Wednesday, May 22, 2019

صفحه نخست » گفت‌وگوی مرکل، پوتین و مکرون درباره ایران

putin_Merkel_Macron.jpgرادیو فردا - ولادیمیر پوتین، امانوئل مکرون و آنگلا مرکل، روسای جمهوری روسیه، فرانسه و صدراعظم آلمان، در یک گفت‌وگوی تلفنی در مورد ایران و برخی مسائل دیگر، تبادل نظر کرده‌اند.

بنا بر بیانیه‌ای که کاخ کرملین مسکو منتشر کرده، در جریان این گفت‌وگوی تلفنی رهبران سه کشور در مورد «وضعیت برجام رایزنی کرده و بر اهمیت پیشبرد این توافق که نقشی کلیدی در حفظ ثبات جهانی دارد، تاکید کرده‌اند».

مسکو می‌گوید پوتین، مرکل و مکرون «بر تعهد خود به همکاری‌های دوطرفه اقتصادی و بازرگانی با ایران» نیز تاکید کرده‌اند.

در بیانیه‌ای که دفتر صدراعظم آلمان منتشر کرده، آمده است رهبران سه کشور «تاکید کرده‌اند لازم است ایران را به ماندن در توافق اتمی قانع کرد» و این سه کشور خود بر سر حفظ برجام، «توافق دارند».

توافق اتمی شکل‌گرفته در دوره باراک اوباما، همراه فرانسه، بریتانیا، چین، آلمان و روسیه، و در طرف دیگر ایران، تا بهار سال گذشته توسط دولت ایالات متحده اجرا می‌شد.

دونالد ترامپ که همواره از این توافق انتقاد کرده و آن را «از بدترین توافق‌هایی که دیده» توصیف کرده از «برجام» خارج شد و تحریم‌های مربوط به آن را، از جمله در زمینه صادرات نفت ایران، بازگرداند.

واشینگتن در این بازه زمانی تحریم‌های دیگری نیز علیه ایران اجرا کرده است و در اقدامی بی‌سابقه در مورد یک نهاد نظامی رسمی، سپاه پاسداران را به فهرست «سازمان‌های تروریستی» خود افزود.

دو هفته پیش جان بولتون، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ، اعلام کرد برای جلوگیری از تهدیدها و تحریکاتی که به تازگی از سوی ایران رصد شده، آمریکا ناوگروه و بمب‌افکن به غرب آسیا و آب‌های خلیج فارس اعزام می‌کند.

تهران موضوع اقدامات تهدیدآمیز را رد کرده و وزیر خارجه آن نیز بولتون و برخی دیگر سران متحد واشینگتن را متهم کرده‌است که می‌خواهند ترامپ را به جنگ با ایران بکشانند.

مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

مقام‌های دولت آمریکا برنامه‌ریزی برای جنگ با ایران را رد کرده‌اند و می‌گویند هدف «بازدارندگی» است.

طی روزهای گذشته تنش‌ها بین ایران و آمریکا افزایش یافته‌است. ترامپ تهدید کرده در صورتی‌که ایران خواستار درگیری باشد، این موضوع به‌معنای «پایان رسمی ایران» خواهد بود. حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی، نیز گفته است «طرفدار مذاکره و دیپلماسی» است، اما «انجام آن را در شرایط کنونی به هیچ عنوان قبول» ندارد.

خروج ایالات متحده از «برجام» به خروج دیگر طرف‌های توافق اتمی نیانجامید، هرچند اجرای آن به‌ویژه در زمینه داد و ستد با ایران را با چالش جدی روبه‌رو کرده‌است.

دولت ایران ۱۸ اردیبهشت، در سالگرد خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، از توقف برخی از تعهداتش در برنامه جامع اقدام مشترک، برجام، و به طرف‌های اروپایی ضرب‌الاجلی ۶۰ روزه داد که منافع اقتصادی ایران تأمین شود در غیر این صورت دست به اقدامات دیگری خواهد زد.

اروپا ضرب‌الاجل را رد کرده، اما تاکید کرده از توافق اتمی حمایت می‌کند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy