Saturday, Jun 8, 2019

صفحه نخست » پشت پرده استعفای وزیر آموزش‌وپرورش

amoozeshP_060819.jpgوزارت آموزش‌وپرورش برای سومین بار در دولت روحانی شاهد تغییر وزیر بود؛ تغییری که غیرمنتظره و کمی عجیب به نظر می‌رسد. حالا سیدمحمد بطحایی رفته و مجتبی زینی‌وند سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش شده است.

به گزارش «شبکه بیان» دولت حسن روحانی در بحرانی‌ترین موقعیت خود از سال 1392 قرار دارد. آشفتگی و هرج‌ومرج و فشار در دولت دوازدهم به سطحی رسیده که هر از چند گاهی وزیران کم می‌آورند و عطای وزارت را به لقای آن می‌بخشند.

پنجشنبه هفته گذشته نوبت به سیدمحمد بطحایی رسید تا پس از 22 ماه نشستن بر صندلی وزارت، با نوشتن استعفانامه به کار خود پایان دهد. استعفای او از سوی رئیس‌جمهوری پذیرفته شده و روز شنبه 18 اردیبهشت حسن روحانی طی حکمی مجتبی زینی وند را به عنوان سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش معرفی کرده است.

دفتر سخنگوی دولت اعلام کرده است که سید محمد بطحایی، وزیر آموزش‌وپرورش به دلیل «شرکت در انتخابات مجلس» از سمت خود استعفا داده است؛ اما مردم و رسانه‌ها این ادعا یا بهانه را نپذیرفته‌اند و دولت را به فریبکاری و دروغ‌گویی متهم کرده‌اند. اکنون این پرسش مطرح است که چرا بطحایی باید وزارت نقد را به نمایندگی نسیه مجلس ترجیح دهد، مگر نه اینکه او شانس چندانی برای پیروزی در انتخابات مجلس ندارد؟

بطحایی در حالی استعفا داده است که چندی پیش ویدیوهایی از مدارس در سطح کشور منتشر شد که در آن‌ها دانش آموزان دختر و پسر به همراه معلمان خود در حال رقص و شادی با آهنگ «ساسی مانکن» بودند. این ویدیوها واکنش‌های زیادی را در پی داشت و بهانه‌ای شد برای رسانه‌های مخالف دولت و چهره‌های تندرو تا به وزارت آموزش‌وپرورش و بطحایی بتازند.

گفته می‌شود طی دو سه هفته گذشته بطحایی از سوی گروه‌ها و چهره‌های تندرو به شدت تحت فشار بوده تا اینکه پنجشنبه هفته گذشته تاب و تحمل خود را از دست داده و به استعفا راضی شده است.

اما خبرگزاری تسنیم تلاش کرده تا توپ را به زمین دولت بیندازد و استعفای بطحایی را خواسته روحانی جلوه دهد. این خبرگزاری درباره کناره‌گیری بطحایی نوشته است «با بررسی و تحلیل این موضوع به نظر می‌رسد، بطحایی استعفا داده اما شرکت در انتخابات مجلس فقط یک بهانه برای رفتن اوست، تجربه گذشته نشان داده، هنگامی ‌که رئیس‌جمهور به تغییر وزیر در آموزش‌وپرورش تصمیم می‌گیرد، نسخه استعفا را می‌پیچد. در گذشته این اتفاق برای علی‌اصغر فانی افتاد و امروز برای بطحایی تکرار شد!»

بااین‌همه، بطحایی در حالی از وزارت آموزش‌وپرورش خداحافظی می‌کند که از عهده بسیاری مسائل و مشکلات بر نیامد و هرگز نتوانست پاسخگوی نیازها و مطالبات معلمان و فرهنگیان باشد. بحث رتبه‌بندی معلمان، تعیین تکلیف وضعیت معلمان حق‌التدریسی، یکسان‌سازی حقوق فرهنگیان بازنشسته، معلمان زندانی و... چالش‌ها و مشکلاتی بودند که می‌توانست در دو سال گذشته حل شوند؛ اما حالا می‌توان گفت بطحایی مرد این عرصه نبود و نتوانست کار چندانی از پیش ببرد.

اکنون که بطحایی از آموزش و پروش کناره‌گیری کرده یا با فشار هسته سخت قدرت کنار رفته است، بد نیست به او یادآوری کنیم مردم هرگز اتفاقات تلخی که در دوران وزارت او رخ داده است، از یاد نخواهند برد. سوختن و پرپر شدن چهار دانش‌آموز دختر در دبستان «اسوه حسنه» در زاهدان، ماجرای آزار جنسی دانش آموزان در مدرسه «معین» در تهران و جان باختن «دنیا ویسی» هفت‌ساله زیر آوار دیوار مدرسه‌ای در روستای گرماش در سنندج از جمله این اتفاقات ناگوار است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy