جدیدی رقم خورد. یعنی تشکیل یگان‌های جهادی مسلمان. آن‌چیزی که در ۵-۶ سال اخیر در سوریه اتفاق افتاد، آن موقع در بوسنی اتفاق افتاد. یعنی بچه‌های حزب‌الهی‌هایی که به امام (خمینی) ارادت داشتند آمدند، از آلمان آمدند، از فرانسه آمدند و از جاهای دیگر آمدند»

گفتنی است همزمان با آغاز درگیری‌ها در یوگسلاوی سابق نیروی قدس سپاه پاسداران اقدام به تشکیل و اعزام سه تیپ نظامی از میان رزمندگان بسیجی و اعضای سپاه پاسداران به یوگسلاوی می‌نماید.

تیپ مسلم بن عقیل به فرماندهی سعید قاسمی، تیپ ۱۱۰ نوح نبی به فرماندهی محمدرضا نقدی و تیپ مالک اشتر به فرماندهی عبدالحسین الله کرم.

مأموریت این ۳ تیپ مبارزه با صرب‌ها و کرواتهای یوگسلاوی سابق به نفع مسلمانان بوسنیایی بود، آموزش نظامی و سازمان‌دهی آن‌ها نیز به مجاهدین بوسنیایی و دیگر مجاهدین مسلمانی که به‌صورت گروهی و یا انفرادی به یوگسلاوی آمده بودند هم برعهده هر ۳ تیپ بود.

هر ۳ تیپ البته به دلیل عدم آشنایی به مختصات منطقه و همچنین قدرتمندی دیگر گروه‌های مبارز مسلمان در یوگسلاوی و اختلافات عقیدتی که فرماندهان تیپ بر سر مسائل سنی و شیعه بودن در یوگسلاوی به آن دامن زدند نتوانستند کار آیی لازمی در جهت مبارزه با صرب‌ها و کروات‌ها در دفاع از مسلمانان بوسنی و هرزه گوین از خود نشان بدهند اما حضور تبلیغاتی‌شان (امری که ظاهراً بیشتر مدنظر جمهوری اسلامی بود) تا ماه‌ها در منطقه اروپای شرقی ادامه یافت، حاصل این حضور کشته و زخمی شدن بیش از ۳۶۰ پاسدار و بسیجی لشکر ۲۷ و ۱۰ سپاه پاسداران بود.

از میان این سه فرمانده البته سعید قاسمی سه ماه پس از حضور در بوسنی از فرماندهی تیپ مسلم عزل شد و فریدون وردی نژاد از دیگر فرماندهان وقت نیروی قدس سپاه جایگزین وی گردید، سعید قاسمی پس از عزل و ابلاغ بازگشت به ایران با تمرد از دستور چند ماه دیگر هم در بوسنی می‌ماند (وی بدون هماهنگی با نیروی قدس در کنار گروهی که به کارگردانی نادر طالب‌زاده مشغول ساخت مستند خنجروشقایق بودند قرار می‌گیرد و گوشه‌های از فعالیتهای سپاه را برای آنها فاش می‌سازد، همین عدم هماهنگی و نمایش چهره‌هایی از رزمندگان ایران در کنار دیگر مجاهدین مسلمان همچون القاعده باعث شد از پخش این مستند جلوگیری شود)

تمرد سعید قاسمی و همچنین درگیری عبدالحسین الله کرم در تیپ خود بین نیروهای ایرانی و مجاهدین مسلمان سنی چچن و افغانستانی القاعده بر سر اختلافات عقیدتی اهل تسنن و اهل تشیع باعث می‌شود این دو فرمانده در دادسرای نظامی تهران محاکمه شوند که بر اساس آن حکم سعید قاسمی از سپاه پاسداران بازنشسته می‌شود و سرهنگ عبدالحسین الله کرم که آن زمان در معاونت بازرسی نیروی زمینی سپاه مشغول بوده توبیخ و منتظر خدمت اعلام می‌گردد.

الله کرم نهایتاً شش سال بعد در سال ۱۳۸۰ پس از اخذ درجه سرتیپ دومی بازنشست گردید.

اتهام‌های زیادی علیه سپاه پاسداران در ارتباط با همکاری با القاعده مطرح است که همواره ایران آن را رد کرده است. اکنون اما این دو فرمانده سپاه به این همکاری اذعان می‌کنند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy