Thursday, May 2, 2019

صفحه نخست » افشاگری رئیس پیشین صدا و سیما: می‌خواستند شهرزاد میرقلی‌خان را بکشند

efsha_050219.jpgصدای آمریکا - محمد سرافراز، رئیس پیشین سازمان صدا و سیمای ایران، گفته است که دلیل برخورد با نزدیکان و برکناری او از این سازمان به دلیل برنامه‌های او برای «مبارزه با فساد» در این سازمان بوده است. او همچنین گفته است که سازمان اطلاعات سپاه پاسداران در مزایده مربوط به آگهی‌های این سازمان دخالت می‌کرده است.

رئیس پیشین صدا و سیمای ایران در برنامه «اتاق شیشه‌ای» با عبدالرضا داوری، از حامیان محمود احمدی‌نژاد، مصاحبه کرده است. این برنامه از طریق یوتیوب پخش می‌شود.

محمد سرافراز در سال ۱۳۹۳ با حکم آیت‌الله علی خامنه‌ای به ریاست صداوسیما رسید، اما پس از یک سال و نیم جای خود را به عبدالعلی علی‌عسگری داد که یکی از معاونان برکنارشده از سوی او بود.

در این گفت‌وگو شهرزاد میرقلی‌خان هم به صورت تلفنی صحبت کرد. او به مدت پنج سال به دلیل تلاش برای وارد کردن غیرقانونی سه هزار دوربین دید در شب به ایران، در آمریکا زندانی بود. میرقلی‌خان پس از انتصاب محمد سرافراز به‌عنوان رئیس سازمان صدا و سیما، به‌ عنوان بازرس ویژه او فعالیت می‌کرد.

رئیس پیشین سازمان صدا و سیما گفته است که تلاش کرده مزایده‌ای برای واگذاری امتیاز آگهی‌های بازرگانی صدا و سیما برگزار کند که حسین طائب، رئیس سازمان اطلاعات سپاه و جمال‌الدین آبرومند، معاون هماهنگی وقت «قرارگاه جنگ نرم» سپاه پاسداران هم اعلام کردند «برای کمک به صدا و سیما» در این مزایده شرکت کنند.

به گفته سرافراز، پس از آن‌که این افراد به این نتیجه رسیدند که قرار است مزایده «به طور قانونی» پیش رود، به او پیغام دادند که «این مزایده شکست می‌خورد.»

مطالب بیشتر در سایت صدای آمریکا

رئیس پیشین سازمان صدا و سیما گفته است پس از تصمیم‌گیری برای برخورد با «پرونده‌های فساد» در صدا و سیما، تهدیدها علیه شهرزاد میرقلی‌خان آغاز شد، از جمله «دستکاری در ترمز خودرو»ی او و دو مورد دیگر یک «تصادف عمدی» رخ داد.

بی بی سی هم نوشت:

آقای سرافراز با اشاره به فعالیت‌‌های اقتصادی شرکت‌های وابسته به نهادهای حکومتی می‌گوید که فساد و رانت در ایران "اصلاح‌طلب و اصولگرا ندارد" و غیر از "مقام رهبری" کسی قدرت مقابله با اعمال نفوذهای صاحبان منافع را ندارد.

محمد سرافراز در سال ۱۳۹۳ با حکم آیت‌الله علی خامنه‌ای به ریاست صداوسیما رسید، اما پس از یک سال و نیم جای خود را به عبدالعلی علی‌عسگری داد که یکی از معاونان برکنارشده توسط خود آقای سرافراز بود.

پیشتر هم کسانی که سابقه نزدیکی و وفاداری به آیت‌الله خامنه‌ای را داشته‌اند، انتقادهایی مشابه محمد سرافراز درباره گستردگی فساد در ایران مطرح کرده‌اند.

محمد سرافراز به گستردگی فعالیت‌های اقتصادی نهادهای وابسته به حکومت، از جمله سپاه، ستاد اجرایی فرمان امام و صندوق‌های بازنشستگی اشاره می‌کند و آنها را رانتی می‌خواند.

او می‌گوید: "بسیاری از زدوبندها و فسادها در این مجموعه‌ها شکل گرفته است. یک ارتباط پنهانی با هم در بالا دارند که چپ و راست ندارد، اصلاح‌طلب و اصولگرا هم ندارد."

سرمنشاء

آقای سرافراز می‌گوید برخوردی که با او شد مشابه برخوردی است که با سه رئیس جمهور قبلی در ایران شده است.

"اول از اطرافیان شروع کردند، بعد به خود طرف رسیدند. گفتند این جاسوس است، آن یکی مشکل اخلاقی دارد، آن یکی مشکل مالی دارد، تا برسند به خودشان."

اکبر هاشمی رفسنجانی، محمد خاتمی و محمود احمدی‌نژاد به جز برخوردهای قضایی و امنیتی با نزدیکانشان، شاهد حملات فشارهای سیاسی و رسانه‌ای علیه خودشان هم بوده‌اند.

آقایان هاشمی رفسنجانی و احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری رد صلاحیت شدند و محمد خاتمی نیز با محدودیت‌های مکرر روبرو بوده است.

محمد سرافراز می‌گوید: "این بداخلاقی ها باید پایان بپذیرد. کی می‌تواند این کار را بکند؟ غیر از مقام رهبری کی می‌تواند جلوی این بداخلاقی‌ها را بگیرد؟"

"می‌گوییم جامعه دچار شایعه و ناامیدی است؟ سرمنشاء آن را باید بست."

محمد سرافراز می‌گوید پس از رفتنش از صداوسیما به حسین طائب و حسین محمدی، از اعضای دفتر رهبر ایران، گفت که آنها نمی‌توانند از مسئولیتشان در مشکلات آن سازمان شانه خالی کنند.

آقای سرافراز می‌گوید برای به حاشیه راندن منتقدان و مخالفان "پروژه جاسوس‌سازی" انجام می‌شود، در حالی که عده‌ای اطلاعات سری نظامی را به آمریکا می‌دهند.

او برخورد با فعالان محیط زیست زندانی را یکی از نمونه‌های "جاسوس‌سازی" می‌داند.

آقای سرافراز در توضیح بحث مشارکت سپاه در مزایده آگهی‌های بازرگانی گفت: "به عنوان اینکه می‌خواهیم به صداوسیما کمک کنیم."

اما به گفته او پس از آن که مقام‌های امنیتی "به این نتیجه رسیدند که می‌خواهیم مزایده را به طور قانونی پیش ببریم، پیغام دادند که این مزایده شکست می‌خورد."

رئیس سابق صداوسیما می‌گوید در نهایت گروهی که بانک توسعه تعاون، وابسته به وزارت کار، جزو آن بود، برنده مزایده شد، اما بلافاصله با اعمال نفوذ وزیر وقت کار، از پروژه کنار کشید.

محمد سرافراز گفت: "آقای ربیعی، که دوست و همکار آقای طائب هم هست، بلافاصله و به شکل غیرقانونی گفت از پروژه کنار بکشند و با بیرون آمدن آن بانک بقیه اعضا را هم تهدید کردند، و مزایده شکست خورد."

علی ربیعی، وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی، پیشتر سابقه حضور در سپاه و وزارت اطلاعات را داشته است.

هماهنگی اطلاعات با اطلاعات سپاه

مزایده ادعایی محمد سرافراز و حواشی آن، به گفته او در نیمه زمستان ۱۳۹۴ رخ داده است.

شهرزاد میرقلی‌خان در همان مقطع از ایران خارج شد.

محمد سرافراز می‌گوید همزمان با رسیدگی به پرونده‌های فساد در صداوسیما، تهدیدها علیه خانم میرقلی‌خان، بازرس وقت آن سازمان، آغاز شد.

آقای سرافراز ادعا می‌کند ترمز خودروی خانم میرقلی‌خان دستکاری شد و در موردی دیگر تصادفی عمدی با خودروی او ترتیب داده شد.

به گفته او اطلاعات سپاه خانم میرقلی‌خان را احضار کرد و در آن مقطع روشن شد که "تیم وزارت اطلاعات در حراست سازمان صداوسیما با اطلاعات سپاه کاملا هماهنگ بودند."

'داستان واقعی شهرزاد'

شهرزاد میرقلی‌خان در سال ۱۳۸۶ به اتهام تلاش برای ارسال تجهیزات نظامی از جمله دوربین‌های دید در شب به ایران در اتریش بازداشت و آزاد شد و سپس در سفری به آمریکا مجددا بازداشت و به زندان محکوم شد.

خانم میرقلی‌خان در دفاع از خود می‌گفت که تنها مترجم همسر سابقش، محمود سیف، بود.

نام محمود سیف از طرف وزارت دارایی آمریکا به عنوان چهره‌ای کلیدی در عملیات جعل اسکناس ادعایی سپاه پاسداران آمده است.

شهرزاد میرقلی‌خان پنج سال در آمریکا زندانی بود و پس از آزادی از آمریکا به عمان رفت و بعد هم مدیر روابط عمومی پرس تی‌وی شد که محمد سرفراز رئیس آن بود. آقای سرافراز پس از رسیدن به ریاست صداوسیما خانم میرقلی‌خان را به عنوان "بازرس ویژه" خود منصوب کرد.

خانم میرقلی‌خان می‌گوید یکی از مسایل مطرح‌شده در جلسه‌اش با مقام‌های اطلاعات سپاه، کتابی بوده که او به زبان انگلیسی و با عنوان "شهرزاد، یک داستان واقعی" درباره سرنوشت خود منتشر کرده است.

او گفته در حالی بابت این کتاب مواخذه شده که یک نسخه از آن را به محمود علوی، وزیر اطلاعات و یک نسخه را هم به مجتبی خامنه‌ای، فرزند رهبر ایران داده بود.

شهرزاد میرقلی‌خان در مصاحبه تلفنی به عبدالرضا داوری گفت در بیت رهبری با مجتبی خامنه‌ای دیدار کرده و از او پرسیده: "آیا این مسائلی که در سازمان هست، شما آقای سرافراز را پشتیبانی می‌کنید؟ چون من به سوابق زندگی‌ام با همسر سابق می‌دانم که گلوله منتظرم است."

خانم میرقلی‌خان می‌گوید که مجتبی خامنه‌ای در آن ملاقات ابتدا گفته "هرکسی در هر مقامی ممکن است دچار فساد شود"، اما اضافه کرده "ما رفاقت بیست ساله داریم و اگر موردی باشد که دکتر سرافراز به ما اطلاع دهد حتما پشتیبانی می‌کنیم."

او گفته یک بار دیگر هم از طرف مقام‌های اطلاعاتی احضار شد که این بار تهدید شد باید از ایران خارج شود، وگرنه دستگیر خواهد شد.

مورد امنیتی رضا گلپور

یکی از مسایلی که آقای سرافراز و خانم میرقلی‌خان در مصاحبه با عبدالرضا داوری به آن اشاره می‌کنند، برخوردشان با رضا گلپور است.

آقای گلپور کتابی به نام "شنود اشباح" نوشته بود که محمد سرافراز می‌گوید "به سفارش" نهادهای امنیتی بود.

او می‌گوید به آقای گلپور "ماموریت تخریب" داده شده بود و او به عنوان محقق با آقای سرافراز صحبت کرد و با سفر به عمان، با خانم میرقلی‌خان هم دیدار داشت.

شهرزاد میرقلی‌خان در یوتیوب ویدیویی منتشر کرده که او را در کنار آقای گلپور نشان می‌دهد. خانم میرقلی‌خان در این ویدیو از آقای گلپور می‌خواهد نسخه‌ای از این ویدیو را به او بدهد تا اگر اتفاقی برای آقای گلپور افتاد، او آنها را منتشر کند.

رضا گلپور به گفته عبدالرضا داوری به جرم جاسوسی برای اسرائیل در ایران زندانی است. آقای داوری این موضوع را دو سال پیش و پس از مدتی بازداشت بیان کرد.

ادعاها و اتهام‌های مطرح‌شده از طرف محمد سرافراز واکنشی رسمی از سپاه یا دفتر رهبر ایران نگرفته است.

'خطر جنگ پس از رمضان'

محمد سرافراز به جز مسایل مرتبط با صداوسیما و فساد مالی، درباره وضعیت کلی ایران و سیاست خارجی آن نیز صحبت کرده است.

آقای سرافراز معتقد است مقام‌های دولت دونالد ترامپ سرسختانه در پی فشار به ایران هستند. او می‌گوید: "برآورد من این هست که آنها آماده می‌شوند تا بعد از ماه رمضان بهانه‌ای پیدا کنند و به ایران حمله کنند."

او اضافه می‌کند: "مسئولان هم متوجه شدند و یک عده می‌گویند باید دوباره راه مذاکره را باز کنیم و یک عده هم می‌گویند مقابله نظامی سخت راهش است."

رئیس سابق صداوسیما می‌گوید شدت نارضایتی مردم و گستردگی فساد باعث شده آمریکا احتمال بدهد حمله به ایران موفقیت‌آمیز خواهد بود.

او گفته به جای مذاکره یا مقابله، باید این زمینه‌های داخلی و نارضایتی‌ها برطرف شوند.

آقای سرافراز پس از بازنشستگی از سازمان صداوسیما، عضو شورای عالی فضای مجازی شده است. او همچنین عضو هیات علمی دانشکده ارتباطات و رسانه است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy