Wednesday, Apr 24, 2019

صفحه نخست » در هتل دالاس چه گذشت؟ نفی مداخله نظامی و جنگ، رد حمایت از سازمان مجاهدین خلق

pompeo.jpgکیهان لندن - به گزارش پایگاه خبری آکسیوس، پمپئو در این جلسه تاکید کرد، دولت دونالد ترامپ به دنبال هیچگونه اقدام نظامی در داخل ایران برای تغییر رژیم این کشور نیست. وزیر خارجه آمریکا در صحبت‌های خود هرگونه حمایت دولت آمریکا از سازمان مجاهدین خلق را، که زمانی آن را در لیست تروریستی خود قرار داده بود، نیز رد کرد.

این جلسه دوشنبه گذشته با حضور مایک پمپئو و فعالان ۱۵ نهاد و سازمان ایرانی-آمریکایی در هتل دالاس در تگزاس برگزار شد. پمپئو در این نشست ابتدا سخنرانی کوتاهی کرده و سپس به پرسش‌های حاضران پاسخ داده و بیشتر وقت جلسه نیز به پرسش و پاسخ گذشت.

یک پرسش عمده‎ که در این جلسه مطرح شد این بوده است که اگر تغییر رژیم از طریق داخلی اتفاق نیافتد بعد چه خواهد شد؟ وزیر خارجه آمریکا گفته، ما کاملاً محتاط هستیم که از تغییر رژیم استفاده نکنیم. وی سپس تاکید کرده که دولت ترامپ به دنبال مداخله نظامی در ایران نیست.

آکسیوس گزارش می‌دهد که پمپئو در این جلسه برای توضیح موقعیت دولت نسبت به ایران از عبارات غیرمستقیم و زبان دیپلماتیک استفاده کرده است.

به گزارش این پایگاه خبری، پمپئو در ادامه می‎گوید، «ماموریت ما دادن فرصت به آنها [زمامداران رژیم ایران] است. ما این فرصت را برای آنها ایجاد می‌کنیم. بیشترین نفع ما در این است که رهبران رژیم ایران غیرانقلابی باشند.»

مطالب بیشتر در کیهان لندن

در ادامه‌ی این جلسه پرسش و پاسخ، پمپئو گفته، اگر دولت ترامپ در جریان جنبش سبز در سال ۲۰۰۹ روی کار بود خیلی متفاوت‌تر از دولت باراک اوباما اوضاع را مدیریت می‌کرد. آکسیوس در ادامه نوشته است که پمپئو در عین حال نگفته اگر آنها می‌بودند دقیقاً چگونه عمل می‌کردند.

پمپئو با تاکید بر لزوم حاکمیت نظام‎های مدرن در دنیا در پاسخ به این پرسش که چه تضمینی وجود دارد که تحریم‌ها به مردم عادی آسیب نزند نیز جواب داده، «هیچ تضمینی وجود ندارد!»

وزیر خارجه آمریکا پس از این دیدار در توییتی می‎نویسد، «از ملاقات با گروهی از ایرانی- آمریکایی‎های برجسته و موفق در دالاس لذت بردم. در مورد معرفی سپاه به عنوان گروه تروریستی- که از امروز اجرایی شد صحبت کردیم- و چهل سال بی‎توجهی رژیم به نیازهای مردم ایران. ایالات متحده همیشه در کنار مردم ایران خواهد ایستاد. آنها سزاوار بهتر از این هستند.»

درست یک هفته پس از نشست دالاس، در ادامه «فشار حداکثری» به رژیم ایران، مقام‌های دولت آمریکا روز دوشنبه، ۲۲ آوریل، اعلام کردند معافیت واردکنندگان نفت ایران تمدید نخواهد شد.

کاخ سفید در بیانیه‌ی خود درباره عدم تمدید این معافیت تاکید کرده است: «این تصمیم [عدم تمدید معافیت‌ها] با هدف به صفر رساندن صادرات نفت ایران و قطع دسترسی ایران به منبع اصلی درآمد خود اتخاذ شده است.»

پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در یک نشست خبری در همین رابطه اعلام کرد: «عربستان و امارات قول داده‌اند کمبود نفت در بازارهای جهانی به دلیل تحریم‌ها را جبران خواهند کرد.»

برایان هوک مسئول امور ایران در وزارت خارجه آمریکا نیز می‎گوید، صادرات نفت ایران در سال جاری به صفر خواهد رسید و این پروژه از ۱۲ اردیبهشت آغاز می‌شود.

مک کال نماینده کنگره نیز از این اقدام استقبال کرده و گفته است، «من کاملاً از تصمیم دولت برای لغو ممنوعیت واردات نفت به‌ عنوان بخشی از فشارهای حداکثری آمریکا علیه رژیم حامی تروریسم در جهان حمایت می‌کنم. رژیم ایران همچنان در خاورمیانه خرابکاری کرده و منافع و متحدان ما را تهدید می‌کند. این اقدام، رژیم ایران را از تأمین پول برای انجام فعالیت‌های بی‌ثبات کننده، محروم می‌کند.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy