Wednesday, Apr 24, 2019

صفحه نخست » ظریف: اگر آمریکا می‌خواهد وارد تنگه هرمز شود باید با سپاه صحبت کند

zarif_042419.jpgیورونیوز - وزیر خارجه ایران می‌گوید آمریکا برای ورود به تنگه هرمز باید با سپاه پاسداران صحبت کند. محمدجواد ظریف که به نیویورک سفر کرده، روز چهارشنبه ۲۴ آوریل در نشست موسسه جامعه آسیا اعلام کرد تحریم‌های آمریکا نمی‌تواند سیاست‌های ایران را تغییر دهد.

آقای ظریف همچنین اظهار داشت که آمریکا به یک توافق یا گفتگوی جدید نیاز ندارد، چرا که برجام بهترین توافقی بود که طرفین می‌توانستند به آن دست یابند. وزیر خارجه ایران همچنین افزود که این آمریکا بود که از این توافق خارج شد. در نتیجه این آمریکا است با خروج از توافقات بین‌المللی همچون یک کشور غیرعادی رفتار کرده است، نه ایران.

ظریف همچنین تأکید کرد، این نخستین بار است که یکی از اعضای شورای امنیت سازمان ملل، صریحا قطعنامه همین شورا را نقض می‌کند و به دیگر کشورها هم فشار می‌آورد که آنها هم این قطعنامه را نقض کنند. اینجا ایران نباید تصمیم بگیرد، این اعضای جامعه بین‌الملل هستند که باید تصمیم بگیرند می‌خواهند این نقض ادامه یابد یا آن را متوقف کنند؟

وزیر خارجه ایران همچنین در بخش دیگری از صحبت‌هایش آمریکا را تهدید کرد که باید برای ورود به تنگه هرمز از سپاه پاسداران ایران اجازه بگیرد.

«اما از گذشته تنگه هرمز و خلیج فارس را باز نگه داشته‌ایم و در آینده نیز چنین می‌کنیم اما گر آمریکا می‌خواهد وارد تنگه هرمز شود، باید با کسانی که از این تنگه حفاظت می‌کنند، صحبت کند. یعنی سپاه پاسداران ایران.»

تهدید خامنه‌ای و اعلام آمادگی مشروط روحانی برای مذاکره

رییس‌جمهوری ایران می‌گوید جمهوری اسلامی مایل است با آمریکا مذاکره کند به شرط آن که آمریکایی‌ها عذرخواهی کنند و همه فشارها را بردارند.

حسن روحانی که روز چهارشنبه ۴ اردیبهشت در نشست هیئت دولت سخن می‌گفت با بیان این که آمریکایی‌ها از روز دوشنبه «تبلیغات جدیدی را برای فشار بر ملت ایران آغاز کردند»، در مورد شرایط ایران برای آغاز مذاکره با آمریکا گفت: «ما همواره مرد مذاکره و دیپلماسی بوده همان طوری که مرد جنگ و دفاع هستیم مذاکره در صورتی میسر است که همه فشارها برداشته شده، از اقدامات غیرقانونی خود عذرخواهی کنند و احترام متقابل وجود داشته باشد. بدون تردید قبول خواسته فرد چاقوکشی که به زور و به دروغ به دنبال مذاکره است، مطمئناً به جایی نخواهد رسید و ما با فرد چاقوکش و فرمول چاقوکشی مذاکره نمی‌کنیم و قبول چنین مذاکره‌ای به معنای ذلت و تسلیم است.»

دولت آمریکا از روز دوشنبه با لغو معافیت موقت برخی کشورهای خریدار عمده نفت ایران، دور تازه‌ای از فشارها بر ایران در چهارچوب تحریم نفتی و «رساندن صادرات ایران به صفر» را آغاز کرد.

حسن روحانی یادآوری کرد: «البته آمریکایی‌ها اقدامات جدی خود را از اردیبهشت پارسال و مقدمات آن را از دی ماه ۹۶ شروع کرده بودند و هر روز هم یک اقدام خلاف قانون در عرصه‌های بین‌المللی، سیاسی، تبلیغاتی و بویژه اقتصادی برای فشار علیه ملت ایران انجام می‌دهند.»

رئیس جمهوری ایران با این حال با بدبینی نسبت به آمادگی آمریکایی‌ها برای مذاکره گفت: «اصلاً چنین نیست که برخی تبلیغ می‌کنند طرف آمریکایی، برای مذاکره آمادگی دارد، آمریکا اصلاً برای مذاکره آمادگی ندارد و اعمالی که انجام می‌دهد برای شکست ملت ایران است و قصد دارد، دومرتبه به ایران بازگردد.»

وی با تاکید بر این که ایران در اولین اقدام باید آمریکا را از اقدامات غیرقانونی و ظالمانه خود «پشیمان» کند، افزود: «باید در مقام عمل ثابت کنیم که آمریکایی‌ها اشتباه کرده و محاسبات‌شان غلط است و هر زمان که به اشتباه محاسباتی خود پی بردند و حاضر شدند از طریق منطق و استدلال مشکلات را حل کنند ما برای این کار آمادگی داریم.»

تحریم نفتی

روحانی با بیان این که آمریکا با همه توان خود «قادر نیست بازار نفت جهان را در مشت خود قرار دهد»،در مورد کشورهای متحد آمریکا در منطقه و در همسایگی ایران گفت: «امروز از روابط بسیار خوبی با اکثر همسایگان خود برخوردار هستیم. تنها یکی دو کشور وجود دارند که آنها نیز باید متوجه اعمال و رفتار خود باشند. عربستان و امارات باید بدانند که وجود و بقایشان در سایه تصمیم خردمندانه حکومت جمهوری اسلامی ایران است.»

عربستان سعودی و امارات متحده عربی گفته‌اند که در غیاب نفت ایران، قیمت‌های جهانی را کنترل و متوازن خواهند کرد. روحانی خطاب به این دو کشور گفت: «شما که وجودتان در سایه جمهوری اسلامی ایران است، چطور به ترامپ می‌گویید که اگر صادرات نفت ایران را به صفر برسانید ما آن را جبران خواهیم کرد؟ آیا از تبعات این حرف خود آگاه هستید و می‌دانید که این به معنای دشمنی صریح با ملت ایران است؟ آیا نمی‌دانید که دوران ترامپ به پایان خواهد رسید و ما ماندگار هستیم و به عنوان همسایه در طول سالیان طولانی در کنار هم خواهیم بود؟ بهتر است به فکر دوستی دائمی در منطقه باشیم. جمهوری اسلامی ایران حق حیات بر گردن شما دارد و این دروغ نیست و یک تعارف و یا شعار نیست. ما بودیم که نگذاشتیم کشور شما از بین برود و بر شما مسلط شوند، چطور امروز با دشمنان ما همکاری می‌کنید؟»

آقای روحانی همچنین با اشاره به هدف دونالد ترامپ در به صفر رساندن صادرات نفت ایران اشاره و تصریح کرد: «این کار امکان‌پذیر نیست و ما به روش‌های مختلف نفت خود را به فروش خواهیم رساند و آمریکا با این گونه اقدامات خود به تمام ملت‌های جهان و همه شرکت‌های نفتی دنیا و حتی به ملت خودش ظلم می‌کند. اگر در آمریکا با مشکل داخلی مواجه هستید و گزارش بازرسی برای شما مشکل ایجاد کرده و از طرف کنگره تحت فشار بوده و در مسیر استیضاح قرار دارید، نباید با فشار به ملت‌های منطقه و ملت بزرگ ایران به دنبال حل مشکلات داخلی خود باشید و این راهی که انتخاب کرده‌اید، غلط است و روز به روز منزوی‌تر خواهید شد.»

از زمان تصمیم آمریکا به تمدید نکردن معافیت برخی کشورها از خرید نفت ایران، این نخستین بار است که یک مقام رسمی ایران صراحتا از «مذاکره» ولو با ذکر شرایط سخت آن سخن می‌گوید.

خامنه‌ای: این دشمنی بی‌جواب نخواهد ماند؛ هر قدر بخواهیم نفت صادر می‌کنیم

روز چهارشنبه در همان حال که روحانی از آمادگی ایران برای مذاکره مشروط با آمریکا سخن می‌گفت، سید علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران بر ادامه صادرات نفت تأکید کرد.

وی در دیدار با نمایندگانی از کارگران در مورد سعی آمریکا بر ممانعت از صادرات نفت ایران گفت: «اولاً تلاش اینها به جایی نمی‌رسد. ما آن‌قدری که نیاز داریم و خودمان اراده می‌کنیم، می‌توانیم نفت خود را صادر کنیم. آنها به خیال خودشان راه را مسدود کرده‌اند اما ملت فعال و مسئولین بیدار اگر دامن همت به کمر بزنند بسیاری از بن‌بست‌ها را باز خواهند کرد. ثانیاً بدانند این دشمنی بی‌جواب نخواهد ماند و پاسخ این دشمنی را خواهند گرفت. ملت ایران ملتی نیست که در مقابل دشمنی آنها ساکت بنشیند. ثالثاً هرچه ما کمتر وابسته به این شکل از فروش نفت باشیم، قدر می‌دانیم و این برای ما بهتر است.»

آقای خامنه‌ای در عین حال مشخص نکرد که ایران با وجود تحریم از چه طریقی قادر به تعیین میزان صادرات مورد دلخواه خود خواهد بود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy