Tuesday, May 21, 2019

صفحه نخست » خرابکاری‎های جمهوری اسلامی و شرکاء؛ افزایش فشارهای اتحادیه اروپا؛ انفعال دولت‎های عربی

ir_eu.jpgکیهان لندن - به دنبال تشدید تنش‎های نظامی در خلیج فارس برونو فوشر سفیر فرانسه در لبنان، شنبه ۲۸ اردیبهشت، به حزب‌الله هشدار داد که در یک جنگ احتمالی بین آمریکا و رژیم ایران دخالت نکند.

وی گفت، «حزب‌الله با رژیم ایران در ارتباط است و می‌داند وضعیت تا چه حد خطرناک است. به این دلیل ما می‌خواهیم حزب‌الله نسبت به درگیر شدن در یک واکنش که لبنان را به خطر می‌اندازد هوشیار باشد.»

فوشر همچنین از جمهوری اسلامی خواست همچنان به برجام پایبند بماند.

یک روز بعد، یکشنبه ۲۹ اردیبهشت، برونو اوبیر و ایرج مسجدی سفیران فرانسه و رژیم ایران در بغداد در سفارت جمهوری اسلامی جلسه‎ای برگزار کردند. جزئیات این دیدار منتشر نشده و معلوم نیست آنها بر سر چه مسائلی گفتگو کرده‌اند. خبرگزاری ایسنا با انتشار تصویری از این دیدار خبر داد پنجشنبه هفته گذشته جان ویلکس سفیر انگلیس در عراق با حضور در سفارتخانه جمهوری اسلامی ایران با ایرج مسجدی دیدار کرده است.

با ادامه راکت‎پرانی‏‌های شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی، برخی تحلیلگران و سیاستمداران وقوع یک درگیری در خاورمیانه را محتمل می‎دانند.

ارتش‌های آلمان و هلند اعلام کرده‌اند که فعالیت‌های آموزش نظامی خود در عراق را به دلیل وجود تنش در منطقه متوقف کرده‌اند.

به گزارش دویچه‌وله سخنگوی وزارت دفاع آلمان، چهارشنبه ١۵ ماه مه (٢۵ اردیبهشت)، اعلام کرد ارتش برنامه‌های آموزشی خود را در عراق به حالت تعویق درآورده است. او گفت که دلیل این تصمیم تنش‌هایی است که در ارتباط با ایران ایجاد شده و تاکید کرده نظامی‎های آلمان در عراق به هوشیاری خود افزوده‌اند.

وزارت دفاع هلند نیز در اقدامی مشابه با تاکید بر وجود تهدیدها در عراق نیروهای خود را خارج کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه ارتش آلمان ١۶٠ مربی نظامی در عراق دارد که اکثراً در اربیل مستقر هستند و به پیشمرگه‌های کُرد آموزش می‌دهند. ارتش هلند نیز در چارچوب ائتلاف بین‌المللی ضد داعش ۵٠ نفر را به عراق اعزام کرد که آنها نیز در اربیل مستقر هستند.

مطالب بیشتر در کیهان لندن

رسانه‎‏های انگلیسی گزارش دادند با افزایش تهدیدها از سوی جمهوری اسلامی ایران کوماندوهای انگلیسی به نیروهای ویژه‎ آمریکا در خلیج‎ فارس بپیوندند.

وبسایت روزنامه سان، یکشنبه ۱۹ ماه مه (۲۹ اردیبهشت)، نوشت نیروهای ویژه انگلستان به‌عنوان بخشی از یک مأموریت سرّی برای مقابله با هر گونه حمله رژیم ایران علیه کشتی‌های تجاری به خاورمیانه پرواز کرده‌اند. اعضای نیروهای قایقی ویژه (SBS) به نفتکش‌های بریتانیا پیوسته‌اند که به خلیج‌ فارس تردد دارند.

در این گزارش تاکید شده، یکی از ماموریت‎های نیروهای آمریکایی و انگلیسی در خلیج فارس مانیتور فعالیت‌های نظامی جمهوری اسلامی در جزیره قشم است که بخشی از یگان قایق‎های تندرو در آن مستقر هستند. نقش اول نیروهای انگلیسی که به خلیج فارس اعزام شدند، شناسایی هدف و «گراگیری» برای توپخانه نیروی دریایی و مقابله با تروریسم است.

طبق آخرین گزارش‎ها ناو آبراهام لینکلن که از حدود سه هفته پیش عازم منطقه شده اکنون به دریای عرب مجاور دریای عمان رسیده است.

همسویی بیشتر اتحادیه اروپا با آمریکا

سابقه نشان داده با وجود رقابت و اختلاف میان آمریکا و اروپایی‎ها‎ در منافع سیاسی و اقتصادی، آنها در مواجهه با تهدیدات امنیتی نظامی فصل مشترک دارند. آنچه اعضای اروپایی برجام و آمریکا را به میز مذاکرات اتمی و امضای توافق در ژوئیه سال ۲۰۱۵ کشاند تامین امنیت و مقابله با ماجراجویی‎های اتمی جمهوری اسلامی بود اما برجام در عمل به تقویت توان موشکی جمهوری اسلامی و گسترش دست‎درازی‎های منطقه‎ای رژیم با حمایت مالی و تسلیحاتی از شبه‌نظامیان منجر شد.

به گفته مقامات نظامی حکومت ایران در حال حاضر بیش از ۲۰۰ هزار نیروی مسلح در آنچه «جبهه مقاومت» خوانده می‎شود در جغرافیای موسوم به «هلال شیعه» از سوریه و عراق و یمن تا افغانستان و پاکستان عضو هستند.

تا پیش از این در مورد تهدید بالستیک‎ها و «مهار موشکی» جمهوری اسلامی و مقابله با خرابکاری‎ها و اقدامات تروریستی رژیم در خاک اروپا تقریباً تمام کشورهای عضو این اتحادیه مواضع مشترکی با واشنگتن داشتند. اروپایی‎ها آغاز به کار کانال مالی اینستکس را منوط به تصویب کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم (CFT) و کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی (پالرمو)، توقف فعالیت‎های موشکی ایران و پایان دادن به تهدید اسرائیل کرده‌اند که هنوز جمهوری اسلامی تن به پذیرش آنها نداده و در عمل خبری از راه افتادن اینستکس نیست. یقیناً افزایش تنش‎ها و ماجراجویی‎های نظامی رژیم ایران توسط شبه‎نظامیان مورد حمایت در منطقه برای اروپایی‎ها قابل قبول نخواهد بود و به همسویی بیشتر آنها با آمریکا خواهد انجامید. بریتانیا، آلمان و فرانسه که همچنان پایبند برجام‌ هستند از اعضای اصلی پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هستند و در کنار آمریکا و کانادا و دیگر اعضا در شرایط اضطراری زیر یک ائتلاف در کنار هم قرار خواهند گرفت.

اوایل آوریل ۲۰۱۹، سه کشور اروپایی در نامه به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل به پرتاب موشک ماهواره‌بر و رونمایی از دو موشک بالستیک اشاره کردند و آن را مغایر با قطعنامه شورای امنیت دانستند. آنها خواستار گزارش سازمان ملل در این زمینه شدند.

انفعال اتحادیه عرب در مقابل تهران

اما آنچه در حال حاضر در خاورمیانه جلب توجه می‌کند انفعال کشورهای عرب حوزه خلیج فارس در واکنش به حملات نظامی شبه‌نظامیان وابسته به رژیم ایران است. این ضعف می‌تواند به نگرانی اتحادیه عرب از تشدید درگیری‎ها با رژیم ایران و شبه‌نظامیان آن مربوط باشد. رژیم‎های عرب گرچه اعلام کردند تهدیدات ضدامنیتی از سوی تهران را از طریق شورای امنیت پیگیری می‎کنند اما در اظهار نظرها جانب احتیاط را در مورد موضع‌گیری‎های خود علیه تهران رعایت می‎کنند و حتی از ظرفیت‎های دیپلماسی برای عقب‎زدن تهران استفاده نمی‎کنند.

روز یکشنبه ۲۹ خرداد، پادشاه عربستان رهبران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه عرب را به برگزاری دو نشست اضطراری در مورد وضعیت منطقه فرا خواند. او خواستار برگزاری این دو نشست در تاریخ ۳۰ ماه مه (نهم خرداد) در مکه شده‌است. تاخیر طولانی برای برگزاری این نشست از جنبه‎های مختلف قابل بررسی است. به نظر می‎رسد آنها نمی‎توانند بدون آمریکا تصمیم مستقل بگیرند و یا ترجیح می‎دهند که ساعت خود را با واشنگتن تنظیم کنند.

در گذشته وقتی روابط دولت‎های عربی با تهران بحرانی می‎شد دست‎کم ابزار فشارهای سنتی مثل صدور بیانیه مشترک و تعطیلی موقت سفارتخانه‎ها و کنسولگری‎های خود در تهران را در دستور کار داشتند که امروز خبری از این دست اقدامات نیست و پیداست چشم‌انتظار تصمیمات آمریکا هستند. انفعال دیپلماتیک کشورهای عربی در اتحادیه اروپا و همینطور اختلاف آنها بر سر مسائل مختلف که در آخرین نشست شرم‌الشیخ مطرح شد و همچنان حل نشده باقی مانده است از دیگر دلایل انفعال دولت‎های عربی و ضعف آنها در مواجهه با حکومت ایران می‌تواند باشد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy