Thursday, Apr 25, 2019

صفحه نخست » هشدار گوگل نسبت به جاسوس‌افزار بودن تلگرام طلایی ایران

telegram_042419.jpgایران اینترنشنال - پس از یک سال از فعالیت دو اپلیکیشن تلگرام طلایی و هاتگرام و اخطارهای مختلفی مانند اخطار تلگرام در مورد ناامن بودن آن، از روز ۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ گوگل نیز شروع به دادن هشدار در مورد جاسوس‌افزار بودن این اپلیکیشن و پیشنهاد به حذف آن را داده است.

در پی آن، محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات روز پنجشنبه، ۵ اردیبهشت تمامی پوسته‌های تلگرام را فاقد امنیت خواند و در توییتر نوشت: « برای حق‌الناس، در دی۹۶ گفتیم «همه» پوسته‌های فارسی تلگرام فاقد امنیتند و البته بر اساس جمع‌بندی مرکزملی فضای‌مجازی عمل کردیم. اکنون ۱۲۷پوسته غیررسمی در کشور است.»

با فیلتر شدن تلگرام در سال گذشته، اپلیکیشن پیام‌رسان داخلی از جمله تلگرام طلایی و هاتگرام بر سر زبان‌ها افتادند و به محبوبیت بالایی در میان کاربران اینترنت در ایران دست پیدا کردند. به گونه‌ای که براساس برخی آمارها، کمتر از۳۰ میلیون کاربر دارند.

این درحالی است که تلگرام با وجود فیلتر شدن، در حال حاضر بین ۴۵ تا ۵۰ میلیون کاربر در ایران دارد.

تفاوت این دو اپلیکیشن با تلگرام در این است که این اپلیکیشن‌ها بدون نیاز به فیلترشکن امکان استفاده از تلگرام را به کاربران ایرانی می‌دهند اما با یک تفاوت مهم و این تفاوت به این نکته باز می‌گردد که تمام ارتباطات رد و بدل شده از طریق تلگرام طلایی و هاتگرام قابل شنود توسط دولت ایران است. علاوه بر این در چندین نوبت مقامات ایران از جمله وزیر اطلاعات از وابسته بودن این اپلیکیشن‌ها به دولت ایران خبر داده بود.

از سوی دیگر مجتبی ذوالنوری، عضو فراکسیون ولایی مجلس آذر سال گذشته هاتگرام و طلاگرام را مانعی بر سر فیلترینگ تلگرام خوانده و گفته بود هاتگرام و تلگرام طلایی «به عنوان دو اَبَر فیلترشکن هستند که کاربران از طریق آنها به تلگرام دسترسی پیدا می‌کنند؛ لذا وقتی دولت این دسترسی گسترده را ایجاد کرد، جلوی کوچ مردم به پیام‌رسان‌های داخلی گرفته شد.»

ایرنا هم به نقل از رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات کیش (فتا)، تلگرام طلایی را «آلوده به بد‌افزار یا نرم‌افزارهای جاسوسی» توصیف کرد و نوشت «اپلیکیشن‌هایی که از فیلترینگ عبور می‌کنند همانند تلگرام طلایی، دوست‌یابی و همسریابی، آلوده به بد افزار و یا نرم‌افزارهای جاسوسی هستند و به محض نصب‌شدن روی تلفن همراه، اقدام به ارسال اطلاعات به مقصد از پیش تعیین‌شده می‌کنند.»

اما یک روز پس از آن، رئیس پلیس فتای کیش «شایعه» منتسب به او مبنی بر «بد‌افزار بودن برنامه تلگرام طلایی» را تکذیب کرد و گفت «اظهارنظری درباره بدافزار بودن تلگرام طلایی نداشته است.»

براساس گزارش‌های کاربران مختلف در رسانه‌های اجتماعی از جمله توییتر، فروشگاه اپلیکیشن گوگل با نام گوگل پلی، از طریق امکان حفاظت پلی یا Play Protect به کاربرانی که تلگرام طلایی یا هاتگرام را بر روی دستگاه خود نصب کرده‌اند اعلام کرده است که در حال جاسوسی از اطلاعات خصوصی کاربران است و پیشنهاد می‌دهد که این اپ‌ها را هرچه سریع‌تر حذف کنند. براساس گزارش برخی از کاربران بر روی توییتر، در برخی از موارد گوگل بصورت خودکار این اپ‌ها را حذف کرده است.

کارشناسان حوزه امنیت رسانه‌های اجتماعی بارها نسبت به امنیت این اپ‌های جانبی تلگرام هشدار داده‌اند و تاکید کرده‌اند که بهتر است کاربران از نسخه اصلی تلگرام همراه با فیلترشکن استفاده کنند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy