Tuesday, May 14, 2019

صفحه نخست » هشدار ترامپ به ایران در پی عملیات خرابکارانه در آب‌های امارات

trumpIran_051418.jpgبی بی سی - در پی افزایش تنش میان ایران و آمریکا در هفته های اخیر و گزارش هایی از "عملیات خرابکارانه" علیه چند کشتی تجاری در نزدیکی تنگه هرمز، دونالد ترامپ به ایران هشدار داده که اگر مرتکب خطایی شود "متحمل رنج زیادی خواهد شد."

رئیس جمهور آمریکا در جریان دیداری با ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان، در کاخ سفید گفت: "خواهیم دید ایران چه می شود. اگر کاری کنند اشتباه خیلی بدی خواهد بود. خبرهای کوچکی درباره ایران می شنوم. اگر کاری کنند متحمل رنج زیادی خواهند شد. خواهیم دید چه می شود."

مقام های دولت ترامپ نگفته اند که آیا ایران را مسئول "خرابکاری" در آب های منطقه می دانند یا نه. امارات متحده عربی از آمریکا خواسته است به تحقیقات در این زمینه کمک کند.

با این حال یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت ارزیابی اولیه یک تیم نظامی ارتش آمریکا این است که ایران یا گروه های مورد حمایت آن برای ایجاد حفره های بزرگ در چهار کشتی لنگرانداخته در آب های ساحلی امارات از مواد منفجره استفاده کرده اند.

این مقام گفت که حفره هایی دو تا سه متری در کنار خط آب یا زیر آن ایجاد شده است.

پیش از این برایان هوک، مسئول ویژه امور ایران در وزارت خارجه آمریکا، از پاسخ گفتن به سوالات درباره "نقش" احتمالی ایران در آنچه که به گفته او "به نظر می رسد حملات" به کشتی های باری در آب های امارات باشد، خودداری کرد.

اما او گفت که آقای پومپئو در جریان دیدارهایی در بروکسل درباره حملات گزارش شده به دو نفتکش سعودی، یک نفتکش نروژی و یک کشتی اماراتی بحث کرده است. آقای پومپئو روز دوشنبه با وزرای خارجه بریتانیا، آلمان و فرانسه و همچنین فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار کرد.

ایران از حادثه روز یکشنبه برای نفتکش ها در بندر فجیره ابراز تاسف کرده و خواهان روشن شدن ابعاد ماجرا شده است.

آقای هوک گفت که دولت ترامپ یک سیاست کاملا تازه خارجی را در قبال ایران در پیش گرفته است تا این کشور را پاسخگو بداند.

او گفت: "آنها نمی توانند به گروه های تحت امر خود آموزش دهند و آنها را مجهز کنند و بعد از دیگران انتظار این تصور را داشته باشند که آنها هیچ نقشی نداشته اند. برای همین ما فرقی بین دولت ایران و گروه های نیابتی آن قائل نیستیم."

او افزود: "در تاریخ ۴۰ ساله جمهوری اسلامی دیده ایم که تهران فقط در صورتی تغییر رفتار می‌دهد که یکی از این عوامل یا تعدادی از آنها حاضر باشد: فشار اقتصادی، انزوای دیپلماتیک و تهدید قوه نظامی."

آمریکا هفته پیش ادعا کرد که نشانه هایی تهدیدآمیز از تحرکات ایران علیه منافعش در منطقه مشاهده کرده است و گفت نیروهای خود در منطقه خلیج فارس را از جمله با اعزام بمب افکن های ب-۵۲ تقویت می کند.

آقای ترامپ در حالی اظهار نظر می کند که شماری از کشورهای بزرگ اروپایی روز دوشنبه آمریکا را ترغیب کردند از تشدید تنش با ایران خودداری کند.

'طرح روزآمد نظامی'

همزمان روزنامه نیویورک تایمز به نقل از مقام های دولت ترامپ گزارش می دهد که پنجشنبه پیش در جریان ملاقات دستیاران امنیت ملی دونالد ترامپ، پاتریک شاناهان وزیر موقت دفاع طرح روزآمد شده نظامی که اعزام حداکثر ۱۲۰ هزار سرباز به خاورمیانه را در صورت حمله ایران به نیروهای آمریکایی یا تسریع برنامه "تسلیحات اتمی" این کشور پیش بینی می کند ارائه کرد.

مقام ها به این روزنامه گفتند که این طرح ها به سفارش جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا، که مواضع تندی علیه ایران دارد تهیه شده است. این طرح خواستار حمله ای زمینی به ایران نمی شود.

با این حال این روزنامه می نویسد که اصلا معلوم نیست آقای ترامپ که در پی خروج آمریکا از افغانستان و سوریه بوده حاضر به اعزام این تعداد نیرو به خاورمیانه باشد.

نفتکش های عربستان

پیشتر در روز دوشنبه عربستان سعودی "عملیات خرابکارانه‌ای" که چهار کشتی‌ را در دریای عمان هدف قرار داده بود، محکوم کرد و تایید کرد که دو کشتی متعلق به این کشور بوده‌اند.

وزارت خارجه امارات متحده عربی روز یکشنبه اعلام کرد که چهار کشتی باری متعلق به کشورهای مختلف در حاشیه آب‌های شرقی این کشور در نزدیکی بندر فجیره هدف "عملیات خرابکارانه" قرار گرفته‌اند، اما به کسی آسیبی نرسیده است.

به گفته خالد فالح، وزیر انرژی عربستان سعودی دو نفتکش سعودی که در حال عبور در دریای عمان بودند، در این عملیات به شدت آسیب دیده‌اند، هر چند به گفته او این عملیات منجر به آسیب دیدن کسی و یا پخش شدن نفت در دریا نشد.

به گفته او یکی از نفتکش‌ها به قصد بارگیری نفت خام عربستان از بندر راس تنوره در شرق این کشور در خلیج فارس برای مشتریان آمریکایی در حرکت بود.

به گزارش خبرگزاری سعودی آقای فالح در بیانیه‌ای این عملیات را محکوم کرد و هدف آن را تهدیدی برای آزادی عبور و مرور دریایی و امنیت تولید‌کنندگان نفت در جهان خواند.

آقای فالح همچنین بر مسئولیت مشترک جامعه بین‌الملل برای تامین عبور و مرور دریایی و امنیت نفتکش‌ها تاکید کرد و گفت که این گونه رخدادها پیامدهای زیان‌باری از جمله تاثیرگذاری بر بازار انرژی و به خطر انداختن اقتصاد جهان دارد.

در واکنش به این رخداد وزارت امور خارجه ایران آن را "نگران کننده و تاسف‌بار" خواند و خواهان روشن شدن ابعاد دقیق آن شد.

عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران آن را "دسیسه از سوی بدخواهان جهت برهم زدن ثبات و امنیت در منطقه" خواند و خواهان هوشیاری کشورهای منطقه نسبت به هرگونه ماجراجویی از سوی عوامل خارجی شد.

بندر فجیره در حدود ۱۴۰ کیلومتری تنگه هرمز قرار دارد که محل عبور یک سوم تجارت جهانی نفت از طریق دریاست.

موقعیت فجیره در مسیر کشتیرانی در خلیج فارس، شبه قاره هند و آفریقا که محل سوختگیری نفتکش‌ها و سایر کشتی‌های باری است استراتژیک توصیف می‌شود.

حادثه گزارش شده از سوی امارات درحالی روی می‌دهد که در هفته های اخیر تنش میان آمریکا و ایران درحال افزایش بوده است.

دو روز پیشتر اداره کشتیرانی آمریکا به کشتی‌های تجاری و باربری این کشور درباره تهدیدهای ادعایی ناشی از تحرکات ایران و متحدانش هشدار داده بود.

این سازمان گفت: "ممکن است ایران و متحدانش کشتی‌های تجاری، از جمله نفتکش‌ها، یا کشتی‌های نظامی آمریکا را در دریای سرخ، باب المندب یا خلیج فارس هدف قرار دهند."

آمریکا با اعزام ناو هواپیمابر لینکلن و استقرار چهار بمب‌افکن ب ۵۲ حضور نظامی خود در خلیج فارس را تقویت کرده است.

مقام‌های ایرانی در هفته‌های قبل به احتمال بستن تنگه هرمز اشاره کرده‌اند، اما در عین حال می‌گویند امنیت منطقه اولویت آنها است و این نیروهای آمریکایی هستند که امنیت منطقه را به خطر می‌اندازند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy