Saturday, May 4, 2019

صفحه نخست » مقصر وضع بد بازار مسکن هم «دژمن» است

maskan_050519.jpgشبکه بیان - از نظر مسئولان جمهوری اسلامی هرجایی که اثری از کاستی، هرج‌ومرج و عقب‌ماندگی باشد، باید دنبال رد پای «دشمن» گشت. حالا پس از مدت‌ها، وزیر راه و شهرسازی مقصر اوضاع بحرانی بخش مسکن را هم پیدا کرده و این مقصر کسی نیست جز دشمن!

به گزارش «شبکه رسانه‌ای بیان» بسیاری از مسئولان ارشد و میانی رژیم ایران عادت کرده‌اند برای فرار از مسئولیت‌ها و سرپوش گذاشتن بر کوتاهی و بی‌عرضگی خود، پای دشمن را به میان بکشند و همه کاسه و کوزه‌ها را سر دشمن خیالی بشکنند. واژه دشمن در ادبیات سیاسی جمهوری اسلامی کاربرد فراوانی دارد؛ برای مثال، رهبر جمهوری اسلامی به‌ قدری از این واژه در سخنرانی‌های خود استفاده می‌کند که همواره مورد تمسخر مردم قرار می‌گیرد.

استفاده از واژه دشمن صرفاً به علی خامنه‌ای محدود نمی‌شود، تقریباً اغلب مقامات ارشد و میانی رژیم ایران نیز از این کلمه برای فرافکنی و چاپلوسی برای مافوق خود بهره می‌برند. فروردین سال گذشته که بازار ارز با هرج‌ومرج بی‌سابقه‌ای روبرو شده بود، ولی‌الله سیف، رئیس پیشین بانک مرکزی برای پاسخ‌گویی درباره عملکرد خود به مجلس فراخوانده شد. او در آن جلسه سیاست‌های پولی اشتباه خود را انکار کرد و افزایش بی‌رویه قیمت دلار را کار «دشمنان» دانست.

سیف در آن جلسه 11 بار از واژه دشمن استفاده کرد تا منکر سوءمدیریت و کم‌کاری خود در بانک مرکزی شود. او مدعی شده بود که «دشمنان از خارج از مرزها و به شکل‌های مختلف بر این موضوع [افزایش قیمت ارز] دامن زده و در تلاش‌اند تا شرایط را برای ملت سخت‌تر کنند.»

حالا نوبت به وزیر راه و شهرسازی رسیده است تا «دشمن» را مقصر اوضاع بحرانی بخش مسکن معرفی کند تا اذهان عمومی به سمت راهبردهای غلط و سیاست‌های اشتباهی که این بخش را به بی‌راهه کشیده است، نرود.

محمد اسلامی گفته «واقعیت این است که التهابات قیمتی که در بازار مسکن روی می‌دهد ریشه در همان عملیات روانی دشمن دارد که فرآیند اقتصادی کشور را هدف قرار داده است.»

او در گفت‌وگو با خبرگزاری حکومتی تسنیم مدعی شده است که عده‌ای در حال حاضر آگاهانه یا ناآگاهانه در جهت «التهاب اقتصاد» و «برنامه عملیات روانی دشمن» علیه کشورمان حرکت می‌کنند.

اسلامی با اشاره به اینکه شرایط بد بازار مسکن «هیچ ارتباطی به وزارت راه و شهرسازی ندارد»، اضافه کرده است که «اساساً معامله مسکنی با این نرخ‌ها صورت نگرفته است و بازار مسکن در رکود به سر می‌برد.»

این ادعای وزیر راه و شهرسازی در حالی است که دلالی و سفته‌بازی در بخش مسکن به اوج رسیده و بر اساس آمارهای خودِ وزارت راه و شهرسازی قیمت هر مترمربع مسکن در فروردین 1398 نسبت فروردین پارسال 104 درصد افزایش یافته است. بر این اساس، متوسط قیمت هر مترمربع مسکن در تهران از 5 میلیون و 584 هزار تومان در فروردین 97 به 11 میلیون و 411 هزار تومان در فروردین 98 رسیده است.

هرج‌ومرج در بازار مسکن به حدی افزایش ‌یافته که نیروی انتظامی ایران تصمیم گرفته است با دستور قضایی قیمت‌های خریدوفروش مسکن را از روی سایت‌های آگهی مانند «دیوار» و «شیپور» حذف کند.

مصطفی نوروزی، رئیس مرکز مبارزه با جرائم ملی و سازمان‌یافته پلیس فتا با اشاره به اینکه «افزایش بی‌رویه قیمت خودرو و مسکن» باعث «ایجاد نگرانی و سردرگمی» مصرف‌کنندگان شده، گفته است «جلسات متعددی با مراجع قضایی برگزار و بنا به دستور سرپرست دادسرای ناحیه 31 تهران، حذف قیمت‌های خودرو و مسکن به مدیران سایت‌های واسط ابلاغ شده است.»

در عین حال، وضعیت بازار اجاره مسکن هم دست‌کمی از بازار معاملات ندارد. مطابق گزارش اخیر مرکز آمار ایران نرخ اجاره‌بها در فروردین 98 نسبت به فروردین پارسال حدود 22 درصد افزایش یافته است. آمارهای سرشماری نفوس و مسکن سال 95 نشان می‌دهد 30.7 درصد خانوارهای ایرانی مستأجر هستند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy