Friday, Apr 19, 2019

صفحه نخست » المانیتور: چرا اردوغان از شکست در انتخابات استانبول، تا این حد احساس خطر می کند

erdogan_041819.jpgآمبرین زمان در المانیتور نوشت: همزمان با درخواست شهردار جدید استانبول، اکرم امام اوغلو برای آغاز عصر جدیدی از صلح و اتحاد در بزرگترین شهر ترکیه، هزاران شهروند ترکیه که در مقابل ساختمان شهرداری این شهر گرد آمده بودند، غریو شادی سر دادند و پرچم کشور را به اهتزاز درآوردند. امام اوغلو که صدایش در نتیجه ماه‌ها کمپین انتخاباتی گرفته بود، وعده داد که میان بیش از شانزده میلیون سکنه استانبول و اطرافش بدون تبعیض حکمفرمایی کند. او به مردم گفت که اختلافات را کنار بگذارید و نگاهی مثبت به آینده داشته باشید. من به ارمنیها، یونانیها، یهودیان و همه درود میفرستم. استانبول شهری دوستدار زنان خواهد بود.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: امام اوغلو پس از تایید حکم شهرداری اش توسط هیات انتخاباتی استانبول با گذشت بیش از دو هفته از انتخابات، این سخنرانی سرشار از سخنان امیدوارکننده و متواضعانه را ارایه کرد. این تاخیر در تایید نتایج انتخابات که کل کشور را عصبی کرده بود، در نتیجه تقاضا‌های متعدد حزب عدالت و توسعه برای بازشماری آرا رخ داده بود. این حزب مدعی بود که حزب امام اوغلو یعنی حزب سکولار جمهوری خلق، دست به تقلب گسترد‌های در انتخابات زده بود. شکست در مرکز اقتصادی ترکیه ضربه سختی به رییس جمهور کشور، رجب طیب اردوغان بود که حدود یک ربع قرن پیش، حیات سیاسی خود را از همین جایگاه یعنی شهرداری استانبول آغاز کرده بود.

البته قرار نبود که او تسلیم شود. حزب عدالت و توسعه با اشاره به تخلفات قانونی وسیع، اعتراض مجددی را تسلیم شورای عالی انتخابات کرد تا انتخابات شهرداری استانبول دوباره تکرار شود. حزب جمهوری خلق این ادعا را رد گفت و گفت حتی پس از بازشماری آرا، امام اوغلو برنده انتخابات شد.

علی احسان یاووز، معاون حزب عدالت و توسعه، مدعی بود ۱۶۸۸۴ رای این حزب شمارش نشده که بیشتر از ۱۳۰۰۰ رایی است که به پیروزی امام اوغلو منجر شده است. او همچنین انگشت اتهام را به سوی فتح الله گولن، روحانی سنی تبعیدی نیز اشاره رفت. یاووز گفت برخی مقامات که به داشتن رابطه با گولن متهم هستند بر شمارش آرا نظارت داشتند.

با از دست دادن استانبول، یکی از منابع اصلی درآمدی حزب عدالت و توسعه برای هزینه‌های انتخاباتی در ۱۵ سال گذشته از دست رفت. خودکامگی اردوغان که پس از کودتای ناموفق سال ۲۰۱۶ شدت گرفته است، موجب شده بود برخی نگران باشند که انتخابات اهمیت خود را در این کشور از دست بدهد. آزمون این ادعا، میزان تلاش اردوغان برای بازپسگیری استانبول و ابطال نتیجه انتخابات بود.

کارشناسان هشدار داده بودند در حالی که این کشور تحت فشار‌های آمریکا به علت خرید سامانه روسی اس۴۰۰ است، برگزاری مجدد انتخابات موجب تضعیف بیشتر اقتصاد ترکیه خواهد شد. روزنامه فایننشیال تایمز نیز هشدار داد که ترکیه با استقراض‌های کوتاه مدت به نام سواپ برای سرپوش گذاشتن بر مشکلات اقتصادی، ذخایر ارزی خارجی خود را به سرعت مصرف خواهد کرد. این روزنامه برآورد کرده بدون درنظر گرفتن استقراض‌های کوتاه مدت، ذخایر ارزی خارجی ترکیه کمتر از ۱۶ میلیارد دلار است که با میزان ۲۸ میلیارد دلاری ادعایی بانک مرکزی ترکیه متفاوت است.

تاکنون کمتر کسی نامی از امام اوغلو شنیده بود، اما وی در حال تبدیل شدن به رقیبی است که جایگزین مناسبی برای اردوغان تلقی می شود. اردوغان شاخص ترین چهره سیاسی ترکیه اگر نگوییم بی پرواترین سیاستمدار پس از کمال آتاترک، بنیانگذار جمهوری ترکیه تلقی می شود.

یکی از نخستین اقدامات امام اوغلو پس از کاندیداتوری، رفتن به دیدار با اردوغان بود تا با بهره برداری از پوشش رسانه ای نشان دهد که برای سازش آمده و نه انتقام جویی. برای نخستین بار است که این حزب اصلی مخالف در ترکیه دیگر نگران جانشینی رهبر آن یعنی کمال قلیچ دار اوغلو نیست بلکه روی مسأله سرنگونی اردوغان متمرکز شده است. بسیاری به این باور رسیده اند که امام اوغلو جایگزین خوبی برای اردوغان است.

امام اوغلو در مراسمی که در استانبول به مناسبت پیروزی برگزار شد، روی سقف اتوبوس تبلیغاتی خود رفت و از زنی که با برقه مشکی صورت خود را پوشانده بود دعوت کرد به او بپیوندد. او دعا کرد که خداوند راه درست را به او نشان دهد و جمعیت با فریاد آمین به او پاسخ گفتند. او گفت که برنامه بعدی اش دیدار از موزه آتاترک در آنکارا خواهد بود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy