Monday, May 13, 2019

صفحه نخست » دیدار مشکوک قاسم سلیمانی از عراق سوء ظن آمریکا را تقویت کرد

mashkook_051118.jpgسایت العربیه - منابع خبری در عراق روز شنبه 11 ماه مه از دیدار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران از عراق و ملاقات او با فرماندهان «الحشد الشعبی» خبر دادند.

این دیدار پس از آن صورت گرفت که هفته گذشته دونالد ترامپ دستور اعزام ناو هواپیمابر آمریکا به خلیج را صادر کرد. اعزام نیروها به تنگه هرمز در پی کسب اطلاعاتی درباره طرح حمله‌ای از سوی عوامل وابسته به ایران به نیروهای آمریکایی صورت گرفت.

گزارش رسانه‌های امریکایی حاکی از آن است که تصمیم وزارت دفاع آمریکا به اعزام نیرو به تنگه هرمز در پی دریافت اطلاعاتی از «طرح ایران برای حمله به نیروهای آمریکایی» گرفته شده است.

حال برخی منابع عراقی می‌گویند که سفر دو روز پیش قاسم سلیمانی به عراق و دیدار او با فرماندهان شبه نظامی «حشد الشعبی» از قبیل ابو مهدی المهندس وشبل الزيدی سوء ظن‌های آمریکا را بیش از گذشته تقویت کرد.البته خبر دیدار سلیمانی کاملا سری بود تا اینکه این دیدار روز جمعه فاش و منتشر شد.

قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس که خود از سوی آمریکا در لیست تروریسم قرار گرفته است، در تصویری جدید با ابومهدی المهندس و شبل الزیدی، فرمانده تیپ امام علی، که این یکی نیز به عنوان یک تروریست در لیست وزارت امور خارجه ایالات آمریکا گنجانده شده ظاهر شده است.

منابع مطلع عراقی می‌گویند انتشار تصاویر قاسم سلیمانی با دو متهم به اقدامات تروریستی علیه آمریکا در عراق بخشی از ترفندهای جنگ روانی میان ایران و ایالات متحده آمریکا به شمار می‌رود. البته این منبع تاکید کرد که قاسم سلیمانی چند روز پیش به عراق سفر کرده بود.

مطالب بیشتر در سایت العربیه

هشام الهاشمی، تحلیلگر سیاسی عراق، در مصاحبه ای با العربیه نت، گفت، این تصویر بیشتر جنبه جنگ روانی یا جنگ سرد دارد.

این تحلیلگر عراقی افزود:«جنگ سرد بین ایران و آمریکا در حال حاضر وارد مرحله‌ای تازه‌ای شده است تهدیدها فزایش و سخنرانی‌ها آتشین‌تر جنگ روانی و تحرکات متقابل نظامی در منطقه نیز بیشتر شده است اما آمریکا در این جنگ روانی و تبلیغاتی با در سه جنبه از ایران پیشی گرفته است».

این تحلیلگر افزود:«اولین جنبه ایران از لحاظ اقتصادی در وضعیت بسیار ضعیف و شکننده است واین شکنندگی باعث لبریز شدنت کاسه صبر و تحمل ایران و تهدید متحدان اروپایی‌اش شد ایران یک مهلت 60 روزه به اروپائیان داد و با عکس العمل آنها مواجه شد و این دلیل سردرگمی ایران در نحوه برخورد با تحریم‌ها و استفاده مناسب از موضع اروپا برای یافتن سازکارهای مالی و اقتصادی جهت دور زدن تحریم‌های آمریکا ناشی می‎شود. ایران بیشتر به هند، پاکستان، اروپا و ترکیه امید بسته بود اما با اعلام شرکت‌های چینی متوقف کردن خرید نفت از ایران، به نظر می‌رسد تهران این امید را از دست داده است».

الهاشمی گفت:«ایالات متحده همچنین در جنگ تبلیغاتی و حمله پیشگیرانه احتمالی پیش از موعد با حضور نظامی گسترده در آبهای خلیج و اعزام نیروی جدید به پایگاه‌های آمریکا به قطر و سلطنت عمان که ایران آنها را جز همپیمانان خود به شمار می‌آورد، برای ایران که به بستن تنگه هرمز تهدید می کرد یک شک و یک چالش به حساب می‌آید».

رعد هاشم یکی دیگر از تحلیلگران عراق نیز انتشار تصاویر قاسم سلیمانی در عراق را در راستای جنگ روانی تلقی کرد او گفت سلیمانی همواره به عراق تردد می کند و برای ورود به عراق بدون ویزا وارد عراق می شود.

این تحلیلگر عراقی از دولت عراق خواست این تحرکات سلیمانی را زیر نظر داشته باشد و عراق را قربانی این جنگ و تنش نکند. او گفت:«شایسته است که دولت تفسیری در باره ماهیت سفرهای سلیمانی و تحرکات او در عراق برای مردم خود ارائه دهد».



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy