Saturday, May 18, 2019

صفحه نخست » ابهام در مورد تغییرات جدید در ساختار امنیتی سپاه

taeb_051818.jpgبی بی سی - حسین طائب بار دیگر به عنوان ریاست سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منصوب شده است.

در تغییرات تازه در ساختار امنیتی سپاه پاسداران، سرتیپ پاسدار حسن محقق که تا حالا معاونت اطلاعات راهبردی سپاه را بر عهده داشت، معاون حسین طائب در سازمان اطلاعات سپاه شده است. سرتیپ حسین نجات، معاون پیشین آقای طائب هم به معاونت فرهنگی سپاه منصوب شده است.

معاون پیشین فرهنگی سپاه سرتیپ محمدرضا نقدی بود که به تازگی از سوی آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، به معاونت هماهنگ کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منصوب شده بود.

پیشتر، خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران در گزارشی گفته بود که ساختار سازمان اطلاعات سپاه از سوی فرمانده کل تغییر کرده است و معاونت اطلاعات راهبردی در سازمان اطلاعات سپاه ادغام شده است.

این گزارش خبری لحظاتی پس از انتشار از روی وب سایت خبرگزاری تسنیم حذف شد.

رسانه های ایران در پوشش تغییرات تازه سپاه گزارش داده‌اند که حسین طائب، رئیس سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به "سمت مسئول اطلاعات سپاه" منصوب شده است. مشخص نیست منظور از "مسئول" اطلاعات سپاه، همان ریاست بر "سازمان" اطلاعات سپاه است یا نهاد اطلاعاتی تازه ای تاسیس شده است.

حکم تازه آقای طائب از سوی سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صادر شده است اما جزئیات آن از جمله مدت زمان این حکم روشن نیست.

آقای طائب از چهره های جنجالی اطلاعاتی در ایران است. محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور پیشین ایران او را به نداشتن تعادل روانی و پرونده‌سازی برای افراد متهم کرده و محمد سرافراز رئیس پیشین سازمان صداوسیما گفته بود در زمان ریاستش، آقای طائب در امور مدیریت این سازمان دخالت های بی وقفه داشته است.

سازمان اطلاعات سپاه در سال ۱۳۸۸ تشکیل شد. خبرگزاری تسنیم گفته بود معاونت اطلاعات راهبردی هم در این سال تاسیس شده بود. ایران در این سال شاهد اعتراضات بی سابقه به نتایج انتخابات ریاست جمهوری بود.

تغییرات در رده فرماندهی و مدیریت ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پس از انتصاب حسین سلامی به فرماندهی کل این نیرو، شدت گرفته است. ایالات متحده آمریکا به تازگی سپاه را وارد فهرست سازمان های تروریستی خارجی قرار داده است.

تغییر همراه با آرایش جنگی و جهادی

به گزارش ایران اینترنشنال تغییرات جدید در ساختار سپاه پاسداران همراه با اعلام رویکرد «آرایش جنگی» از سوی علی خامنه‌ای فرمانده کل قوا و اعلام «جنگ اطلاعاتی» از سوی فرمانده جدید این نهاد صورت می‌گیرد.

علی خامنه‌ای رهبر ایران در حکم تعیین جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران که پنجشنبه گذشته صادر شد اعلام کرده بود انتظار دارد تا این نیرو «نقش جهادی و انقلابی» خود را در راستای «ارتقای سطح آمادگی‌های عملیاتی و پیشرفت مقتدارانه مأموریت‌های سپاه با نظر فرمانده کل سپاه» انجام دهد.

همچنین،‌ در مراسمی که شنبه ۲۸ اردیبهشت به منظور تودیع و معارفه مسئولین جدید فرهنگی و اطلاعاتی سپاه پاسداران برگزار شد،‌ حسین سلامی فرمانده کل این نهاد اعلام کرد که ایران در «جنگ تمام عیار اطلاعاتی» با آمریکا به سر می‌برد.

حسین سلامی با ادعای «فرو ریختن هیمنه و ساختمان بزرگ آمریکا» اضافه کرد:‌ «ساختمان‌های بزرگ در حین فرو ریختن خطرآفرین نیز هستند و در عین حال باید مراقب خطرهای محتمل در چنین شرایطی باشیم.»

فاز فعلی تغییرات در ساختار اطلاعاتی و فرهنگی سپاه هم زمان با افزایش تحریم‌های بین‌المللی، از سوی حسین سلامی فرمانده جدید صورت گرفته ‌است.

به گفته تحلیلگران سیاسی، این تغییر در عمل به معنی انحلال استقلال نسبی سازمان اطلاعات و امنیت سپاه پاسداران و انتقال آن به زیر مجموعه فرماندهی کل این نهاد به حساب می‌آید.

فاز اول تغییر در اطلاعات سپاه

پیش از این نیز سپاه پاسداران یک فاز تغییر در بخش اطلاعات را هم‌زمان با افزایش تحریم‌های بین‌المللی در دولت دوم احمدی‌نژاد تجربه کرده بود.

در سال ۱۳۸۶، عزیز جعفری ‌فرمانده پیشین سپاه‌ پاسداران در مراسم معارفه خود از تقویت بنیه اطلاعاتی این نهاد خبر داده و از ایجاد «سازمان‌های تازه نفس برای مقابله با جنگ نرم» سخن گفته بود. او سپس در دوران فرماندهی خود اداره اطلاعات سپاه پاسداران را به سازمان اطلاعات ارتقا داد.

پس از آن و تا سال جاری، این سازمان با توسعه نیروی انسانی،‌ بودجه و تجهیزات اداری خود به عنوان یک نهاد نیمه مستقل اطلاعاتی و در موازات وزارت اطلاعات دولت عمل کرده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy