Tuesday, May 7, 2019

صفحه نخست » ایران در نامه به ۱+۴ کاهش تعهدات خود را در برجام اعلام می‌کند

IRANWed_050719.jpgبی بی سی - دولت ایران روز چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت در نامه‌ای به کشورهای حاضر در توافق هسته‌ای (برجام) تصمیم خود برای کاهش تعهداتش در قبال این توافق را اعلام خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایران، ایرنا، این نامه را حسن روحانی، رئیس جمهوری، در اولین سالروز خروج آمریکا از برجام، برای سران پنج کشور فرانسه، بریتانیا، چین آلمان و روسیه ارسال می‌‍‌‌‌کند.

هم‌زمان عباس عراقچی، معاون سیاسی ‍‌وزارت امور خارجه، موضوع را با سفرای کشورهای ۱+۴ در ایران مطرح خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، آقای روحانی در نامه خود "تاکید خواهد کرد که ایران چقدر در موضوع برجام خویشتنداری کرده اما فرصت‌ها از دست رفته است و طرف مقابل نتوانسته به تعهداتش در برجام عمل کند به طوری که برای ایران راهی به جز کاهش تعهداتش نیست."

در خبر منتشر شده از کاهش تعهدات ایران به عنوان "متزلزل کردن یکی از پایه‌های مهم توافق هسته‌ای" یاد شده است.

به نوشته ایرنا خواسته ایران "بازگشت شرایط در زمینه بانکی و نفتی به بیش از خروج آمریکا در اردیبهشت ماه سال ۹۷ است."

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا یک سال پیش اعلام کرد که این کشور از برجام خارج می‌شود. در پی آن تحریم‌های آمریکا علیه ایران به طور کامل بازگشت.

بنا بر این گزارش "فاصله مرحله اول تا دوم کاهش تعهدات ایران در برجام، دو ماه خواهد بود که اگر اقدامات جدیدی از سوی طرف مقابل صورت گیرد، ایران به شرایط قبل باز خواهد گشت."

نامه آقای روحانی "جزو اسناد محرمانه کمیسیون مشترک برجام خواهد بود اما خبر آن منتشر خواهد شد."

روز دوشنبه ۱۶ اردیبهشت رسانه‌های ایران خبر داده بودند که "بخشی از فعالیت‌ هسته‌ای" که پس از برجام متوقف شده بود از سر گرفته می‌شود و مقامات اتحادیه اروپا "به طور غیررسمی در جریان این تصمیم قرار گرفته‌اند."

سفر ظریف به روسیه

به گزارش خبرگزاری ایرنا نامه رییس جمهوری ایران "محتوایی سیاسی" دارد و "در تکمیل آن محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه در نامه‌ای به فدریکا موگرینی، هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا، جزییات فنی و حقوقی کاهش تعهدات ایران را اعلام خواهد کرد."

همزمان با اعلام این خبر آقای ظریف برای دیدار با مقام‌‌های روسیه، تهران را به مقصد مسکو ترک کرده است.

ایران و کشورهای اروپایی باقی‌مانده در برجام (بریتانیا، فرانسه و آلمان) در یک سال گذشته در حال مذاکره برای یافتن راه‌حل هایی بودند که تاثیر تحریم‌های آمریکا در مبادلات اروپا با ایران را کاهش دهند.

تحریم‌های آمریکا به گونه‌ای است که شرکت‌های خارج از آمریکا را هم در صورت مبادله با ایران مجازات و از فعالیت در آمریکا محروم می‌کند.‌

نتیجه مذاکرات ایران و اروپا راه‌‌اندازی یک کانال مالی با نام اینستکس بود. اما ایران از این نتیجه راضی نیست و می‌گوید اروپایی‌ها تلاش لازم را برای از سرگیری تجارت با ایران انجام نمی‌دهند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy