Wednesday, May 29, 2019

صفحه نخست » اصلاح‌طلبان مثل همیشه تلاش می‌کنند جنایت را «عادی‌» جلوه دهند

najafi_ostad.jpgکیهان لندن - میترا استاد همسر دوم محمدعلی نجفی وزیر اسبق علوم و همچنین آموزش و پرورش و شهردار سابق تهران و مشاور پیشین رئیس جمهور، روز سه‌شنبه هفتم خردادماه ۱۳۹۸ در آپارتمانش در محله سعادت آباد تهران با شلیک گلوله به قتل رسید.

این خبر در حالی پیش از ظهر روز سه‌شنبه به صدر اخبار رسانه‌های داخلی تبدیل شد که ساعاتی بعد محمدعلی نجفی در میدان «وحدت اسلامی» و نزدیک پلیس آگاهی بازداشت شد و با بیان اینکه قصد معرفی خود به پلیس آگاهی را داشته، به قتل همسرش اعتراف کرد.

اعتراف به قتل میترا استاد از سوی فردی که شهردار سابق تهران، وزیر دولت میرحسین موسوی و اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس سازمان برنامه وبودجه دولت محمد خاتمی، مشاور حسن روحانی، سرپرست وزارت علوم در دولت روحانی و نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری بوده و از افراد موثر جناح اصلاح‎طلب است واکنش‌های زیادی به دنبال داشت.

مطالب بیشتر در کیهان لندن

ماجرای رابطه و سپس ازدواج دوم محمدعلی نجفی با میترا استاد از ابتدا با حواشی زیادی همراه بود و خوان آخر این رابطه‌ی خبرساز با قتل یکی به دست دیگری رقم خورد. این قتل در رسانه‌های خارجی نیز بازتاب گسترده‌ای یافت.

این رابطه پس از آنکه محمدعلی نجفی اطلاعاتی درباره تخلفات محمدباقر قالیباف شهردار پیشین تهران و از اعضای سپاه پاسداران ارائه کرده بود توسط برخی رسانه‌ها برجسته شد. در همین حال نجفی از شهریور ۱۳۹۶ به عنوان شهردار تهران انتخاب شد و حدود هشت ماه بعد در فروردین سال ۹۷ با درخواست استعفای دوم او موافقت گشت. او در آن زمان دلیل کناره‌گیری خود را «مشکلات پزشکی» اعلام کرده بود.

روز گذشته و ساعتی پس از آنکه خبر اعتراف به قتل از طرف نجفی در صدا و سیمای جمهوری اسلامی منتشر شد، گزارشی ویدئویی از حضور نجفی در پلیس آگاهی و در حال نوشیدن چای با رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ و اسلحه‌ای که قتل با آن صورت گرفته منتشر شد. گزارش دوم نیز نجفی را در حال انتقال به بازداشتگاه و با بدرقه رئیس پلیس آگاهی تهران و چند مقام دیگر نشان می‌دهد.

خبر این جنایت و گزارش‌های ویدئویی صدا و سیمای جمهوری اسلامی با واکنش‌های زیادی از سوی مخاطبان روبرو شد. در آنسوی ماجرا اما اصلاح‎طلبان که به نظر می‌رسد قافیه را بسیار بد باخته‌اند، در شبکه‌های اجتماعی تلاش می‌کنند این قتل را «عادی‌» نشان داده و حتا انگشت اتهام را به سوی مردم و منتقدان شهردار و وزیر پیشین اصلاح‌طلب می‌گیرند!

اصلاح‌طلبان زیادی تلاش کرده‌اند با پیش کشیدن عباراتی چون «حریم خصوصی» و «اتفاقی که ممکن است برای همه» و «برای ما بیافتد» موج واکنش‌ها به این قتل را خنثی کنند.

صادق زیباکلام در توئیتی نوشته است: «قتل میترا استاد توسط همسرش محمدعلی نجفی یقینا تراژدی هولناکی بود.ایکاش آنانکه صف بسته‌اند تا از کشته شدن دو انسان، یکی فیزیکی و دیگری روحی، بهره‌برداری سیاسی نمایند، یاد می‌گرفتند که به حریم خصوصی انسانها احترام بگذارند. آنچه برنجفی و همسرش رفت،میتواند برای خود ما هم تکرار شود.»

در حالی که میان «جنایت» و «تراژدی» تفاوت زیادی است، به نظر نمی‌رسد «حریم خصوصی» در مورد ارتکاب قتل توسط این سیاستمدار معروف و اعتراف مستقیم و خونسرد وی، آنهم در شرایطی که زندگی خصوصی او مدت‌ها در رسانه‌ها گزارش می‌شد و همسرش نیز در این‌باره مصاحبه‌ای مفصل انجام داده بود، چندان منطقی به نظر برسد!

دیگر شخصیت‌های اصلاح‌طلب نیز با همین محور توئیت‌هایی نوشته‌اند و بیشتر به نظر می‌رسد خیلی از آنها نگران روابط خصوصی خودشان و افتادن تشت رسوایی از بام‌ها هستند!

حسام‌الدین آشنا نیز در توئیتی از خدا خواسته همه را عاقبت به خیر کند!

سیدعلی مجتهدزاده مدیر مسئولا فصلنامه «حق ملت» در توئیتی نوشته است که در ظاهر هیچکدام از ما از نجفی محترم‌تر و‌آرامتر نیستیم انشاالله خداوند همه ما را عاقبت به خیر از دنیا ببرد!

حسن اسدی زیدآبادی اصلاح‌طلب و از طرفداران دو آتشه دولت روحانی در توئیتی خبرنگار صدا و سیمای جمهوری اسلامی را «بی‌شرف» خوانده و نوشته چرا چهره نجفی را نپوشانده است: «کمی شرف و انسانیت چیز بدی نیست. آقای خبرنگار نامحترم که در گزارش دستگیری اوباش چهره‌ آنها را می‌پوشانی به چه حقی و با اجازه چه کسی تصویر متهم را منتشر می‌کنی؟ چه کسی به انتشار لحظات ویرانی‌اش رضایت دارد؟!» معلوم نیست چرا باید چهره کسی را که معروف است و خودش به قتل اعتراف کرده، پوشاند!

در عین حال، این انتقاد بی‌جا در حالی مطرح شده که بارها و بارها افرادی به اسم اراذل و اوباش با جرائمی به مراتب سبک‌تر از قتل در حالی که آفتابه به گردن داشتند یا عریان بودند در سطح شهر چرخانده شده و تصاویرشان توسط رسانه‌های جمهوری اسلامی منتشر شده! همچنین دادگاه متهمان اقتصادی که هنوز حکم‌شان صادر نشده و در واقع مجرم بودن‌شان محرز نشده به صورت علنی برگزار و تصاویرشان در همه رسانه‌ها منتشر می‌شود!

با این همه اصلاح‌طلبان که این جنایت برای آنها ضربه محکمی به شمار می‌رود تلاش می‌کنند با برجسته‌کردن این ادعا که میترا استاد فرستاده‌ی نهادهای امنیتی به زندگی خصوصی محمدعلی نجفی بوده، موضوع قتل و جنایت را نه تنها کمرنگ کنند بلکه «گناه» و «تقصیر» را به گردن مقتول بیاندازند!

عباس طهماسبی‌زاده با همدردی و دلسوزانه نوشته است: «نجفی چه شب سختی درپیش خواهد داشت.بارها لحظه شلیک کردنشو مرورخواهد کردوآرزو میکنه که ای کاش همه این ماجراهای امروز خواب باشه. چه لحظه سختی برای نجفی خواهد بود زمانی که مامور اجرای احکام میگه (و لکم فی القصاص حیاه یا اولی الالباب لعلکم تتقون) پ ن:خدایا عاقبت همه مارو ختم بخیر کن.»

سناریوی مطرح شده از سوی اصلاح‌طلبان اینست که محمدعلی نجفی پس از آنکه از فساد اقتصادی قالیباف پرده برداشت توسط اطلاعات سپاه زیر فشار قرار گرفت و حضور میترا استاد در زندگی او یکی از ابزارهای فشار اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بوده است.

ولی مردم و افرادی که دل در گرو این نظام فاسد ندارند واکنش‌های دیگری به این قتل نشان می‌دهند. برخی این اقدام را از سوی مقامات جمهوری اسلامی طبیعی دانسته و به قتل و جنایات مقامات نظام اشاره کرده‌اند و برخی دیگر با طنزی تلخ به این جنایت نگاه می‌کنند.

در این میان، عبدالرضا داوری روزنامه‌نگار نزدیک به محمود احمدی‌نژاد نیز نوشته است که «دکتر نجفی در اولین اظهارات خود، میترا استاد را منبع نهادهای امنیتی معرفی کرده است. بجای دعواهای سخیف جناحی، باید تلاش کرد، یکبار و برای همیشه موضوع پرونده‌سازی اخلاقی و اعزام پرستو علیه شهروندان را رسوا و متوقف سازیم.»

فرنام شکیبافر نوشته است: «اصلاح‌طلبان چند همسری پیشه نکنن و زن‌های خودشون رو هم کتک نزنن و نکشن، تلاش برای راه پیدا کردن زنان به ورزشگاه‌ها، احقاق حقوق زنان و ... پیشکش!»

آرش سبحانی نیز نوشته است: «اصلاح‌طلبان اصولاً با همسران اول و دومشان مشکل دارند، از همسر سوم به بعد بهتر میشوند، باور ندارید از آقای مهاجرانی بپرسید.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy