Wednesday, May 8, 2019

صفحه نخست » ناو هواپیمابر و وزیر خارجه آمریکا هر دو باهم رسیدند!

ib.jpgایران بریفینگ / همزمان با اوج گرفتن تنش میان آمریکا و ایران و پس از آنکه وزارت امور خارجه آمریکا لغو دیدار روز سه‌شنبه مایک پمپئو از آلمان را اعلام کرد، وزیر خارجه آمریکا شامگاه همان روز در سفری اعلام نشده وارد بغداد، پایتخت عراق شد.

به گفته یک منبع عراقی که به دلیل حساسیت این سفر خواست نامش فاش نشود، وزیر خارجه آمریکا با عادل عبد المهدی، نخست وزیر عراق دیدار می‌کند.

درپی لغو سفر از پیش برنامه‌ریزی شده پمپئو به آلمان، سخنگوی وزیر خارجه آمریکا دلیل آن را وجود «مسائل فوری» عنوان کرد.

این سفر در شرایطی صورت می‌گیرد که تنش در منطقه بین ایالات متحده و ایران، یک سال پس از خروج واشنگتن از برجام به سرعت در حال بالا گرفتن است.

مایک پومپئو وزیر امور خارجه آمریکا پیشتر اعلام کرد که واشیگتن، فعالیت‌هایی از ایران را رصد کرده که به معنی تشدید تنش است. او هشدار داد که هرگونه تعرض به منافع آمریکا یا متحدانش «واکنشی سخت خواهد داشت».

پمپئو دلیل این سفر غیرمنتظره را افزایش تحرکات رژیم ایران در منطقه عنوان کرد و افزود این تهدید متوجه نیروهای آمریکایی که در عراق حضور دارند، بوده است.

وزیر خارجه آمریکا از ارائه جزئیات بیشتر درباره تشدید تحرکات تهدید آمیز جمهوری اسلامی خودداری کرد.

مطالب بیشتر در سایت ایران بریفینگ

سه مقام مسئول آمریکایی که خواستند نام‌شان فاش نشود هم دوشنبه به خبرگزاری رویترز گفتند سازمان‌های اطلاعاتی «تهدیدهایی متعدد و جدی» از سوی ایران و نیروهای متحدش در درجه اول علیه نیروهای آمریکایی در عراق رصد کرده است. آن‌ها گفتند نگرانی‌هایی برای نیروهای آمریکایی در سوریه و دریاهای مجاور نیز وجود دارد.

یکی از مسئولان گفت گزارش‌های اطلاعاتی بسیار مشخص بود به گونه‌ای که جزئیاتی از مکان‌های حملات احتمالی علیه نیروهای آمریکایی و بازه زمانی انجام این حملات ارائه داده است. او افزود که تهدیدها، تنها علیه نیروهای آمریکایی در عراق نیست بلکه نیروهایی که در حال رفت و آمد به منطقه هستند نیز در معرض تهدید قرار دارند.

ایالات متحده در حال حاضر حدود ۵۲۰۰ نظامی در عراق و کمتر از ۲۰۰۰ نیروی دیگر در سوریه دارد.

ایالات متحده سه روز قبل با اعلام اعزام ناو هواپیمابر ابراهام لینکلن به خاورمیانه دست به مانوری هشدار دهنده که کاملا «روشن و بدون ابهام» است برای ایران فرستاد.

وال استریت ژورنال، دوشنبه ۶ مه (۱۶ اردیبهشت) نوشت، طبق اطلاعاتی که هفته گذشته درباره تحرک اخیر آمریکا علیه ایران از واشنگتن به دست آورده، رژیم ایران برای هدف قرار دادن نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه برنامه‌ریزی کرده است.

طبق این گزارش جمهوری اسلامی با متحدان خود، برای حملاتی در تنگه باب المندب (دریای سرخ) نیز برنامه‌ریزی کرده است.

منابع اطلاعاتی آمریکا احتمال می‎دهند اقدام حکومت ایران شامل حملاتی تحریک‌آمیز و تنش‌آفرین با هواپیماهای بدون سرنشین در منطقه خلیج فارس باشد.

آمریکا در پاسخ به آنچه «علائم دردسرساز» و «تنش‌آفرین» خوانده ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن و یک نیروی ویژه بمب‌افکن را برای فرماندهی مرکزی به خلیج فارس اعزام کرده است.

ابزار رژیم ایران برای تهدید نظامی منافع آمریکا و متحدانش در منطقه فقط شبه‌نظامیان هستند که می‌توانند به عملیات ایذایی و تروریستی دست بزنند. چنانکه اخیراً با افزایش فشارهای اقتصادی و افزایش تحریم‎های آمریکا، بیش از ۶۵۰ راکت از غزه توسط گروه‎های فلسطینی تحت حمایت جمهوری اسلامی به خاک اسرائیل شلیک شد و آنها تهدید کردند که «این تازه شروع کار است»! در حالی که در ماه‌های گذشته آرامش نسبی در آن منطقه برقرار بوده است.

پاتریک شنهن سرپرست وزارت دفاع آمریکا از تهران خواسته دست از هرگونه اقدام تحریک‌آمیز بردارد و هشدار داده «ما رژیم ایران را مسئول هر نوع حمله- اعم از حمله شبه‌نظامیان حزب‎الله و حشدالشعبی- به نیروهای آمریکایی یا منافع خود می‌دانیم.»

در روزهای اخیر جنبش «النجبا» از گروه‎های «مقاومت» تحت حمایت سپاه نیز نظامیان آمریکایی مستقر در مرز عراق و سوریه را تهدید به حمله کرده است.

در ایران برخی از مقام‌ها معتقدند آمریکا قصد درگیری نظامی با ایران را ندارد و برنامه‎های دیگری در حوزه جنگ نرم در سر دارد. محمدجواد ظریف اما در سخنانی احتمال وقوع یک «جنگ تصادفی» با آمریکا را داده بود!

تنش‎های لفظی و افزایش احتمال وقوع درگیری نظامی در خاورمیانه به افزایش قیمت ارز و سقوط بورس در ایران منجر شده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy