Tuesday, Jun 11, 2019

صفحه نخست » مذاکرات بی‎نتیجه‎ اروپایی‎ها برای کاهش تهدیدات جمهوری اسلامی ایران علیه اسرائیل

ghods.jpgکیهان لندن - ژنرال فرانک مکنزی فرمانده نیروهای سنتکام (فرماندهی مرکزی آمریکا در خاورمیانه)، پنجشنبه ۱۶ خرداد، گفته بود به نظر می‌رسد ایران تصمیم گرفته در واکنش به تقویت نظامی ایالات متحده در منطقه خلیج فارس، از موضع خود عقب‌نشینی کرده و در محاسباتش بازنگری کند.

این مقام نظامی در عین حال گفته که هنوز زود است نتیجه‌گیری کرد که ایران طرح‌هایش را برای حملات بالقوه علیه منافع آمریکا کنار گذاشته باشد.

گرچه شاید تقویت نیروهای نظامی آمریکا در خلیج فارس از عواملی باشد که سپاه پاسداران و نیروهای نیابتی را وادار به کاهش تهدیدات خود علیه منافع آمریکا کرده باشند اما اساساً از گذشته تا امروز تهدیدات جمهوری اسلامی بیشتر از آنکه شامل منافع و مراکز آمریکایی‎های مستقر در خاورمیانه باشد متوجه کشورهای عربی منطقه از جمله عربستان، امارات و بحرین و همچنین اسرائیل بوده است. شواهد نشان می‎دهد با تقویت نیروهای نظامی آمریکا در منطقه از میزان این تهدیدات کاسته نشده و جمهوری اسلامی همچنان اصلی‎ترین عامل تهدید در منطقه است.

در این میان، گروهی از افسران جداشده از ارتش سوریه در گزارشی از «نقشه موشکی رژیم ایران در سوریه» رونمایی کردند و خبر از انتقال پایگاه‌های نظامی سپاه در سوریه از جمله مقر فرماندهی دمشق در پی بمباران‌های اسرائیل خبر دادند. در این گزارش که نهم ژوئیه در روزنامه شرق‎الاوسط منتشر شد به انواع موشک‎هایی که سپاه پاسداران و شبه‌نظامیان مورد حمایت تهران در خاک سوریه مستقر یا تولید کرده‌اند اشاره شده که شامل موشک‌های کوتاه‌بُرد، ضد تانک و دریایی می‎شود. «شهاب ۱» و «شهاب ۲»، «فاتح۱۱۰»، «زلزال ۲» و موشک‎ نقطه‌زن «ذوالفقار» از موشک‎هایی هستند که در این گزارش به آنها اشاره شده است.

گزارش را افسران «حرکه تحریر وطن» (جنبش آزادی میهن) به ریاست سرتیپ فاتح حسون تهیه کرده‌اند و از آنجا که خود سابقه خدمت در ارتش سوریه را دارند از همکاری‎های موشکی و تسلیحاتی رژیم‎های ایران و سوریه با خبرند و حتی از محل استقرار این موشک‎ها در مناطق کسوه، جب الجراح، محرده، قطیفه، ناصریه، بندر بیضاء، روستای سفیره و مصیاف نیز اشاره کرده‌اند.

سردار مرتضی قربانی مشاور عالی فرمانده کل سپاه پاسداران گفته جمهوری اسلامی ایران امروز یک سرپل است و شعاع دوستداران ما به دریای مدیترانه و دریای سرخ می‌رسد.

این مقام نظامی در مصاحبه با خبرگزاری «میزان» وابسته به قوه قضاییه که ۱۷ خرداد منتشر شده، عنوان کرد «صهیونیست‌ها، آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها بسیار فکر می‌کنند که چه کنیم مردم ایران را از نظام جمهوری اسلامی جدا کنیم. یکی از حربه‌های آنها برای انجام این هدف ترساندن مردم است. یکی از ابزار‌های ترساندن مردم هم القاء وقوع جنگ نظامی است. عده‌ای هم در این راستا نقش کاسبان ترس را ایفا می‌کنند و مردم را فریب می‌دهند تا به منافع خودشان برسند.»

مطالب بیشتر در کیهان لندن

قربانی در این مصاحبه می‎گوید، «اگر مردمی باید بترسند آن مردم، مردم غزه هستند که ۲ طرف آنها را اسرائیلی‌ها گرفته‌اند. اگر قرار بر ترس باشد مردم یمن باید بترسند که یک طرف‌شان دریا و طرف دیگرشان آل‌سعود خبیث است. جمهوری اسلامی ایران امروز یک سرپل است و شعاع دوستداران ما به دریای مدیترانه و دریای سرخ می‌رسد. همین ملت‌های غزه، لبنان، سوریه، عراق را مشاهده کنیم نه تنها از دشمن نترسیدند بلکه جرئت حمله به دشمن پیدا کردند و امروز پیروز میدان هستند.»

در شرایطی که مقام‎های ایرانی از جمله محمدجواد ظریف وزیر خارجه رژیم ادعا می‎کنند جمهوری اسلامی برای خاورمیانه تهدید نیست اما این باور که جمهوری اسلامی حاکم جغرافیای شیعه است نه تنها در بین نظامی‎ها بلکه در ساختار سیاسی و اعتقادی نظام جا افتاده است.

اواخر اردیبهشت ۹۸، عبدالکریم عابدینی نماینده ولی‌فقیه در قزوین در یک سخنرانی با اشاره به اینکه «زمینه‌سازی ظهور جهانی از رسالت‌های طلاب و روحانیت است» گفته دیوارهای «مدرسه فیضیه» از کنار مدیترانه و بحرین تا آفریقاست!

۱۳ خرداد ۹۸ نیز کمال دهقانی فیروزآبادی نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس علنی اسرائیل را تهدید کرد و گفت، «اکنون که رژیم صهیونیستی به علت ابطال انتخابات با مشکلات درونی خود دست و پنجه نرم می‌کند و اجلاس مکه نیز شکست خورده، زمان آن فرا رسیده تا جریان مقاومت تقویت همه جانبه را در دستور کار قرار دهد.»

با توجه تحولات میدانی و آنچه در رفتار و مواضع مقام‎های رژیم ایران آشکار است آنها همچنان خطر بالقوه برای اسرائیل هستند و می‎خواهند که بمانند. آنهم در شرایطی که پایان دادن به تهدید اسرائیل از جمله شروط اروپایی‎ها برای آغاز به کار کانال مالی اینستکس است.

از سوی دیگر یوکیا آمانو رئیس آژانس بین‎المللی انرژی اتمی، دوشنبه در گزارشی اعلام کرد که رژیم ایران اکنون به سرعت بیشتری به غنی‌سازی اورانیوم روی آورده است. او نسبت به کاهش تعهدات برجامی ایران هشدار داده و این اقدامات را نگران کننده توصیف کرده است. طبق برجام، ذخایر اورانیوم غنی شده نباید از ۳۰۰ کیلوگرم فراتر رود و همچنین ایران نباید اورانیوم را در سطحی بالاتر از سه و نیم درصد غنی کند.

گرچه گروهی از کارشناسان می‎گویند ایران هنوز هیچ‌ یک از این دو تعهد را نقض نکرده اما گزارش‎هایی نیز حاکیست رژیم فعالیت‎های مخفیانه اتمی خود را همچنان ادامه می‌دهد گرچه مقام‎های ارشد تهران این مسئله را رد می‎کنند.

محمدجواد ظریف در کنفرانس خبری مشترک با وزیر خارجه آلمان ادعا کرد که نخست وزیر اسرائیل با ایستادن در برابر کوره اتمی اسرائیل در دیمونا، رژیم ایران را به نابودی تهدید می‌کند!

مذاکره بی‎نتیجه بر سر مشروعیت اسرائیل در تهران

از مسائل ویژه‌ای که وزیر خارجه آلمان در سفر به تهران مطرح کرده امنیت اسرائیل است. در همین ارتباط روزنامه جوان نزدیک به سپاه ۲۰ خرداد در مقاله‎ای می‎نویسد، دو موضوع چالش برانگیز «مشروعیت اسرائیل» و «فعالیت‌های منطقه‌ای ایران» را وزیرخارجه آلمان نه به صورت گذرا و با حفظ احترام میزبان بلکه مبسوط و تشریح شده با هدف اظهار نارضایتی از مواضع ایران در عرصه سیاست خارجه بیان می‌کند تا نشان دهد اروپایی‌ها همانند آمریکا همچنان مصرند در مورد همه مناقشات غیرهسته‌ای نیز باید با ایران به توافقات مکتوب برسند. این همان تلاش مشترک آمریکا- اروپا برای استانداردسازی رفتار ایران در عرصه‌های هسته‌ای، موشکی و منطقه‌ای است.

خبرنگار روزنامه آلمانی «بیلد» نیز در جریان کنفرانس مطبوعاتی محمدجواد ظریف و هایکو ماس از او در مورد تهدید اسرائیل توسط جمهوری اسلامی پرسید «خیلی از توافقات بین‌المللی با ایران منوط به نگاه ایران به اسرائیل است در حالی که شما می‌گویید اسرائیل باید نابود شود، نگاه شما به اسرائیل چگونه است؟» که ظریف پاسخ داد، «مشکل خاورمیانه (غرب آسیا) سیاست‌های تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی و حمایت بدون حد و مرز آمریکا از این جنایت‌ها است. مشکل این است که برخلاف همه قواعد حقوق بین‌الملل ‌اشغال قدس شریف و بلندی‌های جولان به رسمیت شناخته‌ شده و سیاست‌های ضد حقوق بشری رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین فراموش شده است. مشکل منطقه ما این است که آمریکا تلاش کرده با یک جنایت جدید به نام معامله قرن حقوق مردم فلسطین را زیرپا بگذارد. اینها است که موجب مشکل در منطقه ما شده است.»

در این میان، کیهان تهران طلبکار شد و در گزارشی با عنوان «آلمان باید عذرخواهی می‌کرد فضولی کرد» به انتقاد از درخواست‎های هایکو ماس از نظام پرداخت.

واکنش نتانیاهو: ظریف باز هم دروغ می‎گوید

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل دوشنبه شب در یک ویدئو به ادعاهای ظریف واکنش نشان داد و گفت، «ظریف دوباره دروغ می‌گوید. این ایران است که هر روزه و علناً تهدید به نابودی اسرائیل می‌کند. ایران به استقرار نظامی در سوریه ادامه می‌دهد و سازمان بین‌المللی انرژی اتمی امروز اعلام کرد که ایران برنامه اتمی خود را شتاب می‌بخشد. اسرائیل به ایران اجازه توسعه سلاح اتمی را نمی‌دهد، زیرا موجودیت ما را تهدید می‌کند و برای همه جهان خطرناک است.»

ژوئیه ۲۰۱۸ (تیر ماه ۱۳۹۷) که روحانی برای مذاکره با اروپایی‎ها به اتریش و سوئیس سفر کرد، مقام‎های عالیرتبه‌ی هر دو کشور از جمهوری اسلامی خواستند اسراییل را به رسمیت بشناسد و دست از تهدید آن بردارد و برای حفظ برجام بدون آمریکا نیز بسته‎ای پیشنهاد کردند. جمهوری اسلامی اما این پیشنهاد را رد کرد و حسن روحانی آن را مایوس کننده خوانند.
پایان دادن به تهدید اسرائیل یکی از شروط اروپایی‎ها برای آغاز به کار ساز و کار مالی اینستکس بود که جمهوری اسلامی باز هم موافقت نکرد. اکنون اسرائیلی‎ها از دو کانال روسیه و آلمان در پی فشار به جمهوری اسلامی برای کاهش تهدیدات علیه خود هستند اما به نظر می‎رسد هایکو ماس به‌خصوص در زمینه دست خالی از تهران به آلمان برگشته است. قرار است در ماه ژوئن مایر بن‎شبت، جان بولتون و نیکولای پاتروشوف مشاوران امنیت ملی اسرائیل، آمریکا و روسیه در نشستی سه‌جانبه که اسرائیل میزبان آن خواهد بود دیدار و گفتگو کنند و اسرائیل امیدوار است از طریق روس‎ها رژیم ایران را وادار به عقب‎نشینی کند.

ارزیابی کارشناسان و متخصصان این است که جمهوری اسلامی تا دستیابی به سلاح اتمی فاصله دارد اما تهدید اسرائیل در فقط در شعار بلکه در عمل اتفاق می‌افتد. ۲۷ اردیبهشت بیش از ۶۰۰ راکت از غزه به اسرائیل پرتاب شد و اسرائیل را وادار به واکنش کرد. سه هفته پیش از آن نیز چند راکت از غزه به حومه تل‎آویو پرتاب شد.

پس از تروریستی خواندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توسط ایالات متحده آمریکا و عدم تمدید معافیت‎های نفتی، حمله راکتی به اسرائیل اولین واکنش رژیم ایران به فشارهای تازه بود که توسط گروه‎های فلسطینی به صورت نیابتی انجام گرفت.

دولت جمهوری اسلامی هرگونه دخالت در این حملات را رد می‎کند اما سپاهی‎ها و حزب‎اللهی‎ها و رسانه‎های حکومتی آشکارا از این اقدامات حمایت می‎کنند چنانکه خود علی خامنه‎ای، ۱۵ خرداد، در دیدار با جمعی از مسئولان نظام و سفرای کشورهای اسلامی، پیروزی را از آن ملت فلسطین دانست و تاکید کرد «مبارزه‌ همه‌جانبه‌ ملت فلسطین در ابعاد نظامی، سیاسی و فرهنگی تا زمانی که غاصبان، تسلیم رأی این ملت شوند، باید ادامه پیدا کند.» پیشتر نیز حسن روحانی در همین زمینه گفته بود دوران سنگ گذشت؛ موشک جواب موشک!

ناگفته نباید گذاشت که جدال میان تهران و واشنگتن به تهدیدات علیه اسرائیل افزوده است. این کشور در عمل نشان داده توان دفاع از تمامیت ارضی خود را دارد. چنانکه در دو سال گذشته صدها بار مواضع سپاه و حزب‎الله در سوریه را هدف قرار داده اما بدیهی است تا تهدیدات جمهوری اسلامی باقیست کشورهای منطقه از جمله اسرائیل رنگ آرامش و صلح پایدار را به خود نخواهند دید.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy