Thursday, May 16, 2019

صفحه نخست » تغییرات جدید در فرماندهی سپاه پاسداران

naghdi_fodavi.jpgبی بی سی - آیت‌الله علی خامنه‌ای، فرمانده کل قوا و رهبر ایران دریادار علی فدوی، معاون هماهنگ کننده سپاه پاسداران را به عنوان جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران برگزید. او همچنین محمدرضا نقدی، معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه پاسداران را به سمت معاون هماهنگ کننده این سازمان منصوب کرد.

در حکمی که روز پنجشنبه ۲۶ اردیبهشت صادر شد، آیت‌الله خامنه‌ای از آقای فدوی خواست تا با "ایفای نقش جهادی و انقلابی سطح آمادگی‌های عملیاتی و پیشرفت مقتدارانه مأموریت‌های سپاه" را ارتقا دهد.

دریادار علی فدوی متولد ۱۳۴۰ اردستان است و از سال ۱۳۸۹ تا شهریور ۱۳۹۷که به عنوان معاون هماهنگ کننده سپاه منصوب شد، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران بود.

سه سال پیش آیت الله خامنه ای به خاطر بازداشت ۱۵ ساعته ۱۰ نظامی آمریکایی به علی فدوی فرمانده وقت نیروی دریایی سپاه، نشان "فتح ۱"، که از بالاترین نشان‌های نظامی ایران است را اعطا کرد.

او مواضع تندی علیه حضور کشتی های آمریکایی در خلیج فارس داشته و هشت سال پیش از موضوع بستن تنگه هرمز صحبت کرده بود.

آقای فدوی بارها گفته است که سپاه پاسداران توان بازدارندگی مقابل آمریکا را دارد و حتی با کنایه به حسن روحانی گفته بود: "کسانیکه گفتند فلان کار را کردیم که جنگ نشود، توبه کنند."

آیت الله خامنه‌ای در حکم دیگری سرتیپ محمدرضا نقدی، فرمانده پیشین بسیج را به سمت "معاون هماهنگ کننده سپاه پاسدران ایران" منصوب کرد.

محمد رضا نقدی متولد ۱۳۴۰، از ابتدای انقلاب عضو سپاه پاسداران بوده است و از آذر ماه ۱۳۹۵ به عنوان معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منصوب شده بود.

پیش از آن و از سال ۱۳۸۸ با حکم آیت الله خامنه‌ای ریاست بسیج مستضعفین سپاه پاسداران را بر عهده داشت.

پوریا ماهرویان- بی‌بی‌سی

برخلاف انتصاب علی فدوی به جانشینی فرمانده سپاه که پیش‌بینی دشواری نبود، انتصاب محمدرضا نقدی به معاونت هماهنگ کننده تعجب بسیاری را برانگیخت. آقای نقدی برخلاف بیشتر کسانی که سمت‌های عالی نظامی سپاه را در اختیار داشتند، بیشتر سابقه امنیتی و اطلاعاتی داشته است و بیشتر به عنوان چهره‌ای سیاسی شناخته می‌شود تا نظامی.

به همین دلیل زمانی که ساختار بسیج در سال ۱۳۸۸ تغییر کرد و بخش نظامی آن به نیروی زمینی سپاه منتقل شد و وظیفه اصلی "سازمان بسیج مستضعفین" مبارزه با جنگ نرم و غیرنظامی اعلام شد، آیت‌الله خامنه‌ای او را به عنوان رئیس این سازمان منصوب کرد. او هفت سال این سمت را در اختیار داشت و سمت بعدی‌اش، یعنی معاونت فرهنگی و اجتماعی سپاه باز غیرنظامی بود.

او اکنون به مقامی رسیده که مسئولیتش هماهنگی بین نیروهای چهارگانه و ارکان اصلی دیگر سپاه است. معاونت هماهنگ‌کننده که زمانی ستاد مشترک سپاه نام داشت پیش از این همواره در اختیار فرماندهان سپاهی جنگ ایران وعراق بوده است. حال آنکه بیشتر سابقه نظامی آقای نقدی در تشکیل گروه‌های چریکی و جنگ‌های نامنظم فرامرزی بوده است.

او زمانی نیز فرمانده تیپ بدر، متشکل از شبه‌نظامیان عراقی مخالف صدام بوده است و به همین دلیل رابطه خوبی با بسیاری از آنان دارد که اکنون از دولتمردان عراقی و از فرماندهان حشد شعبی هستند.

با سپردن یکی از مناصب اصلی نظامی سپاه به فردی که شهرت سیاسی‌اش از وجهه نظامی‌اش بیشتر است، به نظر می‌رسد سپاه در دوره فرماندهی سرلشکر حسین سلامی، چهره‌ای سیاسی‌تر از پیش به خود می‌گیرد.

سازمان بسیج که پیش از اعتراضات سال ۱۳۸۸ عنوان رسمی آن نیروی مقاومت بسیج بود، مجموعه‌ای از نیروهای شبه‌نظامی وابسته به سپاه پاسداران است.

آقای نقدی سمت های مختلف نظامی و سیاسی و انتظامی داشته است اما مشهور ترین دوره مسئولیت او سازمان حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی در دهه ۷۰ خورشیدی و همزمان با ماجرای بازداشت غلامحسین کرباسچی، شهردار وقت تهران و برخورد با چند تن از مدیران شهرداری تهران بود.

آقای نقدی از سوی جناح اصلاح طلب در ایران به دست داشتن در شکنجه تعدادی از شهرداران مناطق مختلف تهران متهم شد. او چندی بعد در دادگاه نظامی به اتهام شکنجه متهمان به ۸ ماه حبس قطعی محکوم شد اما حکم او به اجرا درنیامد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد در ماه مارس ۲۰۰۸ میلادی محمدرضا نقدی را در فهرست تحریم قطعنامه ۱۸۰۳ این شورا قرار داد و او را متهم کرد که برای نقض تحریم های بین المللی علیه ایران تلاش می کند.

بیست روز پیش، آیت‌الله علی خامنه‌ای، سرتیپ حسین سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را با ارتقا درجه به سمت فرماندهی کل سپاه منصوب کرد.

تغییر فرمانده سپاه در آستانه چهلمین سالروز تاسیس سپاه پاسداران (دوم اردیبهشت) صورت گرفت.

به گزارش ایسنا، متن احکام خامنه‌ای به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

سردار دریادار پاسدار علی فدوی

بنا به پیشنهاد فرمانده کل سپاه و نظر به تجارب ارزنده و شایستگی، شما را به سمتِ جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منصوب می‌کنم.

ایفای نقش جهادی و انقلابی در ارتقای سطح آمادگی‌های عملیاتی و پیشرفت مقتدارانه مأموریتهای سپاه با نظر فرمانده کل سپاه مورد انتظار است.

توفیقات شما را از خداوند متعال مسألت می‌کنم.

سیّد علی خامنه‌ای

۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸

بسم الله الرحمن الرحیم

سردار سرتیپ بسیجی محمدرضا نقدی

بنا به پیشنهاد فرمانده کل سپاه و نظر به تجارب ارزنده در سپاه و بسیج و شایستگی، شما را به سمت معاون هماهنگ کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منصوب می‌کنم.

ارتقای ظرفیتهای کارشناسی و کارآمدی ستاد سپاه با بهره‌گیری از توانمندیها و قابلیت‌های نخبگی و جهادی سپاه و بسیج در نیل به پیشرفت و کسب آمادگیهای همه‌جانبه در پاسداری از انقلاب اسلامی و حفظ دستاوردهای آن در تعاملی سازنده و هم‌افزا با ستادکل و سایر سازمانهای نیروهای مسلح با لحاظ تدابیر فرمانده کل سپاه مورد انتظار است.

توفیقات شما را از خداوند متعال مسألت می‌کنم.

سیّد علی خامنه‌ای
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy