Sunday, May 26, 2019

صفحه نخست » «شوکِ اصلاح‌طلبانه» به هیات رئیسه مجلس

motahari_larijani.jpgرادیو فردا - رأی‌گیری سالانه برای انتخاب اعضای هیأت رئیسه مجلس ایران روز یکشنبه، پنجم خرداد، برگزار شد و علی لاریجانی برای دوازدهمین سال پیاپی ریاست مجلس را در دست گرفت اما علی مطهری از دست یافتن دوباره به نایب رئیسی مجلس بازماند و یک وزیر دولت احمدی‌نژاد جایگزین او شد.

دوره ریاست و عضویت در هیأت رئیسه مجلس یک ساله است و رأی‌گیری برای انتخاب این سِمت‌ها هر سال تکرار می‌شود.

پیش از علی لاریجانی، رکوردار مدت طولانی تصدی بر منصب ریاست مجلس اکبر هاشمی رفسنجانی بود که ریاست او بر مجلس ۱۰ سال ادامه داشت.

انتخابات هیات‌رئیسه مجلس در اجلاسیه چهارم اگرچه با کمترین تغییر برگزار شد اما شوکی بزرگ را تجربه کرد، شوکی که با حذف علی مطهری از جایگاه نایب رئیسی همراه بود.

زهره ترسایی - راند آخر انتخابات هیات رییسه مجلس دهم امروز برگزار شد، انتخاباتی که برگزاری آن در سالی که جریانات سیاسی درحال رایزنی برای انتخابات مجلس آینده هستند و باید اسفندماه بدنه رای خود را پای صندوق ها بیاورند بسیار مهم و تعیین کننده بود. شاید از همین رو بود که رایزنی ها و لابی های درون و برون پارلمان بر سر کرسی های هیات رییسه مجلس طی چند روز اخیر بالا گرفته بود.

هیات رئیسه مجلس دهم اگرچه در اجلاسیه چهارم توانست 11 کرسی خود را به سیاق سال گذشته و بدون تغییر حفظ کند اما تغییری را در جایگاه نایب رئیسی تجربه کرد، تغییری که حکایت از یک ائتلاف فراکسیونی مهم داشت.

ائتلافی که لاریجانی را ماندگار کرد و مطهری را حذف

علی لاریجانی در این دوره از انتخابات به مثابه یازده سال پیش بر صندلی ریاست مجلس تکیه زد. گرچه آرایی که به گلدان ها برای او ریخته شد تکرار آرای بالای او در برخی اجلاسیه های سه دوره اخیر مجلس نبود اما پیام های فراکسیونی و سیاسی مهمی داشت.

«155» برگه رایی که نام لاریجانی روی آنها نوشته شده بود بدون شک با یک ائتلاف فراکسیونی به گلدان ها انداخته شده بودند. ائتلافی مهم بین ولایی های مجلس و مستقلین. برای مستقلین مجلس که فراکسیون نزدیک به لاریجانی هستند، حفظ کرسی ریاست و ماندگار شدن لاریجانی در این کرسی همیشه خط قرمز و اولویت اصلی بوده است. اولویتی که با ورود عارف می توانست به خطر بیفتد اما آنها در تصمیمی لحظه آخری وارد ائتلاف با ولایی ها شدند و با دادن یک سهم، ریاست لاریجانی را تضمین کردند.

براساس این ائتلاف ولایی ها پذیرفتند که کاندیدایی برای کرسی ریاست معرفی نکنند و در مقابل حمایت مستقلین را پشت کاندیداهای خود در انتخابات نواب رییسی قرار دهند. اتفاقی که عملا امروز صبح رخ داد و نتیجه آن تثبیت جایگاه لاریجانی، حذف مطهری از کرسی هیات رییسه و ورود عبدالرضا مصری کاندیدای ولایی ها به هیات رییسه بود. این اتفاق را شاید بتوان تقابل مستقلین با امیدی ها تفسیر کرد، مستقلین در گفت وگوها و مذاکرات خود با امیدی‌ها گفته بودند که به شرط حمایت آنها از ریاست لاریجانی، از پزشکیان و مطهری در پست نواب رئیس حمایت خواهند کرد، رایزنی هایی که البته به نتیجه نرسید و در نهایت مطهری فدای عارف شد.

اما چرا پزشکیان قربانی این تصمیم فراکسیونی نشد.

مسعود پزشکیان فارغ از آنکه در چند انتخابات اخیر آرای فراکسیونی را پشت سر خود داشته است آرای قومیتی را هم کنارش دیده است. همین موضوع هم به او کمک کرد که در ائتلاف فراکسیونی انتخابات هیات رییسه امسال او قربانی نشده و مطهری حذف شود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy