Thursday, Jun 6, 2019

صفحه نخست » زمان دستیابی ایران به سلاح‌ هسته‌ای شش تا هشت ماه

nuke_060319.jpgایران اینترنشنال - اولی هاینونن،‌ معاون پیشین مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی،‌ اعلام کرده که ایران در حال غنی‌سازی اورانیوم بدون تولید سلاح هسته‌ای است.

به گزارش روزنامه اسرائیلی هاآرتص، روز چهارشنبه ۱۵ خرداد، همزمان با افزایش تنش‌ها بین واشنگتن و تهران درباره برنامه‌ هسته‌ای ایران، هاینونن در مصاحبه با رادیوی ارتش اسرائیل گفته که «بر اساس محاسبات تخمینی» ایران در مدت حدود شش‌ تا هشت‌ماه می‌تواند به اورانیوم غنی‌شده لازم برای سلاح‌هسته‌ای دست پیدا کند.

بر اساس اظهارات این مقام سابق آژانس،‌ این در صورتی اتفاق خواهد افتاد که تهران تمام تلاشش را برای این موضوع به کار ببرد.

او اشاره کرده که اسرائیل تنها کشوری نیست که باید برای این واقعیت آماده شود،‌ «بلکه این یک مساله برای مردم منطقه خلیج فارس است. آن‌ها نگران هستند.»

هاینون همچنین این سوال را مطرح کرد که که «با یک ایران هسته‌ای شما چطور می‌خواهید امنیت خود را تضمین کنید؟»

این مقام سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره موضوع خروج آمریکا از برجام اعلام کرد که این موضوع باعث شد ایران «احساس راحتی» کند. به گفته او، ایران تکنولوژی غنی‌سازی را داشت و می‌تواند سانتریفویژ‌های بیشتری تولید کند.

پیشتر در ماه گذشته،‌ شورای عالی امنیت ملی ایران با صدور بیانیه‌ای در واکنش به تحریم‌های آمریکا اعلام کرده بود که سطح غنی‌سازی را در قالب مجاز در توافقنامه برجام افزایش خواهد داد.

همچنین در هفته‌های گذشته تنش لفظی بین تهران و واشنگتن افزایش پیدا کرده است. با این حال، رهبران هر دو کشور اعلام کرده‌اند که به دنبال جنگ نیستند.

دونالد ترامپ،‌ رییس‌جمهوری آمریکا، امروز در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی بریتانیا اعلام کرده که به دنبال مذاکره با حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران، است و در مقابل روحانی نیز گفته «تنها با تغییر لحن و سخن کاری از پیش نخواهد رفت.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy