Thursday, Jun 20, 2019

صفحه نخست » تجمع شهروندان افغانستانی در اعتراض به حمایت ایران از طالبان

afghanistan.jpgایران وایر - ده‌ها تن از شهروندان افغانستانی روز چهارشنبه در مقابل ساختمان اداره محلی ولایت هرات دست به تجمع اعتراضی زدند و کشورهای پاکستان، روسیه و به ویژه ایران را به حمایت از «طالبان» در غرب افغانستان متهم کردند.

این معترضان روابط ایران با طالبان را پرسش برانگیز و در عین حال برای ثبات افغانستان، نگران کننده دانسته‎اند.

دست کشیدن ایران از حمایت گروه طالبان و متقاعد کردن این گروه برای آغاز مذاکرات مستقیم با حکومت افغانستان و عدم ممانعت از راه‎اندازی پروژه‌های بزرگ اقتصادی، از خواسته‌های اصلی معترضان در هرات شمرده می‌شود.

«سامعه احمدی»، یکی از معترضان به «ایران‎وایر» می‌گوید: «ایران از طالبان حمایت می‌کند و به آن‌ها سلاح می‎‌دهد که بیایند به کشور [افغانستان] و جنگ شروع کنند. ما از ایران طلب همکاری می‌کنیم که کمک کند تا صلح به کشور بیاید. خواهشمندیم حمایت از گروه طالبان هم دست بکشد و با آن‌ها همکاری نکند.»

طالبان یک گروه نظامی مخالف حکومت افغانستان است. به تازگی این گروه در مذاکرات صلح این کشور حضور یافته است. تاکنون «زلمی خلیل‌زاد»، نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان شش بار با نمایندگان طالبان دیدار کرده است. هدف از این دیدار‌ها، پایان یافتن جنگ در افغانستان عنوان شده است.

عده‌ای به پیامدهای منفی این مذاکرات اشاره می‌کنند و از احتمال شکل‎گیری دوباره حکومت طالبان در افغانستان سخت نگران هستند.
گروه طالبان حکومت افغانستان را دست نشانده امریکا می‌داند و خواستار منحل شدن آن است.

مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

تاکنون چند مقام افغانستانی درباره حمایت ایران از طالبان سخن گفته‌اند. این گروه با ایران روابط سیاسی دارد. نهم دی سال گذشته، هیاتی از طالبان به تهران سفر و با «عباس عراقچی»، معاون وزارت امور خارجه ایران گفت‌وگو کرده‌ است. ایران البته حمایت از طالبان را رد می‎کند. طالبان هم گفته است سفر هیات اعزامی این گروه به کشورهای همسایه افغانستان و منطقه، جلب حمایت سیاسی و اخلاقی کشورها و نیز همکاری آن‌ها به منظور ختم اشغال و آمدن صلح و امنیت به افغانستان است. با این حال، ایران نتوانسته است بسیاری از فعالان مدنی، مردم و حتی برخی مقام‌های مسوول افغانستان را در مورد عدم حمایت از طالبان قانع کند. آن‌ها ایران را حامی طالبان می‌دانند.

چندی پیش، «برایان هوک»، نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا در امور ایران سلاح‌ها و تجهیزاتی را به خبرنگاران نشان داد و گفت ایران به طالبان در افغانستان و گروه‌های تندرو مسلح در شرق میانه کمک کرده است.

«مسعود مسلم»، یکی دیگر از شهروندان معترض افغانستانی به «ایران‏وایر» می‌گوید تهران باید با بهره گیری از روابط سیاسی با گروه طالبان، آن‌ها را متقاعد کند که دست از جنگ بکشند و به مذاکرات روی بیاورند: «دولت جمهوری اسلامی ایران طالبان را حمایت می‌کند و به همین دلیل هم باید به کشاندن پای آن‌ها به میز مذاکرات نقش عمده بازی کند. وظیفه آن‌ها است که به پروسه صلح افغانستان کمک کنند.»

«جواد عمید»، یکی از فعالان مدنی افغانستان به «ایران‎وایر» معتقد است ایران باید زمینه آغاز مذاکرات صلح میان دولت افغانستان و طالبان را فراهم سازد تا جنگ و خون‌ریزی در این کشور به پایان برسد: «ایران دست از مداخله در امور افغانستان بر دارد. مردم افغانستان، مردم چند سال پیش نیستند و ما نمی‌خواهیم که دوباره به دوران طالبان برگردیم. اگر حکومت ایران واقعا دوست ما است و یا این که خیرخواهی ملت افغانستان می‌خواهد، باید طالبان و کسانی که وابسته به ایران هستند را وادار کند که با حکومت افغانستان پای میز مذاکره بیایند و طرف جناح حکومت افغانستان را بگیرد تا این که جناج مخالف حکومت افغانستان.»

این شهروند افغانستانی معتقد است تا زمانی که حمایت ایران از طالبان دوام داشته باشد، این گروه دست از جنگ بر نمی‌دارد: «طبیعتاً طالبان از چندین مرجع حمایت می‌شوند که یکی از آن مراجع متاسفانه ایران است. تا زمانی که این حمایت‌ها باشند، طالبان پای میز مذاکره نمی‌نشیند تا با حکومت و مردم افغانستان مذاکره کند. اما اگر این حمایت‌ها قطع شوند، افغانستان خیلی زودتر به صلح دست پیدا می‌کند و این مذاکرات نتیجه خواهند داد.»

«فردینا صبوری»، شهروند افغانستانی معتقد است اگر حمایت‌ها از طالبان ادامه یابند، جنگ از افغانستان به کشورهای دیگر می‌رسد: «امروز اگر این آتش دامن‎گیر این کشور است، آن‌ها [ایران] آگاه باشند که فردا دامن‎گیر آن کشور هم خواهد شد. ما از تمام سیاسیون و حکومت‌داران خواستار این هستیم که دیگر بر تعرض و تعصبات دست بردارند و از مخالفان مسلح حکومت افغانستان حمایت نکنند. مردم افغانستان در دهه‌های اخیر زیاد قربانی داده‌ و از جنگ خسته شده‌اند. تمامی حرف ما امروز این است که دست از حمایت طالبان بردارند.»

«دادالله قانع»، عضو شورای ولایتی «فراه» به «ایران‎وایر» می‌گوید ایران گروه طالبان در فراه را حمایت می‌کند تا بند آب گردان «بخش‎آباد» در این ولایت ساخته نشود.

با ساخت بند بخش‎آباد، قسمت زیادی از آب‌های جاری در غرب افغانستان مهار می‌شود.

حکومت افغانستان به رهبری «محمد اشرف غنی»، برای مهار آب‌ها تصمیم گرفته است. بند «سلما» روی «هریرود» در هرات ساخته شده است. این بند از سرازیر آب این رود به ایران جلوگیری می‎کند.

برخی معترضان در هرات معتقدند یکی از دلایل حمایت ایران از گروه طالبان، مدیریت آب‌ها و ساخت و ساز بندهای آب گردان است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy