Tuesday, Jun 11, 2019

صفحه نخست » نزار زکا خاک ایران را به مقصد لبنان ترک کرد

zakaria.jpgالعربیه - خبرگزاری رویترز سه‌شنبه ۱۱ ژوئن اعلام کرد که نزار زکا شهروند لبنانی که در ایران به سر می‌برد، پس از کسب آزادی مشروط با حکم دستگاه قضایی، خاک این کشور را به مقصد لبنان ترک کرد.

پیش از این غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه ایران اعلام کرده بود که دادگاه با «آزادی مشروط» نزار زکا شهروند لبنانی موافقت کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، اسماعیلی در نشست خبری خود گفت: «دادگاه امروز با آزادی مشروط نزار زکا موافقت کرد و تحویل خواهد شد. این یک فرایند قانونی است و نه بحث تبادل. هم خود محکوم و هم رئیس جمهور لبنان طی مکاتبات خواستار آزادی شده‌اند. هنر ما اجرای قانون است و هیچ مصلحتی را برتر نمیدانیم. این تقاضاها را بررسی کردیم».

سخنگوی قوه قضائیه ایران ادامه داد: «قاضی تحت شرایطی می‌تواند حکم آزادی بدهد. بررسی کردیم، حسن رفتار داشتند و با توجه به درخواست رئیس جمهور لبنان و اینکه حزب الله لبنان نیز آزادی متهم را به مصلحت خود می‌دانستند، مسجل شد که بعد از آزادی مرتکب جرم نمی‌شود».

عباس ابراهیم مدیر اداره امنیت عمومی لبنان دوشنبه ۱۰ ژوئن اعلام کرده بود که ایران نزار زکا شهروند لبنانی زندانی در این کشور را سه‌‌شنبه (امروز) آزاد کرده و همراه او به لبنان باز خواهد گشت.

به گزارش خبرگزاری‌ها، ابراهیم گفت آزادی زکا که اقامت دائم (گرین کارت) ایالات متحده آمریکا را دارد، بر خلاف آن‌چه در برخی رسانه‌ها گفته شد، ارتباطی با توافق تبادل زندانیان ندارد.

او افزود: «آزادی زکا سه‌شنبه پس از تکمیل تشریفات قضایی صورت خواهد گرفت».

مطالب بیشتر در سایت العربیه

عکس زکا و ابراهیم

حساب کابری اداره امنیت عمومی لبنان در توییتر هم عکسی از زکا و ابراهیم را که در کنار هم نشسته‌اند منتشر کرد. در این عکس بر روی میزی که کنار آن‌هاست، پرچم‌های لبنان و ایران گذاشته شده بود.

طی هفته‌های گذشته وزیر امور خارجه لبنان از همتای ایرانی‌اش خواسته بود نزار زکا مشمول عفو شود.

zakaria2.jpg

عباس ابراهیم مدیر اداره امنیت عمومی لبنان و نزار زکا

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

نزار زکا شهروند لبنانی که از دسامبر ۲۰۱۵ در زندان اوین تهران به سر می‌برد، توسط دادگاه انقلاب ایران به ده سال زندان و پرداخت ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار جریمه نقدی محکوم شد.

پیشتر خبرگزاری آسوشیتدپس، گزارش داد جیسون پابلت وکیل آمریکایی نزار زکا، سه شنبه ۲۰ سپتامبر ۲۰۱۶ در این باره گفت که حکم ۶۰ صفحه‌ای نزار زکا، در دادگاهی غیر علنی به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی صادر شده است.

این حکم در حالی صادر شد که سازمان عفو بین‌الملل روز جمعه ۱۷ سپتامبر، با انتقاد از روند دادرسی نزار زکا اعلام کرد که تنها پیش از برگزاری دادگاه به صورت محدود موفق به ملاقات با وکیل مدافع خود شده و محاکمه‌اش تنها دو جلسه به طول انجامید.

به گفته عفو بین‌الملل، نزار ذکا به «جاسوسی و همکاری با دولت متخاصم» متهم شده است.

آوریل ۲۰۱۶، نزار زکا که گرین کارت آمریکا را هم دارد، در پیامی صوتی، از مسئولان کشورش خواست او را از آن‌چه «ربوده شدن توسط نیروهای سپاه پاسداران» توصیف کرد، نجات دهند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy