Thursday, May 30, 2019

صفحه نخست » رایزنی کوشنر برای معامله قرن در اسراییل همزمان با جدال لفظی ایران

kushner.jpgایران اینترنشنال - همزمان با حملات لفظی مقام‌های جمهوری‌اسلامی به طرح معامله قرن، جراد کوشنر، مشاور ارشد رییس‌جمهوری آمریکا در امور خاورمیانه وارد اسراییل شد.

کوشنر چهارشنبه‌ شب، هشتم خرداد به اسراییل رفت تا در ادامه رایزنی‌های خود با رهبران کشورهای خاورمیانه، با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل دیدار و گفت‌و‌گو کند.

این رایزنی‌ها که موسوم به «معامله قرن» است، برای دفاع از طرح آمریکا برای صلح بین اسراییل و فلسطین صورت می‌گیرد.

پیشتر، رسانه‌ها خبر داده بودند سفرهای کوشنر،‌ به همراه جیسون گرینبلات و برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران انجام خواهد شد.

مشاور ارشد رییس‌جمهوری آمریکا به مدت دو سال روی این طرح کار کرده است. مقامات آمریکایی به تازگی اعلام کرده بودند که پس از ماه رمضان از این طرح رونمایی خواهد شد.

همزمان با آغاز سفر این هیات آمریکایی، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری‌اسلامی، در دیدار روز گذشته با اساتید دانشگاه گفته بود هدف از این طرح «به فراموشی سپردن مساله فلسطین» است و شکست خواهد خورد.

امروز نیز حسین سلامی، فرمانده تازه منصوب شده سپاه پاسداران، این معامله را یک «نوزاد نارس» خوانده که پیش از به دنیا آمدن «سقط جنین» می‌شود. او گفته است: «صهیونیست‌ها نه تنها بر فلسطین بلکه می‌خواهند از نیل تا فرات را اشغال کنند.»

مطالب بیشتر در ایران اینترنشنال

پیشتر از مقام‌های ایران نیز حسن نصرالله،‌ رهبر حزب‌الله لبنان در مقابل این طرح موضع‌گیری کرده بود و خواستار رد آن شده بود.

پیش از سفر به اسراییل، کوشنر به اردن رفته و با عبدالله دوم، پادشاه این کشور دیدار کرده بود. در این دیدار، پادشاه اردن با ابراز نگرانی از جزییات طرح آمریکا گفته بود معامله صلح تنها زمانی ممکن خواهد بود که «راه حلی دوطرفه» داشته باشد و دولت فلسطین نیز برقرار شود تا صلح پایدار باشد.

سفرهای دیپلماتیک آمریکا به خاورمیانه با هدف جلب حمایت رهبران خاورمیانه پیش از رونمایی از بخش اقتصادی این طرح در اواخر ماه میلادی جون در یک کارگاه اقتصادی در منامه، پایتخت بحرین است.

سفر کوشنر به اسراییل در زمانی صورت می‌گیرد که پارلمان جدید این کشور نتوانسته برای تشکیل دولت ائتلافی به رهبری بنیامین نتانیاهو به توافق برسد و شب گذشته رای به انحلال «کنست» و برگزاری انتخابات مجدد در ماه سپتامبر داده است.

روزنامه اسراییلی هاآرتص با انتقاد از زمان این سفر نوشت که کوشنر نمی‌توانست «زمانی بدتر از این» را برای مذاکره پیرامون این طرح انتخاب کند. همچنین روزنامه تایمز اسراییل نیز در گزارشی نوشت که دولت آمریکا در نظر داشته این سفر پس از تشکیل کابینه ائتلافی نتانیاهو صورت گیرد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy