Tuesday, May 28, 2019

صفحه نخست » بابک زنجانی: به زودی جای من و زنگنه عوض می‌شود

zangene_052818.jpgایرنا - نماینده حقوقی وزارت نفت ایران می‌گوید که بابک زنجانی، متهم به فساد کلان نفتی در ایران، بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت، را تهدید کرده و گفته است: «به زودی جای من و زنگنه عوض می‌شود».

اصغر هندی روز سه‌شنبه هفتم خرداد گفت بابک زنجانی این سخنان را روز چهارشنبه اول خرداد در یکی از جلساتی بیان کرده که «با حضور نمایندگان دستگاه‌های ذی‌ربط برای تبادل نظر درباره مسائل مرتبط با پرونده وی در زندان برگزار شده بود».

وی اضافه کرد: «زنجانی در این جلسه مدعی شد که به زودی جای ما با هم عوض خواهد شد و من آزاد و شما زندانی می‌شوید».

با این حال رسول کوهپایه‌زاده، وکیل بابک زنجانی، این سخنان را «خلاف واقع و کذب محض» خواند و گفت که در این جلسه حضور داشته است.

به گفته آقای کوهپایه‌زاده، در این جلسه مسئولانی از قوه قضائیه و وزارت اطلاعات نیز حضور داشتند و «به هیچ عنوان این مسئله مطرح نشد».

وی نگفته که تاکنون چندین جلسه درباره پرونده بابک زنجانی تشکیل شده و نتایج آن چه بوده است.

تشکیل جلسات منظم بین متهمان فساد اقتصادی و نمایندگان نهادهای دولتی در زندان اقدامی کم‌سابقه است.

بابک زنجانی متهم شده که از مبلغ دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون یورو که موظف بوده به وزارت نفت پرداخت کند، «۱۶۰ میلیون یورو پرداخت کرده و مابقی را صرف امور شخصی کرده‌ است».

بدهی بابک زنجانی به وزارت نفت پیش از این حدود هشت هزار میلیارد تومان اعلام شده بود اما مقامات وزارت نفت معتقدند که ضرر و زیان ناشی از این بدهی نیز باید پرداخت شود.

نماینده حقوقی وزارت نفت همچنین گفت که آقای زنجانی در جلسه اول خرداد پیش‌بینی کرده که استیضاح آقای زنگنه در مجلس «رأی خواهد آورد».

برخی از نمایندگان اصول‌گرای مجلس طرح استیضاح وزیر نفت را مطرح کرده‌اند اما این طرح هنوز در مجلس اعلام وصول نشده و به صورت رسمی به جریان نیفتاده است.

مخالفان آقای زنگنه او را متهم می‌کنند که برای دور زدن تحریم‌ها اقدامی انجام نمی‌دهد و وزارت نفت «آرایش جنگی نگرفته است».

با این حال حامیان آقای زنگنه اعلام کرده‌اند که هدف از فشارها به وزارت نفت با هدف تکرار تجربه فروش نفت توسط افرادی چون بابک زنجانی است.

در همین حال روزنامه همشهری روز ششم خرداد در گزارشی با عنوان «زنگنه برود؛ بابک زنجانی آزاد شود» نوشت: «از نظر مقامات وزارت نفت چراغ سبز برخی افراد برای فروش نفت ایران به سبب دور زدن تحریم‌ها تنها به فساد دامن می‌زند و این افراد به‌جای انتخاب مسیر شفاف برای مذاکره دنبال اعمال فشار هستند و به این ترتیب این افراد نه‌تنها خادمان نفتی نیستند بلکه شیادان نفتی هستند و به همین سبب تأکید دارند که اجازه تکثیر بابک‌زنجانی‌ها را نمی‌دهد».

در روزهای گذشته جلسات دادگاه زیباحالت منفرد که از او به عنوان یکی از «عوامل اصلی» پرونده بابک زنجانی نام برده می‌شود، برگزار شده است.

او در جلسات دادگاه گفته که در «ثبت شرکت‌های صوری در مالزی» دور زدن تحریم و «پیدا کردن مخازن نفتی» برای انبار نفت، آقای زنجانی را کمک می‌کرده و «پنج کشتی» برای فروش دریافت کرده است.

آقای زیباحالت منفرد همچنین اعلام کرده که «حدود چهار هزار حواله به نام شرکت‌های بابک زنجانی صادر کرده و به ازای هر حواله ۵۰ دلار» دریافت کرده است.

وی گفته که در کار دکوراسیون ساختمان در مالزی فعال بوده و به هیچ عنوان در نفت و بانک تخصص نداشته است.

سال ۹۵ مقام‌های انتظامی و قضایی ایران از دستگیری علیرضا زیبا حالت منفرد، در خارج از ایران و بازگرداندن او به کشور خبر دادند.

برخی از رسانه‌های ایران از او به عنوان صاحب امضای مجاز بانک «ارزش» یکی از بانک‌های متعلق به بابک زنجانی نام برده‌اند.

وب‌سایتی در کشور دومینیکا اعلام کرده بود که آقای زیباحالت منفرد گذرنامه دیپلماتیک این کشور را داشته است. دومینیکا کشوری جزیره‌ای در دریای کارائیب است و با جمهوری دومینیکن فرق دارد.

بر اساس گزارش دومنیکن‌نت، علیرضا زیبا حالت منفرد در این کشور یک مرکز تجاری ایجاد کرده بود. در این گزارش احتمال داده شده که این گذرنامه سیاسی با کمک روزولت اسکریت (Roosevelt Skerrit)، نخست‌وزیر سابق دومینیکا، به آقای زیبا حالت منفرد اعطا شده باشد.

پرونده بابک زنجانی یکی از چند پرونده مربوط به دور زدن تحریم‌ها در دولت محمود احمدی‌نژاد است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy