Thursday, Jun 20, 2019

صفحه نخست » رقابت سپاه و ارتش آمریکا برای دستیابی به قطعات پهپاد پیشرفته ساقط شده

ris_062019.jpgرادیو اسرائیل - پس از آن که ارتش ایالات متحده تائید کرد که یک هواپیمای اطلاعاتی بدون خلبان آن کشور بدنبال اصابت موشک ایرانی متلاشی گردیده و به عمق دریا فرو رفته، منابع خبری می گویند که رقابت شدید و شتابزده ای بین سپاه پاسداران و نیروهای نظامی آمریکا در خلیج فارس جریان دارد که کدامیک خواهد توانست قطعات متلاشی شده را از آب بگیرد.

این پهپاد بزرگ از نوع MQ-4C بود که یکی از پیشرفته ترین پرنده های اطلاعاتی ارتش آمریکا محسوب می شود و دسترسی سپاه پاسداران به قطعات آن، ارزش اطلاعاتی و فنی زیادی دارد.

پرندۀ متلاشی شده، نوع دریایی پهپاد بسیار پیشرفته ای است که RQ-4 نام دارد و یک فروند آن را حکومت ایران چند سال پیش هدف قرار داده و فرود آورده بود و با استفاده از مهندسی معکوس، ادعا کرد که توانسته کپی آن را تولید کند.

سپاه پاسداران بامداد امروز (پنجشنبه) اعلام کرده بود که پهپاد اطلاعاتی آمریکا را سرنگون کرده است. ارتش آمریکا نخست این خبر را نادرست خواند ولی کوتاه مدتی پس از انجام بررسی های لازم آن را مورد تائید قرار داد. ولی در حالی که رژیم ایران ادعا می کند که این پهپاد در حریم هوایی آن کشور هدف قرار گرفته و سرنگون شده است، ارتش آمریکا می گوید که سپاه پاسداران، برخلاف همه موازین بین المللی، این پرنده نظامی را در فضای خارج از ایران هدف قرار داده است.

پهپاهدهای اطلاعاتی معمولا سرعت کمی دارند و آسیب رساندن به آن ها توسط موشک و یا توپ ضد هوایی کار دشواری نیست. پرنده متلاشی شده نیز یکی از بزرگترین انواع پهپادهای نظامی می باشد که آسیب رسانی به آن ساده تر به نظر می رسد

کارشناسان نظامی در اسرائیل می گویند که این حادثه، به ویژه اگر طبق ادعای آمریکائیان، در حریم خارج از ایران رخ داده باشد، ممکن است تب جنگی را به طور ناگهانی بالا برد و درگیری های بیشتری را به دنبال آورد که منطقه را به بروز جنگ نزدیک تر خواهد کرد.

به احتمال زیاد، این پهپاد بر فراز آب های تنگه هرمز هدف قرار گرفته که تعیین خط دقیق حریم هوایی ایران و فضای بین المللی بسیار دشوار است.

کارشناسان اسرائیلی می گویند پهپاد ساقط شده دارای وسائل الکترونی پیشرفته ای است که دسترسی حکومت ایران به تکنولوژی آن ممکن است یک زیان امنیتی برای ایالات متحده باشد. این پهپاد دارای حسگرهای راداری و همچنین حسگرهای اوپتیک می باشد که شب و روز می تواند اجسام و اماکن را تشخیص دهد و دوربین های آن می تواند از ارتفاع زیاد که به بیست کیلومتر می رسد نیز به عکسبرداری و مخابره اطلاعات بپردازد.

اگر حکومت ایران به تکنولوژی اینگونه حسگرها دسترسی یابد، زیان امنیتی بزرگی برای ارتش آمریکا به دنبال خواهد آورد.

سپاه پاسداران می گوید که هدف قرار دادن این پهپاد آمریکایی توسط سامانه ضد هوایی سوم خرداد روی داده که رژیم ایران آن را بکی از بهترین سامانه های ضد هواپیما در ردیف جنگ آفزارهای آمریکایی شبیه آن توصیف کرده است.

سپاهی حسین سلامی فرمانده سپاه پاسداران اعلام کرد که پهپاد آمریکایی در حالی که در آستانه ورود به حریم هوایی ایران و برفراز منطقه کوه مبارک در استان هرمزگان بود هدف قرار گرفت. از این اطلاعیه نمی توان دریافت که آیا به گفته سپاه پاسداران، قطعات متلاشی شده پهپاد در خاک ایران سقوط کرده و یا در آب های خلیج فارس فرو رفته است. آگاهان می گویند که احتمال زیاد می رود این پهپاد به داخل آب های دریا افتاده باشد.

خبرگزاری تسنیم که دیدگاه های سپاه پاسداران را بازتاب می دهد، در آخرین خبر خود نوشت که سقوط پهپاد آمریکایی در منطقه راس شیر سقوط کرده که متعلق به آب های ایران است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy