Wednesday, Apr 24, 2019

صفحه نخست » ابهامات درباره تغییر فرمانده کل سپاه

sep_042219.jpgمحمد محبی - محمدعلی جعفری، معروف به عزیز جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، با حکم علی خامنه‌ای، جای خود را به حسین سلامی داد. حسین سلامی، به اظهارات ابلهانه و غیرعادی معروف است، از جمله «توصیه به نتانیاهو برای آموزش شنا در مدیترانه»، «ادعای سیر کردن ۴۰ میلیون گرسنه آمریکایی با دورریز غذای ایرانیان» و...

ارتقاء او به درجه سرلشکری و انتصاب او به فرماندهی کل سپاه، معانی زیادی دارد. به ویژه اینکه هنوز یک سال از پایان حکم فرماندهی عزیز جعفری باقی مانده بود. معمولاً احکام خامنه‌ای برای انتساب مقامات کشوری و لشکری، ۵ یا ۱۰ ساله است. دوره ۱۰ ساله فرماندهی عزیز جعفری، دو سال پیش به پایان رسیده بود، اما خامنه‌ای با یک حکم جدید، به مدت سه سال، دوره فرماندهی او را تمدید کرده بود.

ولی ناگهان، و یک سال قبل از پایان دوره حکم، فرمانده جدید تعیین کرد و عزیز جعفری را به یک سمت پرت و بی‌اهمیت، یعنی مسئول «قرارگاه فرهنگی و اجتماعی حضرت بقیه الله الاعظم ....» منصوب کرد و در حکم هم اعلام کرد که این برکناری و انتصاب به خواست خود او صورت گرفته است!

اما آیا این تصمیم عزیز جعفری از قبل بود و یا او مجبور به استعفا شده است؟! چطور فرمانده سپاهی که همین دیروز فرمانده سپاه حفاظت (یکی از حساس‌ترین زیرمجموعه‌های سپاه) را تغییر داد، به یکباره تصمیم به کناره‌گیری از فرماندهی کل سپاه گرفته است؟!

عزیز جعفری، دو روز پیش با حکمی، فتح‌الله جمیری را به فرماندهی حفاظت سپاه منصوب کرد. در مورد فرمانده قبلی حفاظت سپاه یعنی علی نصیری، شایعات فراوانی مطرح است، حتی گفته می‌شود که او ناپدید و احتمالاً فراری است. آیا برکناری و یا استعفای عزیز جعفری به مسایل مربوط به سازمان حفاظت سپاه هم مربوط است؟!

گفتنی است که سپاه دارای چهار نهاد اطلاعاتی و امنیتی داخلی و خارجی حساس و بسیار پیچیده است و تقریباً تمام هستی سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و دیپلماتیک کشور در کنترل این چهار نهاد است: «سپاه قدس»، «سازمان اطلاعات سپاه»، «سازمان حفاظت اطلاعات سپاه» و «سازمان حفاظت سپاه» (معروف به «سپاه حفاظت»).

سازمان حفاظت سپاه، مسئول حفاظت از شخصیت‌ها و اماکن حساس حکومتی و حفاظت از امنیت پروازهای داخلی را برعهده دارد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy