Sunday, Jun 2, 2019

صفحه نخست » فشارهای تازه برای حذف زنان از شبکه‌های صدا و سیما

seda_060219.jpgایران اینترنشنال - دور تازه‌ای از فشار برای حذف «زنان» به ویژه «مجریان زن» از شبکه‌های تلویزیونی صدا و سیما یا اعمال محدودیت‌های بیشتر برای آنها آغاز شده است: احمد علم الهدی در مشهد خواستار حذف مجریان زنان از برنامه‌های خبری شده و همزمان چند تن از زنانی که کارشناس مذهبی صدا و سیما هستند حضور زنان در برنامه‌های تلویزیونی و حتی آگهی‌های تلویزیون را «خلاف قرآن» و «ضد اسلام» توصیف کردند.

احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد و نماینده علی خامنه‌ای در خراسان رضوی، نهم خرداد ماه طی سخنانی در مهدیه مشهد با تاکید براینکه «ارتباطات باید براساس عفت باشد و نباید بی‌عفتی حاکم باشد»، گفت که «در برخی برنامه‌های صدا‌و‌سیما و در میان مجریان خبر و برنامه و تحلیل‌های سیاسی اینها صدا را نرم و نازک می‌کنند و نیم ساعت یک مساله را تحلیل می‌کنند.این تحلیل سیاسی را بدهید یک آقا ارائه دهد.»

وی از مسئولان صدا و سیما پرسید که چرا «اخبار را حتما باید یک خانم جوان با آن صدا و ظاهر ارائه دهد؟»، و گفت: «در برخی برنامه‌های صداوسیما می‌توان به جای استفاده از بانوان از گویندگان مرد استفاده کرد» مثلا «آقای حیاتی سالیان دراز خبر گفته و زیبا نیز خبر می‌گوید.»

علم الهدی با بیان اینکه «تنها کشور اسلامی ما هستیم، بقیه را مسلمان می‌دانیم اما کشور اسلامی نیستند و مظهر این کشور اسلامی، صدا و سیماست»، گفت: حضور مجریان زن در تلویزیون به ویژه بخش‌های خبری «خلاف نقل قول قرآنی» است.

امام جمعه مشهد گفت وقتی «اینها را می‌گوئیم عنوان می‌کنند بنده ضدزن هستم، از این نسبت‌‌ها باکی ندارم و نص قرآن را عنوان می‌کنم.»

نماینده خامنه‌ای در خراسان رضوی البته «حجاب» را یکی از ملزومات «عفت» دانست اما گفت: «بی‌عفتی در میان خانواده‌های متدین نیز رایج است به این معنا که حجاب دارند اما بعضا عفت ندارند.در مجالس فامیلی به نحوی شده است که این بی‌عفتی کاملا مشهود است.»

به فاصله دو روز پس از انتشار سخنان علم الهدی درباره لزوم حذف مجریان زن از شبکه‌های تلویزیونی صدا و سیما به ویژه برنامه‌های خبری، دو تن از زنان که خود در برنامه‌های صدا و سیما به عنوان کارشناس مذهبی حضور دارند، خواهان حذف زنان از برنامه‌های تلویزیونی ابه ویژه برنامه‌های خبری و آگهی‌های تلویزیونی شدند.


منور شایسته‌خو:چه اصراری است زن ماکارونی تبلیغ کند

از جمله منور شایسته‌خو، مدیر مدرسه علمیه نرجس مشهد، حضور زنان در باره «رسانه‌ها و برنامه‌های تصویری و صوتی» گفت: «در بسیاری از برنامه‌های تصویری و صوتی آن ملاحظاتی که خداوند نسبت به حضور اجتماعی زن دارد رعایت نمی‌شود. زن در رسانه مطمئنا حضور موثری خواهد داشت، ولی ملاحظات شرعی به هیچ عنوان رعایت نمی‌شود.»

مدیر مدرسه علمیه نرجس مشهد با تاکید براینکه حضور زنان در برنامه‌ها و تبلیغات تلویزیونی همان «جاهلیت قرن بیستم» است، گفت: «من به‌شدت با حضور زنان در تبلیغات مخالف هستم. حتی حضور اجتماعی هم که دارند باید در حد ضرورت باشد که آن هویت، حقیقت و ماهیت وجودی زن خدشه‌دار نشود.»

منور شایسته‌خوی با بیان اینکه «زنی که برای تبلیغات حضور پیدا می‌کند باید آرایش یا گریم کند و تمام جلوه‌های زیبایی خود را به نمایش بگذارد»، گفت: «این اشکال شرعی هم دارد. متن صریح آیه قرآن است که می‌فرماید زینت‌هایتان نباید آشکار شود» درحالی که «تبلیغات یعنی جلوه‌گری و برندسازی.»

مدیر مدرسه علمیه نرجس مشهد حتی گفت: «چه اصراری است که زن ماکارونی تبلیغ کند. زمانی که این تبلیغات را در تلویزیون نشان می‌دهند واقعاً به‌عنوان یک زن احساس می‌کنم به من توهین می‌شود.»

وی گفت که ما «مثل نقل و نبات حیثیت و هویت زن را به باد می‌دهیم. این تبلیغات تاثیر بسزایی در ترویج بی‌عفتی و بی‌حیایی دارد. نوع لباس پوشیدن، نوع برخورد همگی کاملا نشانگر این است که یک فرهنگ غربی در آن‌ها وجود دارد. فقط با یک شال سرشان را پوشانده‌اند و یک مانتو تنشان کرده‌اند و مارک اسلامی به آن زده‌اند. این کاملا ضد اسلام است.»

مریم حاج عبدالباقی:پیشنهاد استفاده از «انیمشن یا عروسک» به جای «زنان» در تلویزیون

مریم حاج عبدالباقی، مدرس علوم قرانی و کارشناس مذهبی صدا و سیما گفت: «حضور زنان در تبلیغات تلویزیون باید خیلی محدود باشد. چون اگر این باب باز شود خیلی خطرناک است.»

حاج عبدالباقی، حضور زنان در تبلیغات صدا و سیما را محدود به کالاهای مربوط به زنان دانست و گفت: «زنان باید کالاهایی را تبلیغ کنند که به مادر یا زن بودن ارتباط داشته باشد، آن هم به‌صورت خیلی محدود.»

وی همچنین گفت که باید به جای استفاده از زنان در تبلیغات صدا و سیما، از «انیمیشن و یا عروسک» زنان استفاده شود.حاج عبدالباقی گفت که «اهل رسانه و تبلیغات، باید ابتکارات دیگری برای تبلیغات به خرج دهند و از نقاشی‌های اسلیمی استفاده کنند. زمانی تبلیغ کالا نیازمند حضور یک خانواده است و باید یک زن و شوهر را نشان دهد. در غیر این صورت بهتر است بیشتر از انیمیشن، عروسک یا تکنیک‌های دیگر که حق مطلب را ادا کند، استفاده شود.»

مریم حاج عبدالباقی تاکید کرد که «در تبلیغات صدا و سیما هیچ کدام از موارد قانون درباره حضور زنان در تبلیغات رعایت نمی شود و من به‌شدت با حضور زنان در تبلیغات مخالف هستم.»

زنان در تلویزیون: از فرمان حجاب اجباری تا زمزمه حذف

این اولین بار نیست که حضور مجریان و بازیگران زن در برنامه‌های صدا و سیما مورد بحث قرار می گیرد. پیش از این بسیاری از زنان درشبکه‌های تلویزیونی صدا و سیما ممنوع التصویر شده اند و این روزها صحبت از حذف مجریان زن برنامه‌های خبری و دیگر برنامه‌ها از جمله آگهی‌های تلویزیونی است.

داستان ورورد حجاب به صدا و سیما، به سال‌های انقلاب ۱۳۵۷ باز می گردد.در دوره مدیریت صادق قطب زاده که اولین رئیس رسمی رادیو و تلویزیون با حکم روح الله خمینی بود فرمان حجاب مجریان تلویزیون صادر شد که از میان آنها یک مجری خبر به نام «مریم ریاضی» به عنوان نماد این تغییر شناخته شد چرا که در فاصله دو شیفت کاری از یک مجری بی‌حجاب به مجری با مقنعه و مانتو تبدیل شد.محمد هاشمی در مصاحبه‌ای با روزنامه اعتماد گفت که با وجود اینکه مریم ریاضی با مقنعه و مانتو و حجاب اسلامی در برنامه‌های خبری حاضر می شد و مورد توجه ویژه روح الله خمینی بود اما در همان زمان «عده‌ای شروع کردند انتقاد از این‌که چرا یک خانم باید در صداوسیما و تلویزیون گویندگی اخبار بکند.»

هاشمی حتی گفت که برخی «آرم خبر را موسیقی می‌دانستند و می‌گفتند پخش آن از صداوسیما حرام است و این حرف‌ها را از تریبون‌های رسمی اعلام می‌کردند.»

حجاب زنان در برنامه‌های خبری تلویزیون در سال‌های پس از انقلاب تا پایان جنگ در حد مقنعه و مانتو بود اما در سال ۱۳۶۹ بود که اولین گوینده خبر زن با چادر نیز وارد صدا و سیما شد و پس از آن تعداد مجریان زن با پوشش چادر افزایش پیدا کرد و به تدریج قریب به اتفاق مجریان برنامه‌های تلویزیونی چادری شدند.

سخنان احمد علم الهدی درباره لزوم حذف مجریان زن از بخش‌های خبری و برنامه‌های دیگر شبکه‌های تلویزیونی وابسته به صدا و سیما از آن رو اهمیت دارد که او توانسته در چند سال گذشته بخشی از نظرات خود از جمله منع و محدودیت برگزاری کنسرت را از مشهد به دیگر شهرهای ایران گسترش دهد و حالا با ارتقای دامادش ابراهیم رئیسی به ریاست قوه قضائیه، از نفوذ و قدرتی بیش از پیش برخوردار است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy