Friday, May 24, 2019

صفحه نخست » پومپئو: هیچ‌کس در دولت ترامپ خواهان جنگ نیست

pompeo.jpgرادیو فردا - مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه دوم خرداد گفته است، هیچ‌کس در دولت دونالد ترامپ خواهان جنگ با ایران نیست.

مایک پومپئو در گفت وگو با شبکه خبری «آمریکا وان» و در پاسخ به این پرسش که آیا جنگ با ایران قابل اجتناب است؟، اظهار داشت: رئیس جمهوری (دونالد ترامپ) خواهان جنگ نیست. من خواهان جنگ نیستم. هیچ‌کس در دولت خواهان جنگ نیست، هیچ‌کدام از ما خواهان آن نیست.

وزیر امور خارجه آمریکا با این حال تصریح کرده است: البته ایرانی‌ها باید این را درک کنند، همانطور که رئیس جمهوری ترامپ در توییت خود گفت، ما از منافع آمریکا دفاع خواهیم کرد.

دو هفته پیش مقام‌های آمریکایی گفتند که اطلاعات «موثقی» درباره تهدیدهای تازه ایران علیه منافع آمریکا دریافت کرده‌اند و به همین دلیل نیروهای خود را در منطقه تقویت می‌کنند.

مایک پومپئو در ادامه این مصاحبه تصریح کرده است: ما می‌دانیم که ایران عامل بی‌ثباتی در خاورمیانه بوده است، شما به لبنان، سوریه، یمن یا عراق نگاه کنید. فهرست مکان‌هایی که ایران به عنوان بازیگر مخرب نقش داشته، بسیار طولانی است.

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین اظهار داشت: ما اجازه نخواهیم داد که آنها به سلاح هسته ای دست‌یابند؛ ما به آنها اجازه نخواهیم داد به توسعه برنامه موشکی خود ادامه دهند.

مایک پومپئو در ادامه گفته است: ما کارزاری دیپلماتیک واقتصادی آغاز کرده‌ایم تا دسترسی آنها را به منابع برای ادامه این برنامه‌ها قطع کنیم و تاکنون بسیار موفق بوده‌ایم.

اشاره مایک پومپئو به بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه‌ایران است.آمریکا پس از خروج از توافق هسته ای با ایران، برجام ، در اردیبهشت پارسال، تمامی تحریم‌های تعلیق شده علیه جمهوری اسلامی را بازگرداند.

رویترز می‌گوید، ایران قبل از تحریم‌ها، روزانه ۲.۵ میلیون بشکه صادرات نفت و میعانات گازی داشت، اما صادرات نفت خام ایران در ماه مه به ۵۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافته است.

«تهدیدهای» ایران

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه این مصاحبه و در پاسخ به این پرسش که آیا تهدیدهای اخیر ایران با برنامه اتمی این کشور ارتباط داشته گفت، تهدیدهایی که ما در هفته‌های اخیر دیدیم به برنامه هسته‌ای آنان ارتباطی نداشت، بلکه مربوط به نیروهای آنها و گروه‌های نیابتی وابسته به این کشور بود.

مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

پاتریک شاناهان، سرپرست وزارت دفاع آمریکا دو روز پیش گفته بود که اقدامات بازدارنده این کشور در تقویت نیروهایش در منطقه باعث توقف تهدیدهای ایران علیه منافع آمریکا شد.

با این حال روز گذشته گزارش‌هایی در خصوص طرح وزارت دفاع آمریکا برای اعزام هزاران نیروی جدید به منطقه خاورمیانه منتشر شد. ولی پاتریک شاناهان این گزارش ها را نادرست خواند.

در همین زمینه، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز پنجشنبه با اشاره به این که تهران «هیچ‌گاه بر سر دوراهی جنگ یا مذاکره» قرار نمی‌گیرد، اظهار داشت، «مدتی است که یک سناریوی روانی ــ تبلیغی» علیه جمهوری اسلامی « جریان پیدا کرده است و به همین دلیل ما این سناریوها و این حرف‌ها را نیز در قالب همان پکیج می‌بینیم.»

به رغم تشدید جنگ لفظی میان ایران و آمریکا، مقام‌های دو کشور در هفته جاری تاکید کردند که خواهان جنگ نیستند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy