Tuesday, Jun 18, 2019

صفحه نخست » پشت پرده مأموریت مرموز وزیر اطلاعات در لبنان

alavi.jpgکیهان لندن - وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی در سفر به بیروت با اعضای ارشد شبه‌نظامیان حماس دیدار و به نوشته خبرگزاری‎های رسمی داخلی «در مورد راه‌های مقابله با تهدیدات و توطئه‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه منطقه بطور عام و فلسطین بطور خاص» گفتگو کرده است.

این دیدار، یکشنبه ۲۶ خرداد، صورت گرفت و در خبری که رسانه‎های داخلی ایران منتشر کردند عنوان شد سیدمحمود علوی وزیر اطلاعات با صالح عاروری نایب رئیس دفتر سیاسی حماس به همراه هیأتی از حماس راه‎های تقویت روابط دوجانبه را بررسی و بر ضرورت تداوم این دیدار‌ها برای مقابله با خطرات و تهدیدات ناشی از اصرار آمریکا در پروژه موسوم به «معامله قرن» گفتگو کردند.

صالح عاروری ساکن بیروت است. طبق اعلام وبسایت حماس، حسام بدران عضو دفتر سیاسی این جنبش، اسامه حمدان مسئول روابط خارجی حماس و احمد عبدالهادی نماینده حماس در لبنان دیدار کردند.

یکی از شروط ۱۲گانه آمریکا در رابطه با مذاکره مستقیم با رژیم ایران و همچنین یکی از شروط اروپایی‎ها برای آغاز به کار اینستکس توقف حمایت‎های جمهوری اسلامی از شبه‌نظامیان منطقه است. از عوامل اصلی خروج آمریکا از برجام و آغاز تحریم‎ها نیز حمایت‎های مالی و تسلیحاتی تهران از گروه‎های ماجراجو مثل حشدالشعبی، حوثی‎ها، حزب‎الله و حماس است.

مطالب بیشتر در کیهان لندن

این دیدار پس از سه مرحله راکت‌پرانی از غزه به خاک اسرائیل در طول یک ماه گذشته صورت گرفته و در حالی ‎که حماس در فهرست سازمان‎های تروریستی قرار دارد و در شرایطی که شبه‎نظامیان وابسته به جمهوری اسلامی متهم اصلی خرابکاری در منطقه‌اند، سفر علوی به بیروت و مذاکرات او با سران حماس قابل تأمل است.

یک «ماموریت ویژه» می‎تواند دلیل اصلی سفر علوی به بیروت باشد. مثلاً وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی خود شخصاً دستورات یا خواسته‎های رهبری نظام را به رهبران حماس منتقل کند و یا اینکه پول به صورت چمدانی و با نظارت مستقیم او به حماس تحویل داده شده باشد. البته این ماموریت‌ها در صورتی که نمایندگان حماس به ایران سفر می‎کردند یا فرد دیگری بجای علوی به لبنان سفر می‎کرد نیز قابل اجرا بودند.

علوی در شرایطی به لبنان سفر کرده که پنج روز پیش از آن یعنی، ۲۱ خرداد، نزار زکا شهروند لبنانی- آمریکایی پس از نزدیک به چهار سال زندان در ایران با وساطت حسن نصرالله رهبر حزب‎الله آزاد شد. نزار پس از ورود به خاک لبنان مواضع بسیار تندی علیه جمهوری اسلامی گرفت و در مصاحبه با شبکه العربیه گفت در آغاز بازداشتش با انواع شکنجه روبرو شده و در مراحل بعدی هم حبس او در زندان اوین که آن را یکی از مخوف‌ترین زندان‌های جهان توصیف کرده، مصداق شکنجه روحی بوده است. پس از این اظهارات مسئولان جمهوری اسلامی ایران برای نزار زکا خط و نشان کشیدند. به این ترتیب وی حالا پس از سفر علوی به بیروت نمی‌تواند نگران نباشد!

دیدار علوی از لبنان ظاهرا رسمی نبوده و تا کنون خبری از اینکه او با یکی از مقام‎های دولتی دیدار کرده باشد منتشر نشده است. پیداست دولت لبنان از این سفر مطلع بوده اما میزبان وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی نبوده است. در این شرایط تجربه نشان داده تامین امنیت مقام‎های ارشد جمهوری اسلامی در خاک لبنان با شبه‌نظامیان حزب‎الله است. در این شرایط احتمال دیدار علوی با اعضای حزب‎الله بیشتر محتمل‎ می‎شود.

۲۰ خرداد، وبسایت اسرائیلی «تیک دبکا» از تشکیل گروه مسلح حماس- حزب‌الله در سوریه خبر داد. بی‎تردید رژیم ایران در جریان تشکیل این گروه است و در شرایطی که پس از قرار گرفتن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‎های تروریستی سفر مقام‎های بلندپایه آن به خارج از کشور دردسرساز خواهد بود پیگیری مسائل مربوط به آن ماموریتی است که به عهده علوی گذاشته شده است.

قرار است در ماه ژوئن مایر بن‎شبت، جان بولتون و نیکولای پاتروشوف مشاوران امنیت ملی اسرائیل، آمریکا و روسیه در نشستی سه‌جانبه که اسرائیل میزبان آن خواهد بود دیدار و گفتگو کنند که محور این مذاکرات بحث در مورد شبه‌نظامیان وابسته به جمهوری اسلامی در سوریه است.

افزایش دامنه‎ی خرابکاری‎ها در منطقه، تغییر آرایش نیروهای وابسته به رژیم ایران در سوریه، افزایش تهدیدات علیه اسرائیل و تحرکات ضدامنیتی در لبنان و دیگر کشورهای منطقه می‎تواند از آثار این سفر باشد.

عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه رای‌الیوم اخیراً در مقاله‎ای نوشت اسرائیل در وضعیت دشواری است و از موشک‎هایی که اخیراً به خاک این کشور پرتاب شده نگران است. بنیامین نتانیاهو نیز می‌داند اسرائیل یکی از اهداف اصلی مورد انتظار در هر گونه پاسخ تلافی‌جویانه نظامی جمهوری اسلامی یا متحدانش نظیر حزب‌الله و حماس و جهاد اسلامی است!

سفر علوی به لبنان را می‎بایست بر اساس معادلات درون نظام نیز بررسی کرد. علوی به عنوان یک مهره امنیتی از حاشیه‌ی امن برخوردار است اما جدال قدرت در باندهای درونی نظام سبب شده او نیز از ترکش‎های اختلافات در امان نباشد. به عنوان مثال حسین شریعتمداری، اول اردیبهشت ۹۸، که سخنران یکی از نشست‎های «اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان» بود ادعا کرد وزارت اطلاعات برخی اطلاعات خود را از کیهان تهران مطلع می‌شود «چون افراد حزب‌اللهی همه‌ جا هستند و اطلاعات را به ما می‌دهند!»

اما مسئله فقط رقابت‎های جناحی نیست. وزارت اطلاعات حسن روحانی متهم است توانایی‎های لازم برای انجام وظایف و ماموریت‎های خود در حوزه امنیتی را ندارد و آنطور که می‏‎بایست نتوانسته به مسئولیت‏‎های خود کند. اواخر اسفند سال ۹۷، حشمت‎الله فلاحت‌پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی نسبت به جاسوسی در ساختار وزارت اطلاعات هشدار داد و خواستار تشکیل پرونده برای «شناسایی عوامل تحمیل اشتباه و انحراف و اتلاف منابع در ساختار تصمیم‎گیری» این وزارتخانه شد.

از سوی دیگر اطلاعات سپاه پاسداران و تیم برادران طائب، وزارت اطلاعات را متهم به مماشات با «عناصر فتنه» و «جاسوس‏‌ها و نفوذی‎ها» می‎کنند و اعتماد لازم به علوی و وزارتخانه تحت امر او ندارند؛ اما سپاه ماموریت‎های فرامنطقه‎ای دارد که در شرایط فعلی برای ابلاغ، اجرا و نظارت بر آن با محدودیت‎های بسیاری روبروست و به ناچار باید به محمود علوی وزیر اطلاعات اعتماد کند.

باید اضافه کرد بودجه سپاه پاسداران در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ رقمی حدود ۱٫۳هزار میلیارد تومان کاهش پیدا کرد اما تحریم‎ها نه تنها در بودجه وزارت اطلاعات تاثیری نداشت بلکه با بحرانی‎تر شدن وضعیت امنیتی رژیم، بودجه این وزارتخانه که در سال ۹۷ حدود ۴۴٫۵هزار میلیارد تومان بود در سال ۹۸ به حدود ۵۸٫۲هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

اکنون که وزارت خارجه جمهوری اسلامی در داخل و خارج از کشور در عمل منزوی و هیچکاره است و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و سپاه تحریم قرار دارند، شبه‌نظامیان اصلی‎ترین ابزار نظام برای پیشبرد سیاست خارجی به شمار می‌روند و وزارت اطلاعات نیز نقش پررنگ‎تری برای نظام بازی می‌کند.

در زمستان سال ۹۷، در تهران و چند شهر دیگر ایران و همچنین بیروت چند همایش «جهادی» و «مقاومت» برگزار شد و محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب (پدر معنوی حزب‎الله) و خالد قدومی نماینده جنبش حماس و ناصر ابوشریف نماینده جنبش جهاد اسلامی و جمعی از شبه‌نظامیان «جبهه مقاومت اسلامی» از سوریه، فلسطین، یمن و لبنان مهمانان آن بودند. هدف از برگزاری این همایش‎ها تشکیل کارزار علیه اعتراضات داخلی بود. رفت و آمدهای منطقه‌ای مقامات امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی قطعا بی‌ارتباط با گسترش نارضایتی‌های عمومی و هراس از جنبش‌های اجتماعی علیه نظام نیست.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy