Monday, May 6, 2019

صفحه نخست » تیمسار فاسد ارتش مدیرعامل «ایران ‎ایر» شد

Touraj_Zanganeh.jpgکیهان لندن - در جلسه هیأت دولت که یکشنبه، ۱۵ اردیبهشت، به ریاست حسن روحانی برگزار شد تورج دهقانی زنگنه به عنوان مدیرعامل جدید هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) تعیین شد.

تورج زنگنه بنیانگذار و مدیرعامل هواپیمایی «معراج» بود که با معرفی محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی به عنوان مدیرعامل هما انتخاب و جایگزین فرزانه شرفبافی شد.

شرفبافی مهرماه سال ۹۷ در دوره وزارت عباس آخوندی به عنوان مدیرعامل ایران ایر منصوب شده بود اما منتقدان زیادی داشت.

سوم خرداد ۱۳۹۷ (۲۴ مه ۲۰۱۸) وزارت خزانه‌‏داری ایالات متحده ۹ فرد و شرکت ایرانی و ترکیه‌ای و ۳۱ هواپیمای متعلق به چهار شرکت هواپیمایی ایرانی را تحریم کرد و طی آن «ماهان» و «معراج» و تعدادی از هواپیماهای متعلق به شرکت هواپیمایی «کاسپین» و «پویا ایر» (متعلق به سپاه) در فهرست تحریم‌های (OFAC) قرار گرفتند. در این فهرست همچنین به نام تورج زنگنه نیز اشاره شد.

مطالب بیشتر در کیهان لندن

این افراد و شرکت‎ها متهم‌اند با هواپیماهای تجاری و مسافربری محموله نظامی و نیرو و پول به سوریه و لبنان حمل می‌‌کنند و از خشونت و تروریسم در منطقه پشتیبانی می‎کنند.

تورج دهقانی زنگنه کیست؟

خلبان تورج دهقانی زنگنه از امرای ارتش جمهوری اسلامی است که چند سالی فرمانده آشیانه‎های نیروی هوایی در مهرآباد بود و پس از بازنشستگی با توجه به روابط و رانتی که در دوران خدمت دست و پا کرده بود توانست شرکت «معراج» را تاسیس کند و خود نیز مدیرعامل آن شد. «اشاعه فرهنگ غنی اسلامی در کشورهای مقصد» یکی از برنامه‎های ایدئولوژیک او برای هواپیمایی «معراج» بود!

۲۲ اسفند سال ۹۶، عباس آخوندی وزیر راه به خاطر بی‎کفایتی در مجلس استیضاح شد. گرچه اصلاح‏‌طلبان این استیضاح را سیاسی و دعوای جناحی خواندند اما پشت پرده زد و بندها فراتر از این بود که تنها زمزمه‎هایی از آن به گوش رسید، از جمله صدور مجوز تاسیس شرکت‎های هوایی برای افراد خاص از جمله شرکت «کاموتک»، «دنا» و «سپهران»، خرید ۲۰ فروند هواپیماهای مسئله‎دار دو برابر قیمت، اجاره‌‏ی بودار هواپیما از پاکستان و قزاقستان و در اختیار گرفتن غرفه دولت در فرودگاه مهرآباد، صدور مدرک خلبانی برای افرادی که شایسته نبودند و بارها در امتحانات مربوطه نمره قبولی نگرفته بودند، زد و بند با سازمان هواپیمای کشوری در مورد در اختیار گرفتن پروازها و کنار زدن شرکت‎های غیرخودی از پرواز در مسیرهای خاص و پر مسافر.

یکی از نمایندگان موافق استیضاح وزیر راه، احمد علی‌رضابیگی نماینده تبریز بود که دست روی نام تورج دهقانی گذاشت و او را به عنوان یکی از عوامل دخیل در این زد و بندها و فسادها معرفی کرد.

دهقانی زنگنه از جمله مدیرانی است که به دلیل جرایم فرودگاهی به دادستانی مشهد احضار شد.

بعلاوه بانک حکمت ایرانیان و موسسه مالی و اعتباری توسعه، در فهرست بانک‎های مسئله‎دار هستند. آذر سال ۱۳۹۶ (نوامبر ۲۰۱۷) معاون مدیرعامل بانک ملت در نامه‎ای به شرکت‎های تابعه این بانک دستور داد برای پیشگیری از انتقال خطر بانک‏‌های پر ریسک به زیرمجموعه بانک ملت ضروری است از افتتاح هر نوع حساب در بانک‎های سرمایه، ایران‌زمین، دی، قوامین، گردشگری، آینده، حکمت ایرانیان و موسسات اعتباری و مالی توسعه، کوثر و ملل «پرهیز» کنند و در صورت وجود حساب‎های بانکی قبلی نسبت به بستن حساب خود اقدام کرده و سرمایه‎های خود را ظرف یک ماه از این بانک‎ها و موسسات خارج کنند.

بانک حکمت ایرانیان با انبوهی از اتهامات مالی روبروست که سال گذشته پرسنل ارتش کمپینی برای تحریم آن به راه انداختند. اتهام اصلی این بانک «دست‌درازی به حساب مشتریان» و «برداشت بدون اجازه پول» از حساب آنهاست. اواخر بهار سال ۱۳۹۶ تحریم این بانک توسط پرسنل ارتش باعث افت ۷۱ درصدی سود سهام آن شد.

با انتصاب زنگنه افزایش تحریم‎های آمریکا علیه سازمان هواپیمایی کشوری و هواپیماهای ایران ایر محتمل است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy