Thursday, May 9, 2019

صفحه نخست » سی ان ان: تحرکات مخفیانه موشک‌های بالستیک جمهوری اسلامی در خلیج فارس

nave.jpgشبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از چندین مقام آمریکایی که خبر داد که جابه‌جایی احتمالی موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد ایران به قایق‌های این کشور در خلیج فارس، یکی از دلایل مهم تصمیم آمریکا برای انتقال بمب‌افکن‌های بی-۵۲ این کشور به منطقه است.

به گفته این مقام‌ها، نگرانی‌ها از جابه‌جایی موشک‌های ایران، از چند منبع مختلف اطلاعاتی بوده و این موضوع آمریکا را به این نتیجه رسانده که ایران می‌تواند حملاتی را علیه اهداف آمریکایی در منطقه انجام دهد.

***

کیهان لندن - شب گذشته، ۱۷ اردیبهشت، وزارت خارجه ایالات متحده اعلام کرد که سفر یک روزه‌ی مایک پمپئو وزیر خارجه این کشور و دیدار برنامه‌ریزی‌شده‌ی وی با مقامات آلمان در برلین لغو شده است.

پمپئو در این سفر قرار بود با آنگلا مرکل صدراعظم و هایکو ماس وزیر خارجه آلمان دیدار کند، اما به گفته مورگان اورتگاس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا این دیدارها «به دلیل مسائل اضطراری» باید دوباره برنامه‌ریزی شود.

مطالب بیشتر در کیهان لندن

مایک پمپئو بعد از لغو سفر خود به آلمان، شامگاه ۱۷ اردیبهشت، در تصمیمی ناگهانی به بغداد رفت و با عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق دیدار کرد تا به گفته خودش نشان دهد «آمریکا از حاکمیت و استقلال عراق مستقل حمایت می‎کند و در پی عراقی است که زیر نفوذ رژیم ایران نباشد.»

انتقال موشک با قایق در خلیج فارس

همزمان شبکه CNN به نقل از منابع اطلاعاتی آمریکا گزارش داد که رژیم ایران در پی تهدید به بستن تنگه هرمز چندین موشک را با قایق در خلیج فارس جابجا کرده است.

در این گزارش آمده، انتقال موشک‌های بالستیک کوتاه‌بُرد بر روی قایق در خلیج فارس توسط نیروهای رژیم ایران می‌تواند یکی از دلایل مهم برای تصمیم آمریکا باشد که گروهی از ناوهای هواپیمابر آبراهام لینکلن و بمب‌افکن‌های B52 را به خاورمیانه اعزام کرد.

در این گزارش همچنین آمده، مشخص نیست که آیا رژیم ایران می‎تواند موشک‎های خود را از این قایق‎ها پرتاب کند و یا آنها را حمل و نقل می‌کند تا توسط نیروهای ایرانی در خشکی مورد استفاده قرار گیرد.

سروان بیل اوربان سخنگوی نیروهای مرکزی آمریکا (سنتکام) سه‎شنبه گفت، «نشانه‎هایی وجود دارد که شبه‌نظامیان نیابتی رژیم ایران آماده می‎شوند تا به نیروهای آمریکایی در منطقه حمله کنند.»

به گفته مقام‌های دولتی در آمریکا، پنتاگون به دنبال ارسال قدرت آتش بیشتری از جمله سیستم دفاع موشکی به منطقه است.

به گزارش کیهان لندن، گروهی تحلیلگران معتقدند اقدامات نظامی آمریکا برای نشان دادن حمایت‎های واشنگتن از متحدان خود در خاورمیانه ضروری است. چنانکه رژیم ایران مستقیم و غیرمستقیم از طریق گروه‌های نیابتی خود کشورهای متحد آمریکا در منطقه مانند اسرائیل، عربستان و امارات را تهدید نظامی کرده است. سرداران سپاه روی بستن تنگه هرمز مانور می‎دهند و فراتر از اینها انصارالله از گروه‎های شبه‌نظامی مورد حمایت حکومت ایران در یمن دو روز پیش از این در تنگه باب‎المندب دست به موشک‎پرانی علیه عربستان زد و در غزه نیز گروه‎های فلسطینی صدها راکت به سوی اسرائیل پرتاب کردند که کشته و زخمی بر جای گذاشت.

از سوی دیگر لغو سفر پمپئو به آلمان و چشم پوشیدن از دیدار و گفتگو با صدراعظم و وزیر خارجه این کشور و بجایش رفتن به عراق و گفتگو با مقامات این کشور خاورمیانه، آنهم در شرایطی که وزیر خارجه آمریکا برای حضور در «نشست شمالگان» به فنلاند سفر کرده بود، این پیام را برای که حمایت‎های آن‎ها از رژیم ایران تا چه اندازه دردسرساز است.

آمریکا حاضر به جنگ نیست

منصور حقیقت‌پور مشاور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با خبرآنلاین با بیان اینکه «آرایش نظامی گرفتن آمریکایی‌ها را مانور قدرت می‎دانم»، می‎گوید، «آمریکایی‌ها با این نوع اقدامات بیشتر در تلاش هستند تا از مانور قدرت بجای قدرت استفاده کنند به این معنی که فضا را جنگی نشان دهند در حالی‌ که حاضر به جنگیدن نیستند بطور مثال مکرر تهدید کردند که ایران را تنبیه نظامی می‎کنیم یا اهداف نظامی و هسته‎ای ایران را هدف می‎گیریم اما هیچ‎گاه اجرایی نشده است، بر همین اساس به ذهن می‌رسد که این رفتارها بیشتر مانور قدرت است.»

حقیقت‎پور در ادامه گفته: «آمریکایی‎ها یک نقطه ضعف بزرگ دارند و آن این است که توان تحلیل ابعاد، اندازه، زمان، عمق و حجم ضربه دوم را ندارند! ممکن است آنها ضربه اول را بزنند ولی ضربه دوم متعلق به ماست و ما تعیین خواهیم کرد که کدام نقطه را چطور و در چه زمانی بزنیم! آمریکایی‎ها توان تحلیل ضربه دوم را ندارند بنابراین فکر می‌کنند اگر یک ناو به منطقه آوردند و اشتباهی از آنها سر زد ما ساکت می‎نشینیم.»

این ادعاهای حقیقت‌پور در حالیست که دولت ترامپ تا کنون ادعایی در مورد حمله به اهداف نظامی و هسته‎ای در ایران نکرده و آنچه این نماینده سابق مجلس می‎گوید فرضیات ذهنی اوست که از زبان آمریکا بیان می‎کند و اتفاقا امکان انجام چنین اقداماتی از سوی خود جمهوری اسلامی به عنوان هم تهدید و هم نگرانی مطرح شده است!



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy