Saturday, May 25, 2019

صفحه نخست » مایک پمپئو: فروش اسلحه به سعودی و امارات در برابر تجاوزهای ایران بازدارنده است

04428572-9F9E-4789-A1B2-01CC7CDA797D.jpegالعربیه

مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا جمعه 24 ماه مه اعلام کرد دولت ترامپ کنگره آمریکا را نادیده خواهد گرفت تا تسلیحاتی به ارزش 8.1 میلیارد دلار را به کشورهای سعودی، امارات و اردن و با هدف «بازدارندگی در برابر تجاوزهای ایران» به فروش برساند.

به گزارش خبرگزاری‌ها پمپئو در بیانیه‌ای توضیح داد:«این فروش‌ها در حمایت از هم‌پیمانان ما و تقویت ثبات در خاورمیانه است و به این کشورها کمک می‌کند تا از خود دفاع کرده و در برابر جمهوری اسلامی ایران نقش بازدارنده‌ای ایفا کنند».
دولت دونالد ترامپ پیش‌تر اعلام کرد که به کنگره اطلاع داده که در روند موافقت با قراردادهای فروش تسلیحات به سعودی، آن را نادیده خواهد گرفت.

دولت آمریکا به رهبری دونالد ترامپ در تلاش است تا تسلیحاتی به ارزش نزدیک به 7 میلیارد دلار را به سعودی و امارات بفروشد.

به گفته روزنامه نیویورک تایمز، مایک پمپو، وزیر امور خارجه ایالات متحده و دیگر مقامات ارشد دولت ایالات متحده مجبور به استفاده از یک بند متعلق به شرایط فوق‌العاده در قانون فروش اسلحه شدند که ترامپ را قادر می‌سازد تا مانع اقدام کنگره در بلوکه کردن معامله چنین فروشی شود.

از سویی سناتور باب منندز، ارشدترین عضو دمکرات در کمیته روابط خارجی در مجلس سنای آمریکا گفت که کنگره جمعه 24 ماه مه اعلام کرده که دولت ترامپ و علی‌رغم مخالفت‌هایی از درون کنگره با این قرارداد‌های تسلیحاتی، اعلامیه فوق العاده‌ای را صادر کرده که به آن اجازه فروش اسلحه به سعودی، امارات و دیگر کشورها را می‌دهد.

از سویی دیگر وزارت خارجه آمریکا حق اعتراض به اعلامیه‌ وارده در قانون نظارت بر صادرات اسلحه را دارد.

طبق قانون نظارت بر صادرات اسلحه، دولت آمریکا باید کنگره را از هر گونه فروش‌های تسلیحاتی احتمالی مطلع سازد تا به این شورا فرصت اقدام برای تعلیق این قراردادها را بدهد. اما در عین حال این قانون به رییس جمهوری آمریکا نیز این اختیار را می‌دهد تا با اعلام حالت فوق العاده امکان بازنگری در فروش‌های تسلیحاتی را از کنگره بگیرد، که با این وجود فروش‌های تسلیحاتی «در راستای منافع امنیت ملی ایالات متحده آمریکا» انجام خواهد شد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy