Saturday, Apr 27, 2019

صفحه نخست » بحران کمبود مواد اولیه در ایران

042719A_top.jpgشبکه بیان - بسیاری از اقلام مورد نیاز تولیدکنندگان در ایران کمیاب یا نایاب شده‌اند و در همین حال کارشناسان هشدار داده‌اند که اگر روند کنونی ادامه داشته باشد و مواد اولیه به اندازه کافی وارد نشود، تا یک ماه دیگر دور جدیدی از گرانی‌ها آغاز خواهد شد.

به گزارش «شبکه رسانه‌ای بیان» میزان توزیع مواد اولیه‌ی تولید در بازارهای ایران بر اثر افت واردات به شدت کاهش یافته و در حال حاضر تعداد زیادی از کسب‌وکارهای خُرد و کلان با مشکل کمبود امکانات تولید روبرو شده‌اند.

گزارش میدانی شبکه رسانه‌ای بیان نشان می‌دهد بسیاری از سنگ‌بری‌ها در ایران به دلیل نبود اره‌های صنعتی و بزرگ کار خود را به حالت نیمه تعطیل در آورده‌اند و بخشی از نیروهای خود را به مرخصی اجباری فرستاده‌اند.

یکی از مدیران کارخانه‌های سنگ‌بری به شبکه رسانه‌ای بیان می‌گوید «از اسفند پارسال به دلیل تحریم‌ها به مشکلات متعددی برخورد کرده‌ایم. دستگاه‌های سنگ‌بری ما شبانه‌روز در حال فعالیت هستند و به طور مرتب نیاز به تعویض قطعه دارند؛ اما به دلیل تحریم‌ها قطعه‌ای در بازار وجود ندارد یا اگر قطعات مورد نیازمان هم پیدا شود، برای خرید آن باید دو برابر هزینه بپردازیم.»

اثر تحریم‌های آمریکا را تقریباً در همه واحدهای تولیدی می‌توان مشاهده کرد. مدیر یکی از واحدهای فروش ورق ام.دی.اف نیز به مشکلات ناشی از تحریم‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید «ورق‌های ام.دی.اف از ترکیه وارد می‌شوند ولی حالا تولیدکننده‌های ترک تحریم‌ها را بهانه کرده‌اند و به این راحتی‌ها به بازرگانان ایرانی جنس نمی‌فروشند.»

وی در پاسخ به این سؤال که هم‌اکنون وضعیت بازار ام.دی.اف چگونه است، می‌افزاید «قیمت‌ها نسبت به اسفند پارسال 30 درصد افزایش یافته‌اند و تنوع ورق‌های مصرفی به ‌شدت کاهش پیدا کرده است. انتظار من و همکارانم این است که تا مرداد وضعیت بدتر شود. کار ما با چند کسب‌وکار دیگر هم در ارتباط است؛ بنابراین، کابینت سازها هم که از ورق‌های ام.دی.اف استفاده می‌کنند، به زودی با رکود و افزایش قیمت تمام‌شده روبرو خواهند شد.»

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین هم کمبود مواد اولیه تولید را تائید کرده و گفته است «شواهد حاکی از آن است که از یک ماه دیگر تولیدکنندگان به دلیل کمبود مواد اولیه که به دنبال کاهش عمدی واردات صورت گرفته است با بحران جدی مواجه خواهند شد.»

مجیدرضا حریری اضافه کرده است که «اگر دولت نتواند برای مشکل کمبود مواد اولیه و واردات تدبیری بیندیشد از یک ماه دیگر با افزایش شدید قیمت‌ها مواجه خواهیم شد.»

شرایط بحرانی بخش تولید و کاهش عرضه مواد اولیه در حالی است که ایالات‌متحده آمریکا پس از خروج توافق هسته‌ای، تحریم‌های اولیه و ثانویه خود را در دو مرحله یعنی در 15 مرداد و 13 آبان 1397 به اجرا گذاشت. کاهش درآمدهای ارزی، کاهش حجم تجارت با کشورهای اروپایی و آسیایی نتیجه این تحریم‌ها بوده است.

آمارهای سازمان توسعه تجارت نشان می‌دهند، حجم کل مبادلات تجاری ایران و کشورهای خارجی در 11 ماهه 97 نسبت به سال قبل آن، 12 درصد کاهش یافته است.

آمار منتشرشده از سوی اداره اطلاعات اقتصادی اتحادیه اروپا (یورو استات) نیز بیانگر این است که مبادلات تجاری ایران و 28 عضو این اتحادیه در 2 ماهه نخست سال جاری میلادی با افت 80 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن مواجه شده است.

با توجه به اینکه تحریم‌ها از نظر اثرگذاری در حال به اوج رسیدن هستند، انتظار می‌رود حجم مبادلات بازرگانی ایران همچنان به روند نزولی خود ادامه دهد. در این صورت، وضعیت بازار مواد اولیه بحرانی‌تر و بخش تولید نیز برخلاف شعار رهبر جمهوری اسلامی دچار رکود عمیق‌تر خواهد شد.

این شرایط نامساعد در حالی رقم خورده است که رژیم ایران به دلیل سوءمدیریت، سیاست‌های ناکارآمد ارزی بانک مرکزی و فساد گسترده مالی، بخش قابل‌توجهی از منابع ارزی خود را طی یک سال گذشته از دست داده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy