Saturday, Jun 1, 2019

صفحه نخست » جهان اسلام می خواهد ایران کشور باشد؛ نه انقلاب

060119_top.jpgآزاده افتخاری - ایندیپندنت فارسی

نمایش اتحاد کشورهای عرب و مسلمان در برابر ایران که با دو نشست اضطراری شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه عرب در مکه آغاز شد، بامداد امروز با برگزاری چهاردهمین اجلاس سران کشورهای اسلامی در همین شهر به پایان رسید. نقطه مشترک هر سه نشست، محکومیت اقدامات مداخله جویانه ایران در منطقه، انفجار نفتکش ها و خطوط لوله عربستان به دست گروه های نیابتی جمهوری اسلامی بود.

در کنفرانس خبری که بامداد شنبه، بلافاصله پس از این اجلاس برگزار شد، عادل الجبیر، وزیر مشاور در امور خارجی عربستان با پرسش های متعدد خبرنگاران در مورد ایران مواجه شد. پاسخ او به این پرسش ها، همان نکته هایی بود که ملک سلمان، پادشاه عربستان قبل از افتتاح اجلاس به آن اشاره کرده بود. میزبان نشست های مکه هشدار داد که حمله های تروریستی در عربستان نه تنها ثبات منطقه، بلکه امنیت منابع جهانی نفت و دریانوردی را به خطر می اندازد. پادشاه عربستان از سران کشورهای عرب و مسلمان و جامعه بین المللی خواست با اقدامات مجرمانه ایران مقابله کنند. او افزود:«ما به طور قاطعانه با این تهدیدها و فعالیت های خرابکارانه برخورد می کنیم.»

این تندترین موضع گیری ریاض پس از انفجار نفتکش ها در سواحل امارات متحده عربی و حمله پهپادی حوثی های تحت حمایت ایران به ایستگاه پمپاژ نفت عربستان به شمار می رود. او روز جمعه نیز در پایان نشست های اضطراری که برای بررسی تنش های اخیر در خلیج فارس میزبانی کرده بود، از ایران خواست به مداخله و اقدامات تحریک آمیز در منطقه پایان دهد.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

ملک سلمان در بیانیه افتتاحیه اجلاس سران کشورهای اسلامی ایران را به حمایت از شبه نظامیانی متهم کرد که این حمله ها را انجام داده اند. همچنین یوسف بن احمد العثیمین، دبیر کل سازمان همکاری اسلامی نیز تایید اظهارات پادشاه عربستان گفت:«تضعیف امنیت عربستان، امنیت اعراب، جهان اسلام و سازمان همکاری های اسلامی را تحلیل می برد.»

عادل الجبیر پس از پایان این اجلاس، گفت:«جهان به این نتیجه گیری رسیده است که باید ایران را برای پیروی از قوانین بین المللی تحت فشار قرار دهد تا به عنوان یک کشور و نه یک انقلاب عمل کند. » به گزارش آسوشیتدپرس او در پاسخ به این پرسش که موضع کشورهای عرب و مسلمان در قبال ایران چیست؛ با اشاره به بیانیه های پایانی نشست های مکه گفت:« فعالیت های بی ثبات کننده ایران، نه تنها عربستان و امارات متحده عربی، بلکه همه منطقه را درگیر می کند.» او افزود: جامعه اسلامی رفتار ایران را محکوم می کند و به ایران پیام می دهد، کشتن دیپلمات ها، بمبگذاری در سفارتخانه ها، ترور، قاچاق سلاح، حمله موشکی و حمایت از شبه نظامیان رفتاری نیست که یک کشور برای به دست آوردن احترام همسایگان اش انجام می دهد. اتهاماتی که مقامات تهران آن را رد می کنند.

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران که باوجود عضویت در سازمان همکاری های اسلامی به این نشست دعوت نشد، با ارسال بیانیه ای برای این اجلاس، تنها خواستار حمایت از حقوق فلسطین و مخالفت با معامله قرن شد و به مساله ایران، به عنوان مهمترین موضوع مورد بحث در مکه اشاره ای نکرد.

همزمان محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه با العالم گفت:«اگر عربستان رفتار خود را عوض کند؛ همین فردا به ریاض سفر می کند.» او در عین حال خاطرنشان کرد، آغوش ایران به روی کشورهای حوزه خلیج فارس باز است. او پیش از این هم پیشنهاد امضاء پیمان عدم تجاوز را به همسایگان عرب ارایه داده بود که با توجه به روابط سرد تهران با ریاض و دوحه، پاسخی به آن داده نشد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy