Sunday, Jun 16, 2019

صفحه نخست » ایران و آمریکا؛ دو درب خروجی! بابک‌داد

Babak_Dad.jpgدر مذاکرات پنجشنبه با ژاپن، آقای خامنه‌ای دو امتیاز منفی گرفت:
🔹اول اینکه حکومتش را رسماً «مخالف مذاکره» معرفی کرد که این در جهان امروز، یک نقطه ضعف بزرگ است.
دوم اینکه دست رد به سینه‌ی «موجه‌ترین میانجی ضدجنگ» یعنی ژاپن زد! این دو اشتباه؛ فعالان ضدجنگ را مأیوس کرد!
🔹یک امتیاز مثبت نصیب آمریکا شد که «دست مذاکره» دراز کرد و پاسخ منفی شنید! پیشقدمی در مذاکره، از طرف ترامپ در جهان امروز امتیاز است و رد آن ایران را منزوی‌تر می‌کند!
🔹خامنه‌ای می‌خواهد شرایط فعلی «تعلیق و کج‌دار و مریز ٫ نه جنگ و نه مذاکره» را تا آن جایی که بشود از آمریکا امتیاز بگیرد، ادامه دهد! ایراد آنجاست که «آن لحظه» که باید بس کند، دقیقاً مشخص نیست! زیرا ترامپ هم بدجور غیرقابل پیش‌بینی است! یعنی ممکن است ناگهان تمام محاسبات حکومت ایران را به هم بزند!
🔹اشتباه دیگر رهبر، حساب کردن روی کمک «روسیه» است که گفته: «آتش‌نشانی نیستم»! و مگر پوتین قبلاً در سوریه، مُزد «سربازی» سپاه را داد؟!
🔹آن طرف؛ ترامپ هم می‌خواهد از این وضعیت بلاتکلیفی و انتظار رها شود، چون «هزینه‌بر» است! او ابزار تحریم‌ها را در دست دارد تا فشارهای بیشتری بیاورد! آمریکا هفته‌ی پیش صنایع پتروشیمی ایران را هم به فهرست بلندبالای تحریم‌هایش اضافه کرد و احتمالاً این فشارها را روز به روز افزایش خواهد داد!
🔹پس هم ایران و هم آمریکا به دنبال خروج از این وضعیت هستند! و ظاهراً فقط «دو درب خروجی» وجود دارد: مذاکره یا جنگ!
🔹آمریکا می‌پندارد که بهتر است از درب خروجی «مذاکره» بیرون برویم؛ راهی که البته ایران می‌پندارد امتیازات زیادی را در آن از دست خواهد داد!
از آنسو سپاه و رهبر به درب خروجی «جنگ» نظر دارند: «یک جنگ محدود»! از نظر حکومت، یک درگیری نظامی، شرایط را برای مذاکره «به نفع ایران» تغییر خواهد داد! این محاسبات البته «روی کاغذ» اینگونه آسان هستند و در واقعیت، نتیجه به این سادگی‌ها نخواهد بود!
🔹رهبر مایل است آمریکا برای میانجیگری به مسکو پناه ببرد! از قضا ترامپ هم بدش نمی‌آید، چون پوتین اهل معامله است!
البته ممکن است پوتین بار دیگر، مانند آنچه در سوریه کرد، با کارت ایران، «برای منافع خودش» بازی کند و باز هم برای چندمین مرتبه ایران را قربانی منافع روسیه کند! این از بزرگترین خطاهای محاسباتی آقای خامنه‌ای است که انگار هرگز از تکرار آنها عبرت نمی‌گیرد!
🔹ایران به دنبال امتیازگیری؛ ترامپ غیرقابل پیش‌بینی و منطقه هم به شدت متشنج است! کدام درب خروجی؟
بابک‌داد ۹۸/۳/۲۴
IMG_20190614_191115_729.jpg
➖پنجره‌های ارتباطی:
🔹اینستاگرام
Instagram.com/BabakDad
🔹تلگرام
🔹توییتر
🔹فیسبوک
Facebook.com/babakdad.page
🔹وبلاگ
📩ایمیل


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy