Sunday, Jun 9, 2019

صفحه نخست » نیروهای وحشت افکنی که صلح طلب شدند

IB_060819.jpgشبه نظامیان زیر نظر سپاه پاسداران را بشناسیم

جیش المهدی و سرایا السلام

ایران بریفینگ - همزمان با رفت و آمدهای فراوان مقتدی صدر به ایران پس از سرنگونی حکومت صدام، جیش المهدی با هدف برقراری حکومت اسلامی تشکیل شد. مقتدی صدر فرماندهی این شبه نظامیان را بر عهده داشت.

اعضای این گروه در سال ۲۰۰۶ به شصت هزار نفر می‌رسید .

آنها بسرعت محبوبیت زیادی در میان شیعیان عراق یافتند و ابایی هم نداشتند تا وابستگی خود را به ایران اعلام نکنند ، آنها به صراحت وابستگی خود را به نیروی قدس سپاه پاسداران اعلام می کردند .

رژه های خیابانی آنان در شهرهای عراق از جمله شهرک صدر، نجف، بصره، کوفه در حالی که عکسهایی از آیت الله خمینی و خامنه ای و پرچم سپاه پاسداران را در دست داشتند ، اتمام حجتی بود تا این گروه از جمله شبه نظامیان زیر نظر ایران نام گیرد.

در زمان حضور نیروهای آمریکایی، آنها اصلی ترین جریان شیعی شبه نظامی معترض حضور آمریکائیان در عراق بودند.

قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس همواره با افتخار از عملیاتهای آنان علیه آمریکائیان می گوید.

جیش المهدی در زمان حضور آمریکا در عراق رویارویی‌های بسیاری از جمله در کوت، کوفه و شهرک صدر و البته انتفاضه مهدویه جنگ نجف تابستان ۲۰۰۴ با ارتش آمریکا داشت که در آن جنگ یکماهه حتی به حرم امام دوم شیعیان نیز آسیبهایی وارد شد.

لباس شبه نظامیان جیش المهدی، سیاه رنگ با صورت پوشیده به همراه رفتارهای خشن بود که ایجاد رعب و وحشت در دشمنان می‌نمود.

طبق سخنی از پیشوای ششم شیعه جعفرصادق که میگوید: خداوند مهدی را با سه لشکر فرشتگان و مومنان و رعب یاری مینماید. مقتدی صدر توصیه کرده بود: در دل دشمنان رعب و ترس بیافکنید. این پوشش بعدها مورد تقلید دیگر گروه‌های شبه نظامی عراق حتی منطقه قرار گرفت.

جیش المهدی به حوثی‌های یمن نیز کمک نظامی نموده‌است.

مطالب بیشتر در سایت ایران بریفینگ

مقتدی صدر در ۲۰۰۵ با اشاره به وظیفه جیش‌المهدی در حمایت از اسلام گفته بود:اگر کشورهای اسلامی و همسایه از جمله ایران مورد حمله قرار گیرند، از آن کشورها حمایت می‌کنیم.

جیش المهدی مقتدی صدر با انشعاب‌ها و جدایی‌هایی در ۲۰۰۶ هم مواجه شد که عواملی چون قدرت طلبی و رقابت با مقتدی و حمایت‌های ایران را مؤثر می‌دانند؛ گروه‌هایی مانند «عصائب اهل الحق» و «حرکت النجبا» و «فضیلت» از آن جمله اند؛ این گروه‌ها خود را صدری می‌دانند اما تابع مقتدی نبوده و زیرمجموعه او نیستند و اکنون با او رقابت دارند.

نیروهای جیش المهدی مقتدی صدر در واقعه نیمه شعبان کربلا ۲۰۰۷ با سپاه بدر مجلس اعلای حکیم، دیگر گروه شیعی عراق، درگیر شدند که به معاهده صلح انجامید و تعلیق شش‌ماهه جیش المهدی از سوی مقتدی صدر شد.

بعد از آنکه بریتانیایی‌ها در ابتدای ۲۰۰۸ از بصره خارج شدند، نیروهای شیعی جیش المهدی مقتدی صدر برای ایجاد حکومت اسلامی، عملاً کنترل شهر بصره را در اختیار داشتند اما دولت مرکزی نوری مالکی، شیعه همپیمان، با آنان درگیر شده و جنگ خیابانی سنگینی درگرفت که بیش از یکهفته ادامه داشته و ناامنی و کشته‌های فراوان داشت که نهایتاً دو طرف آتش‌بس کرده توافق شد که: حکومت و اداره کشور با دولت مرکزی باشد و جیش المهدی منحل شده، در عوض اما سلاح صدر دراختیار خودش باشد و مقتدی صدر هم در عرصه سیاسی فعالیت نماید.

نهایتاً در سال ۲۰۰۸ مقتدی صدر شبه نظامیان جیش المهدی را منحل کرد، این انحلال آغاز اختلافهای مقتدی صدر با ایران نیز هست .

مقتدی صدر با حفظ پایبندی به توافق انحلال، بعدتر سازمان نظامی داخلی جدیدی ایجاد کرد تا جای عنوان جیش المهدی را بگیرد، ابتدا لواء یوم موعود که بعدتر منحل شد، و جای آن را سرایا السلام گرفت که نیروهایش همان جیش المهدی سابق هستند. شبه نظامیان صدر از ژوئن ۲۰۱۴ با هدف دفاع از «عتبات و شیعیان» دوباره فعال شده و مقابل پیکارجویان داعش دفاع می‌کند ازجمله در عملیاتهای بازپس‌گیری سامرا و آمرلی و جرف الصخر و طوزخورماتو.

با تشکیل جنبش یا فراکسیون سائرون مقتدی صدر فعالیت شبه نظامی را ترک کرد و سلاح هایشان را به دولت عراق تحویل دادند . او اکنون مصمم است تا منافع ملی و اسلامی عراق را بر هرچیز دیگری ارجحیت دهد و به دلیل قدرت و محبوبیتش در بافت جامعه عراقی، اغلب توانسته، معادلات سیاسی را در مسیری درست حفظ کند.

مقتدی صدر اکنون ضمن حفظ دوری خود از ایران خود را رهبر سیاسی تمامی جریان‌های سیاسی عراق اعم از شیعه و سنی و غیره می‌داند و با توجه به منش عدم دخالت مرجعیت نجف در مسائل سیاسی، خود را تنها رهبر واقعی در مسائل عراق می‌داند و به دنبال آن است تا همه گروه‌ها را در اتحاد داشته باشد با توجه به محبوبیت فراوان هواداران در عراق و بازتاب گسترده رسانه‌ای در دیگر کشورهای منطقه فراتر از عراق در موضوعات مختلف نیز موضع‌گیری می‌نماید او اکنون منتقد جدی و سر سخت پایان حضور شبه نظامیان و فعالیتهای سپاه پاسداران در عراق هست.

منظمه بدر (سپاه بدر)

سازمان بدر، سپاه بدر یا تیپ بدر سازمانی است سیاسی شیعی با نیروی شبه‌نظامی شامل ۴۲ گروه شبه‌نظامی در عراق و ۲۸ گروه دیگر که مستقیماً موردحمایت ایران هستند و نقش آن مانند حزب‌الله در لبنان برای ایران هست.

در سال ۱۳۵۹ توسط سید محمدباقر حکیم و با عضویت گروهی از اسرای عراقی جنگ ایران و عراق و پناهندگان در ایران بافرمان آیت‌الله خمینی مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق تأسیس شد. اعضای این مجلس مبارزه با رژیم صدام حسین را «جهاد فی‌سبیل‌الله» و خود را از فدائیان روح‌الله خمینی می‌دانستند.

تا قبل از سال ۱۳۶۲ نیروهای مجلس اعلی انقلاب اسلامی عراق که مخالف صدام حسین بودند و در ایران به سر می‌بردند، به‌صورت داوطلب و غیرسازمانی در جنگ ایران و عراق شرکت می‌کردند.

این نیروها ابتدا به‌صورت یک گردان در سپاه پاسداران سازماندهی شدند و برای اولین بار در عملیات خیبر که توسط نیروهای ایرانی علیه عراق بود، شرکت کردند.

بعد از عملیات خیبر، پاسدار اسماعیل دقایقی که از فرماندهان سپاه خوزستان بود تمامی این نیروها را از مجلس اعلای عراق تحویل گرفت و آن‌ها را به‌صورت یک تیپ سازماندهی نمود و نام آن را نیز تیپ بدر گذاشت. اولین فرمانده تیپ بدر نیز اسماعیل دقایقی بود.

تیپ بدر شامل دو گروه احرار متشکل از اسرای عراقی جنگ ایران و عراق و گروه مجاهدین عراقی بود، گروه احرار از اسرای عراقی بودند که در جنگ اسیرشده و سپس با قول آزادی و دادن امکانات به تیپ بدر پیوسته بودند.

نخستین اقدامات نظامی مستقل تیپ بدر، در خلال جنگ ایران و عراق شرکت در عملیات کربلای ۲ بود.

بعدها سپاه بدر از گسترش تیپ بدر به‌عنوان بال نظامی شورای فرماندهی انقلاب عراق که توسط محمود هاشمی شاهرودی تشکیل‌شده بود به محمدباقر حکیم سپرده شد، حالا دیگر سپاه بدر یکی از شاخه‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به‌شمار می‌رفت.

بعد از سقوط دولت صدام سپاه بدر درحالی‌که اکثر اعضای آن به استخدام نیروی قدس سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات ایران درآمده بودند همزمان با حمله آمریکا به عراق در اوایل سال ۱۳۸۲، نیروهای بدر با سلاح سبک از چهار محور به داخل عراق وارد شدند و تلاش کردند که کنترل شهرهای عراق را به عهده بگیرند. عملیات نفوذ و استقرار نیروهای بدر در شهرهای عراق تحت کنترل سرتیپ پاسدار احمد فروزنده از فرماندهان نیروی قدس سپاه پاسداران انجام گرفت.

بر اساس خطی که نیروی قدس به نیروهای بدر داده بود ترور مقامات رژیم سابق توسط نیروهای بدر در سراسر عراق آغاز شد.

آمریکا در سال ۲۰۰۳ از شورای عالی انقلاب اسلامی عراق خواست که تیپ بدر را منحل کنند که به‌جای آن سپاه بدر در همین سال (۲۵ مهر ۱۳۸۲) نام خود را از سپاه بدر به «سازمان بدر برای توسعه» تغییر داد.

در جریان ادغام شبه‌نظامیان در دستگاه‌های امنیتی کشور در سال ۲۰۰۶، نیروهای بدر در ابعاد گسترده‌ای وارد وزارتخانه‌های دفاع و کشور شده و هژمونی خود را بر دولت تکمیل کردند.

بر اساس اسناد رسمی، تعداد ۱۰ هزار استخدامی شبه‌نظامیان در ارگان‌های امنیتی و سازماندهی تیپ‌های وزارت کشور ازجمله تیپ رعد، تیپ گرگ، تیپ عقرب و ... گزارش‌شده است که عمده این نیروها وابسته به بدر بوده‌اند.

علاوه بر حضور بدر در پلیس و وزارت کشور، ۹ بدر یک ارگان مهم به نام جهاز مرکزی تشکیل داد که اقدامات نظامی را فرماندهی و هماهنگ می‌کرد. شبکه‌های مرتبط به این ارگان که یک سازمان اطلاعاتی نوپا بود و تحت عنوان کمیته‌های مردمی فعالیت می‌کردند راه‌اندازی شد.

در سال ۲۰۱۲ رهبر نظامی این سازمان هادی العامری در کابینه نوری مالکی به‌عنوان وزیر حمل‌ونقل انتخاب شد؛ و در اکتبر ۲۰۱۴ در کابینه دور دوم مالکی، هادی عامری قصد داشت که وزیر کشور شود که با مخالفت آمریکا مواجه شد لذا یکی از اعضای این سازمان به نام محمد قبان وزیر کشور شد. سازمان بدر در انتخابات ۲۰۱۴ تعداد ۲۲ کرسی در مجلس عراق را کسب کرده بود.

با ظهور داعش، این گروه نظامی، از آماده‌ترین شبه‌نظامیان شیعه عراقی بود که در خط مقدم مبارزه با داعش قرار گرفت.

با شروع عملیات آزادسازی تکریت، هواپیماهای آمریکایی از همراهی نیروهای عراقی خودداری کردند و علت این امر، حضور شبه‌نظامیان سپاه بدر در میان آن‌ها بود، درنهایت، با لغو حضور سربازان بدر در جریان آزادسازی تکریت، نیروی هوایی آمریکا، از ۲۵ مارس ۲۰۱۵، بمباران مواضع داعش در تکریت را شروع کرد.

بعد از حمله داعش و سقوط موصل در سال ۲۰۱۴ و تشکیل نیروی بسیج مردمی به نام حشدالشعبی، سازمان بدر به‌عنوان نیروی اصلی تشکیل‌دهنده آن درآمد و هادی عامری نیز به‌عنوان فرمانده حشدالشعبی در عراق از نمایندگی پارلمان خارج شد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy