Thursday, May 16, 2019

صفحه نخست » آرایش جنگی شبه‌نظامیان شیعه عراق نزدیک به ایران در اطراف پایگاه‌های آمریکا

iraq_051618.jpgایران اینترنشنال - سفر غیرمنتظره مایک پمپئو، وزیر امورخارجه آمریکا به عراق در هفته گذشته، به دلیل مستقر کردن موشک‌هایی در نزدیکی پایگاه‌های آمریکا در عراق از سوی شبه‌نظامیان شیعه وابسته به ایران بوده است.

دو منبع آگاه عراقی با اعلام این خبر به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که مایک پمپئو این اطلاعات را از طریق سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا دریافت کرد.

یک هفته پیش، مایک پمپئو، وزیر امورخارجه آمریکا، سفر به آلمان و دیدار با مقام‌ها این کشور را لغو کرد و در دیداری غیرمنتظره به عراق رفت.

او همان موقع در هواپیما، پیش از فرود در بغداد، در گفت‌وگو با خبرنگاران درباره دلایل سفر پیش‌بینی نشده‌اش به عراق، گفت که گفت‌وگو درباره وضعیت و امنیت نیروهای آمریکایی در خاک عراق، یکی از محورهای این سفر است.

اکنون منابع عراقی می‌گویند که پمپئو در آن سفر به مقامات عراقی گفته بود که«شبه‌نظامیان شیعی هوادار ایران را که روز به روز قدرت خود را بیشتر می‌کنند، تحت کنترل خود درآوردند.»

یک مقام بلندپایه ارتش عراق که نامش فاش نشده درباره سفر مایک پمپئو به این کشور به خبرگزاری رویترز گفت: «پیام آمریکایی‌ها خیلی روشن بود. آنان تضمین‌هایی را از عراق می‌خواستند که بر اساس آنها، این کشور مانع تهدیدهای این گروه‌های شبه‌نظامی علیه منافع آمریکا شود.»

این نظامی عراقی اضافه کرد: «آمریکایی‌ها به ما گفتند که اگر نیروهای آمریکا در خاک عراق هدف حمله قرار بگیرند، آنها از خود بدون هماهنگی با بغداد دفاع خواهند کرد.»

خود مایک پمپئو نیز پس از سفر به عراق، از افزایش تهدیدهای ایران سخن گفت اما جزئیاتی در این زمینه ارائه نکرد. با این حال او گفت: «ما نمی‌خواهیم کسی در امور داخلی کشور آنها [عراق] دخالت کند، به خصوص با حمله به کشورهای دیگر [آمریکا] در عراق.»

همچنین دومین منبع آگاه به خبرگزاری رویترز گفت: «اطلاعات به دست آمده از سوی آمریکایی‌ها نشان می‌دهد که برخی از گروه‌های شیعه مسلح هوادار ایران مواضع مشکوکی گرفته‌اند که از نظر آمریکایی‌ها تحریک‌آمیز به شمار می‌رود.»

این منبع آگاه ادامه داد که عراقی‌ها متوجه شده‌اند که هرگونه تهدید از سوی این گروه‌ها «مستقیما از سوی آمریکایی‌ها با شدت پاسخ داده خواهد شد».

گروه‌های شبه‌نظامی شیعی عراقی تقریبا از کنترل دولت این کشور خارج هستند و از سوی شاخه برون مرزی سپاه پاسداران هدایت می‌شوند.

اعلام خبر انتقال راکت‌ها و راکت‌اندازها به اطراف پایگاه‌های آمریکا در عراق در حالی است که پیشتر شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از چندین مقام آمریکایی از جابجایی احتمالی موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد ایران به قایق‌های این کشور در خلیج فارس خبر داده بود.

این جابجایی احتمالی، یکی از دلایل مهم تصمیم آمریکا برای اعزام ناوها و انتقال بمب‌افکن‌های بی-۵۲ این کشور به قطر است.

با این که تهران این گونه اخبار را «جنگ روانی دشمن» تلقی می‌کند، اما مقامات جمهوری اسلامی ایران، به ویژه سران سپاه پاسداران در ماه‌های اخیر و به ویژه پس از قرار گرفتن این سازمان نظامی در فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا، بارها علنا و به صورت صریح منافع و پایگاه‌های آمریکا در خاورمیانه را تهدید کرده‌اند.

همچنین آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران خواستار آن شده که در مقابل سیاست‌های آمریکا در منطقه، «آرایش جنگی» گرفته شود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy