Sunday, Jun 2, 2019

صفحه نخست » پمپئو: آماده گفتگوی «بدون پیش‌شرط» با ایران هستیم

9371CDF8-C805-4CA5-B702-83E86F0B243F.jpegدر حالی که دولت دونالد ترامپ همچنان در چارچوب سیاست فشار حداکثری، به تلاش برای تشدید فشارهای اقتصادی و سیاسی بر ایران انجام می‌دهد، مقامات ارشد این کشور هرازگاه از آمادگی برای گفتگو با ایران سخن می‌گویند. در تازه‌ترین مورد از این دست، وزیر خارجه آمریکا مدعی شده کشورش آماده گفتگو بدون پیش شرط با ایران است.

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری «رویترز»، مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا در نشست خبری مشترک با وزیر خارجه سوئیس در بِرن مدعی شد آمریکا بدون پیش شرط آماده گفتگو با ایران است. البته وی در ادامه گفته آمریکا می بایست ابتدا مشاهده کند که ایران «همچون یک کشور نرمال» رفتار می کند.

این خبرگزاری، اظهارات پامپئو را با سخنان اخیر حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران مرتبط دانسته که اشاره کرده بود در صورتی که آمریکا با احترام رفتار کند، امکان گفتگو میان دو کشور وجود دارد و در عین حال، ورود ایران به هرنوع گفتگو با آمریکا در شرایط فشار را رد کرده بود.

پامپئو این اظهارات را پس از دیدار با ایگانزیو کاسیس، همتای سوئیسی خود و در جریان یک کنفرانس خبری مشترک بیان کرده است. گفتنی است طی هفته‌های اخیر، گمانه‌زنی‌هایی درباره احتمال تلاش سوئیس - که به عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران عمل می‌کند - برای میانجی‌گری میان تهران و واشنگتن مطرح شده بود.

خبرگزاری «آسوشیتدپرس» که نسخه کامل‌تری از اظهارات پامپئو را منتشر کرده، به نقل از وزیر خارجه آمریکا می‌نویسد: «آمریکا آماده وارد شدن به گفتگو با ایران بدون هیچ پیش‌شرطی است. ما آماده‌ایم که [دور یک میز] بنشینیم». وی در عین حال اظهار داشته: «تلاش آمریکا برای مقابله اساسی با اقدامات شریرانه جمهوری اسلامی، این نیروی انقلابی، ادامه پیدا خواهد کرد».

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که پامپئو پیش از این و در پی خروج آمریکا از توافق هسته‌ای (برجام) 12 شرط را به عنوان مبانی هرگونه توافق جدید با ایران مطرح کرده بود؛ شروطی که طیفی وسیع از موضوعات، از ضرورت توقف کامل غنی سازی اورانیوم در ایران تا توقف برنامه موشکی و تغییرات اساسی در سیاست‌های منطقه‌ای ایران را در برمی‌گرفت.

البته اکنون نیز ادعای ضرورت رفتار ایران به عنوان «یک کشور نرمال» و همچنین تأکید بر «مقابله با اقدامات شریرانه ایران»، عملاً در بردارنده همان شروط، هرچند به صورت ضمنی می‌باشد. به عبارت دیگر، تعریف ایران به عنوان یک کشور نرمال از دید ایالات متحده، خواه ناخواه دربرگیرنده همان ادعاهای سابق خواهد بود و به نظر می‌رسد این امر صرفاً به شکلی مبهم‌تر بیان شده است.

گفتنی است طی هفته‌های اخیر و همزمان با ادامه سیاست فشار علیه جمهوری اسلامی ایران، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا چند مرتبه تمایل خود را برای گفتگو با ایران اعلام کرده است. در مقابل، ایران همواره ضرورت کنار گذاشتن زبان تهدید و استفاده از زبان احترام توسط آمریکا و همچنین احترام به توافقات بین‌المللی موجود - شامل بازگشت به برجام - را به عنوان انتظارات اصلی خود برای هرگونه تعامل احتمالی با آمریکا عنوان کرده‌اند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy