Tuesday, May 14, 2019

صفحه نخست » کارشناسان اسرائیلی: خرابکاری در کشتی های بازرگانی فجیره کار مردان قورباغه ای بوده

navyseals_051418.jpgرادیو اسرائیل - کارشناسان نظامی در اسرائیل به بررسی این پرسش ادامه می دهد که خرابکاری در چهار فروند کتشی بازرگانی در نزدیکی آب های ساحلی امارات عربی متحده، چگونه صورت گرفته است. پس از آن که پاسخ این پرسش به طور موثق داده شود، آنگاه می توان به پرسش اصلی پرداخت و آن این که چه افراد یا گروه ها و یا حتی حکومت هایی عامل اجرای این توطئه بوده اند؟

کارشناسان اسرائیلی این احتمال را رد می کنند که دو نفتکش متعلق به عربستان سعودی و کشتی باری نروژی و همچنین کشتی متعلق به خود امارات، هدف موشک های زمین به دریا و یا دریا به دریا قرار گرفته باشند. زیرا چنین موشک هایی نه تنها دقیق نیستند، بلکه انفجار آن ها صدای مهیبی دارد و خرابی های بسیار به وجود می‌آورد.

احتمال دیگر، پرتاب موشک کوتاه برد و یا حتی آر پی جی از یک قایق تندرو به سوی کشتی ها می باشد. ولی نوع خسارات وارده به بدنه کشتی ها نشان می دهد که چنین احتمالی مردود است.

احتمال سوم، که آن هم رد شده، خرابکاری از داخل کشتی ها توسط یک یا چند تن از کارگران و یا ملوانان و یا افرادی بوده که از ساحل، به کشتی ها خدمات و آذوقه می رسانند.

دولت امارات عربی متحده از دادن هرگونه اطلاعاتی در این زمینه خودداری ورزیده و ادعا می کند که قادر به تامین آن نیست و از ایالات متحده خواسته است که در این مورد به تحقیقات بپردازد.

برایان هوک، مسؤول اجرای تحریم های آمریکایی علیه حکومت ایران، در سخنان روز گذشته (دوشنبه) حاضر نشد به این پرسش خبرنگاران پاسخ بگوید و توضیح دهد که از دیدگاه ایالات متحده، چه کسانی آمران و عاملان این خرابکاری بوده اند.

وزارت خارجه حکومت اسلامی ایران از وقوع این خرابکاری ها ابراز تاسف کرد و برای آن که هرگونه سوء ظنی را از حکومت ایران دور سازد، خواستار تحقیقات جامع در این زمینه شد.

محمد جواد ظریف نیز در مقام دیپلمات درجه اول رژیم ایران، وقوع این خرابکاری ها را به "عناصر مشکوک در منطقه" نسبت داد که بعید می نماید منظورش سپاه پاسداران و یا نیروهای تحت فرمان رژیم ایران بوده است.
رژیم ایران سال گذشته از طریق حوثی های یمن، موشکی به سوی امارات عربی متحده شلیک کرد تا به آن امیرنشین هشدار دهد به اردوگاه مخالفان رژیم ایران نپیوندد.

علیرغم این واقعیات، رژیم ایران می کوشد هیچ گونه مسؤولیتی را در زمینه خرابکاری اخیر به عهده نگیرد و به رد گم کردن و تقیه متوسل می شود.

با این همه، کارشناسان اسرائیلی، همانند همتایان آمریکایی خود، تردیدی ندارد که صادر کننده دستور این خرابکاری، عوامل ارشد در سپاه پاسداران بوده اند و حتی شاید با اطلاع و موافقت قبلی شخص خامنه ای انجام شده است.
در مورد شیوه اجرای این خرابکاری ها، کارشناسان اسرائیلی بر این باورند که مردان قورباغه ای عامل انفجارها بوده اند. علت اصلی این تشخیص آن است که تقریبا همه انفجارها در سطح آب صورت گرفته که توسط مردان قورباغه ای به آسانی قابل دسترسی می باشد.

پرسش در آن است که این مردان قورباغه ای از آب های ایران وارد فجیره شده بودند و یا عوامل محلی رژیم ایران به این خرابکاری دست زده‌اند. کارشناسان اسرائیلی هنوز برای این پرسش پاسخ معینی ندارند و می‌گویند که هر دو گزینه مُحتَمِل می باشد.

آنها می گویند که برای نیروی دریایی سپاه پاسداران، کار دشواری نبود که مردان قورباغه ای خود را با قایق های به ظاهر ماهیگیری به سواحل امارات منتقل سازد و آن ها پس از نصب بمب ها به قایق ها باز گردند. هر چهار بمب، ساعتی بوده و می توانسته در زمانی منفجر شود که مردان قورباغه ای به حد کافی از محل دور شده باشند. ولی این احتمال را نیز نباید از نظر دور داشت که گروه زیادی ایرانی در امارات به سر می برند که برخی از آنان در خدمات بندری مشغول هستند و به احتمال قریب به یقین، شمار نامعلومی از آنان، مستقیما با حکومت ایران در ارتباط هستند و مامور اجرای دستورات آن می باشند.

اگر این احتمال درست باشد، برای حکومت ایران بسیار ساده بوده که از قبل، وسائل خرابکاری و لباس غواصی را وارد امارات کرده و در نقطه امنی پنهان ساخته باشند. چنین شیوه ای می تواند مطمئن تر و کم خطرتر باشد.
یک کمپانی تحقیقاتی ایالات متحده که از طریق ماهواره به عکسبرداری می پردازد، با انتشار عکس هایی این احتمال را تقویت می کند که عاملان خرابکاری، مردان قورباغه ای بوده اند.

اکنون پرسش آن است که چگونه می توان به طور قطع تعیین کرد که آسیب رساندن به چهار کشتی، به دستور مستقیم رژیم ایران صورت گرفته است.

امین عربشاهی مدیر دفتر خبرگزاری تسنیم در خراسان شمالی در صفحه شخصی توییتر خود نوشت: «بندر فجیره تنها شاهراه حیاتی امارات و عربستان برای صدور نفت به آتش کشیده شد. چند خط عقب‌تر از تنگه هرمز را بر و بچه‌های مقاومت اسلامی آتش زدند.کاسبان ترس بدانند جنگ سالها است شروع شده و در دقایق پایانی هستیم.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy