Friday, Jun 14, 2019

صفحه نخست » پیش به سوی جنگ!

jang_061419.jpgشبکه بیان - گزارش‌ها نشان می‌دهند نخست‌وزیر ژاپن هم نتوانسته رهبر رژیم ایران را به مذاکره راضی کند. جمهوری اسلامی درهای دیپلماسی و گفت‌وگو را سه قفله کرده و حالا با توجه به حادثه دریای عمان، ایران و آمریکا عملاً در حال پیش روی به سوی یک جنگ ویرانگر در منطقه هستند.

به گزارش «شبکه رسانه‌ای بیان» شیزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن وارد تهران می‌شود و با مقامات ارشد رژیم ایران گفت‌وگو می‌کند. آبه سپس به بیت علی خامنه‌ای می‌رود تا پیام دونالد ترامپ را به او برساند. هم‌زمان انفجارهای مهیبی در دو نفتکش در دریای عمان روی می‌دهد و قیمت نفت در بازارهای جهانی چهار درصد افزایش می‌یابد.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا گفته است «با توجه به اطلاعات به دست آمده در مورد نوع سلاح به کار رفته در حمله و پیچیدگی عملیات» این نتیجه به دست آمده که رژیم ایران مسئول حمله به این نفتکش‌ها است.

گاردین روز پنجشنبه 23 خرداد در گزارشی نوشته است «در حال حاضر، هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که نشان دهد طرفین حاضر و آماده برای توقف تنش‌ها هستند. آتش‌ بر روی نفتکش فرانت التیر در دریای عمان، می‌تواند به مثابه نشانه‌ای از حریق بزرگی در منطقه باشد که پیامدهای آن محدود به ایران نخواهد بود.»

بزرگی و اهمیت ابعاد حادثه در سطحی بود که شورای امنیت سازمان ملل متحد جلسه فوق‌العاده‌ای را تشکیل داد و این حادثه را محکوم کرد. به نظر می‌رسد این نهاد بین‌المللی به زودی جلسات دیگری را هم تشکیل خواهد داد و درباره حوادث اخیر در خلیج‌فارس و دریای عمان تصمیم خواهد گرفت.

اما چیزی که در این میان باید به آن پرداخت، هم‌زمانی انفجارهای دو نفتکش در دریای عمان با سفر شینزو آبه به تهران است. چندان بعید نیست که این حمله به دستور بخش تندرو سپاه پاسداران به فرماندهی قاسم سلیمانی انجام شده باشد. این حمله احتمالاً با این هدف انجام شده که تلاش‌های شینزو آبه برای میانجی‌گری میان ایران و آمریکا خنثی شود.

فرماندهی مرکزی آمریکا در خاورمیانه و شمال آفریقا موسوم به «سنتکام» فیلمی را منتشر کرده است که در آن یک قایق سپاه پاسداران دیده می‌شود که در حال جدا کردن یک مین عمل‌نکرده از یکی از نفتکش‌های آسیب‌دیده در دریای عمان است.

سنتکام در بیانیه‌ای حملات روز پنجشنبه را «تهدید روشن آزادی رفت‌وآمد و تجارت در آب‌های آزاد» دانسته و اعلام کرده است آمریکا و متحدانش «تمام تدابیر لازم را برای دفاع از منافع خود» اتخاذ خواهند کرد. این مرکز فرماندهی نظامی آمریکا تأکید کرده است که «جنگ با ایران در جهت منافع استراتژیک آمریکا و جامعه بین‌المللی نیست.»

اگرچه طرف آمریکایی و جمهوری اسلامی خواهان تقابل نظامی در خلیج‌فارس نیستند، جهت‌گیری‌های دو طرف به سمتی است که می‌تواند خلیج‌فارس را به صحنه یک نبرد تمام‌عیار تبدیل کند؛ چراکه رژیم ایران درهای دیپلماسی و گفت‌وگو را به روز خود بسته است و به جای تعامل با جهان در جهت رفع تحریم‌ها، رو به خرابکاری و انجام حمله‌هایی آورده است که می‌تواند امنیت جهانی را به خطر بیندازد.

رفتار ستیزه‌جویانه جمهوری اسلامی و دوری این رژیم از دیپلماسی به تدریج دولت ترامپ را به این نتیجه می‌رساند که باید از زبان دیگری استفاده کند. اگرچه واژه جنگ در دیکشنری ترامپ یافت نمی‌شود، افرادی چون جان بولتون و مایک پمپئو می‌توانند این واژه ترسناک و مخرب را به دیکشنری او اضافه کنند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy