Sunday, Jun 16, 2019

صفحه نخست » لاریجانی: حمله به نفتکش‌ها مکمل تحریم‌های اقتصادی است

larijani_061619.jpgبی بی سی - علی لاریجانی، رییس مجلس ایران، در جلسه روز یکشنبه ۲۶ خرداد، حمله اخیر به نفتکش‌ها در دریای عمان را "مکمل تحریم‌های اقتصادی" دانست.

آقای لاریجانی، حمله به نفتکش‌ها را نشانه تاثیر نداشتن تحریم‌ها علیه ایران دانست و گفت: "با توجه به سوابق نظامی آمریکا در منطقه که در جنگ جهانی کشتی‌های خود را نزدیک ژاپن مورد هدف قرار دادند تا زمینه جنگ را فراهم کنند، این اقدامات دور از ذهن نیست."

او با اشاره به سفر نخست‌وزیر ژاپن به تهران و دیدار با رهبر جمهوری اسلامی، گفت که آیت‌الله علی خامنه‌ای "با دقت تام و استدلال متین، منطق ملت ایران را در برابر ستم هیولای استعمار، آمریکا بیان کرد".

لاریجانی همچنین به سخنان مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا که گفته بود "ایران در مقابل اقدامات سیاسی و دیپلماتیک از دیپلماسی استفاده کند" پاسخ داد و با اشاره به اعمال "شدیدترین تحریم‌ها" علیه ایران پرسید که "آیا این یک اقدام دیپلماتیک است؟ آیا نقض عهد در توافق هسته‌ای و جنگ اقتصادی علیه ملت ایران، اقدام سیاسی است؟"

روز پنجشنبه دو تانکر در دریای عمان و نزدیکی آب‌های ایران هدف حمله قرار گرفتند و یکی از آنها برای ساعاتی در آتش سوخت.

هیچ یک از دو نفکتش آلتایر فرانت و کوکوکا کاریجیس غرق نشدند و خدمه آنها را هم یک کشتی ایرانی و یک ناوچه آمریکایی نجات دادند.

ساعاتی بعد از این حملات، آمریکا انگشت اتهام را به سوی ایران گرفت و مدعی شد شواهدی به دست آورده که حکایت از دخالت ایران در این حملات دارد.

پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، یک روز بعد از این حملات فیلمی را منتشر کرد که ادعا شده در آن یک قایق تندروی سپاه پاسداران با نزدیک شدن به بدنه یکی از دو کشتی آسیب دیده تلاش می‌کند شیئی که پنتاگون گفته احتمالا "یک مین عمل نکرده بوده" را از بدنه جدا کند. ایران ادعای دست داشتن در این حملات را رد کرده است.

این حملات خیلی زود بروی بازار نفت اثر گذاشت و روز جمعه بهای نفت با ۴ درصد افزایش روبرو شد.

این حوادث در حالی روی داد که ماه گذشته هم چهار نفتکش در بندر فجیره امارات متحده عربی با "خرابکاری" روبرو شدند و بدنه آنها آسیب دید.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy