Sunday, Jun 16, 2019

صفحه نخست » سخنگوی سازمان انرژی اتمی: تا ۶ تیر از سقف ۳۰۰ کیلو اورانیوم غنی‌شده می‌گذریم

kamalvandi.jpgدویچه وله - سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران روز دوشنبه ۲۷ خرداد در نشستی خبری از اقدامات جدید ایران در راستای بیرون آمدناز دیگر تعهدات برجامی خبر داد.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران ظهر امروز دوشنبه ۲۷ خرداد (۱۷ ژوئن) در نشستی خبری در محل تاسیسات آب سنگین اراک (خنداب) در جمع خبرنگاران به تشریح آخرین اقدامات فنی سازمان انرژی اتمی در راستای اجرای بیانیه اخیر شورای عالی امنیت ملی در توقف برخی تعهدات برجامی پرداخت.

کمالوندی با اشاره به تصمیمات اخیر شورای عالی امنیت ملی عنوان کرد که از زمان چهار برابر شدن ظرفیت، تولید اورانیوم ۳، ۶۷ درصد افزایش یافته و از امروز به مدت ۱۰ روز (شش تیر) از سقف ۳۰۰ کیلو اورانیوم عبور خواهیم کرد.

وی درباره آب سنگین تولیدی در تاسیسات آب سنگین اراک هم گفت: «ممکن است در سنوات آینده میزان استفاده از آب سنگین در داخل افزایش یابد.»

سخنگوی سازمان انرژی اتمی تصریح کرد که "منتظر تصمیم مقامات کشور برای گام دوم هستیم، البته فرصت برای اروپایی‌ها وجود دارد (ولی) ایران دیگر برای دیدن عمل آنها صبر نخواهد کرد. "

کمالوندی گفت که ذخایر ایران با شتاب بیشتری روند افزایشی خواهد داشت، اگر برای آنها [اروپایی‌ها] حفظ برجام مهم است، باید تلاش کنند.

او افزود: «در زمانی که خیلی هم دور نیست می‌توانیم همه‌ی تولید آب سنگین را در داخل به مصارف گوناگون برسانیم. پیش از این قرار بود طبق تعهدات مازاد بیش از ۱۳۰ تن به بازارهای بین المللی داده شود، اکنون تعهدات و محدودیت‌های برجامی مانعی برای ما ایجاد نمی‌کند. ما بازارهای بین المللی را هم حفظ خواهیم کرد.»

مطالب بیشتر در سایت دویچه وله

کمالوندی مرحله‌ی دوم کاهش تعهدات پس از پایان مهلت دوماهه به اروپا را منوط به "دستور مقامات عالی" دانست. این دستور به گفته او مبنی بر راه اندازی و پیشبرد هر دو راکتور با هم است؛ منظور از جلو بردن هر دو راکتور هم در بحث بازطراحی است و هم طراحی قبلی.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی تهدید کرد که "در صورت عدم همراهی اروپایی‌ها و کندی به شیوه گذشته، لوله‌های نیروگاه اراک که در آنها سیمان هست، باتوجه به اینکه ما آن لوله‌ها را داریم، لوله‌ی جدیدی جایگزین خواهد شد. "

وی گفت: «آمریکا به چین فشاری آورده بود با این تخیل که اگر ایران رآکتور بازطراحی شده را نداشته باشد نیاز به آب سنگین ندارد. آمریکایی‌ها در معافیت‌های آخر گفته بودند آب سنگین را کسی نخرد. خوشبختانه چینی‌ها که یکی دو هفته گذشته با آنها ارتباط داشتیم در روند خوبی با ما کار می‌کنند. طراحی را خودمان انجام می‌دهیم الان در مرحله تامین تجهیزات هستیم که اروپایی‌ها می‌توانند تامین کنند و این محک خوبی است اگر تاسیسات را بدهند.»

کمالوندی درباره فراتر رفتن از سقف ۳، ۶۷ گفت: «دو سناریو وجود دارد. یکی این است که غنی‌سازی فراتر از ۳. ۶۷ درصد را برای نیاز بوشهر تعریف کنیم که می‌شود ۵ درصد، یا برای رآکتور تهران تعریف کنیم که می‌شود ۲۰ درصد. سناریوهای مختلف در این خصوص دیده شده است.»

اروپایی‌ها چه می‌توانند بکنند؟

پیش‌تر عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امورخارجه ایران هم در ملاقات با هلگا اشمیت معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد "مهلت ۶۰ روزه ایران به اروپا به هیچ عنوان تمدید نمی‌شود و ایران اقدامات بعدی یا همان گام دوم را اجرایی می‌کند، مگر اینکه آن‌ها خواسته‌های ما را تامین کنند. "

این در حالی است که اروپا از زبان هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان که اخیرا به ایران رفت، به مقامات این کشور اعلام کرده که از دست اتحادیه اروپا معجزه برنمی‌آید، ولی کاهش تعهدات ایران در برجام یا خروجش از توافق نیز اروپا را در حمایت از برجام و مخالفت با مواضع آمریکا در موضع دشواری قرار می‌دهد. اروپایی‌ها در مجموع برای حمایت قوی‌تر از ایران در مناقشه بر سر برجام تغییر مواضع این کشور در مسائل منطقه‌ای و نیز پیوستن به معاهده‌های مربوط به گروه ویژه مالی را حیاتی می‌دانند.

کمالوندی هم در مصاحبه مطبوعاتی در اراک گفت که نمی‌دانیم اروپا "در عدم انجام تعهدات خود" برای کاهش تحریم‌ها عمداَ تعلل می‌کند یا کاری از دستش ساخته نیست.

فولکر پرتس، رئیس قوی‌ترین تینک تنک آلمان که به دولت این کشور در زمینه سیاست خارجی مشاوره می‌دهد، امروز در مصاحبه‌ای با روزنامه هندلز بلات گفته است که از دست اروپا کار چندانی ساخته نیست، جز آن که همراه با سایر کشورهای عضو شورای امنیت جبهه واحدی را ایجاد کند و به آمریکا توصیه کند که نفت روی آتش مناقشه نریزد و از این طریق به کاهش تنش کمک کند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy