Saturday, Jun 22, 2019

صفحه نخست » پیروزی مجدد نامزد حزب مخالف اردوغان در انتخابات شهرداری استانبول

istanbul_062319.jpgرادیو فردا - نتایج انتخابات شهرداری استانبول در روز یکشنبه دوم تیرماه نشان می‌دهد که اکرم امام اوغلو، از مخالفان دولت، برنده این رقابت شده است.

بر اساس نتایج شمارش بیش از ۹۹درصد آرا، آقای امام اوغلو با کسب ۵۴ درصد برنده انتخابات شده است. بن‌علی ییلدریم، نامزد حزب حاکم (عدالت و توسعه)، ۴۵ درصد آرا را کسب کرده است.

دور پیشین انتخابات شهرداری استانبول، حدود سه ماه پیش، با پیروزی نامزد مخالف حزب حاکم عدالت و توسعه به پایان رسید اما حضور آقای امام اوغلو در شهرداری استانبول، ۱۸ روز بیشتر طول نکشید و کمیسیون انتخابات ترکیه با فشار دولت آن کشور دستور ابطال انتخابات و برگزاری دوباره آن را داد.

در این دور از انتخابات بیش از هشت‌ونیم میلیون نفر شرکت کرده‌اند. اکرم امام اوغلو موفق به کسب چهار میلیون و ۷۰۰ هزار رای شده است و رقیب او نیز حدود چهار میلیون رای کسب کرده است.

در دور پیشین انتخابات فاصله رای امام اوغلو با یلیدریم حدود ۱۴هزار رای بود. افزایش این فاصله به بیش از ۷۰۰ هزار رای یک شکست معنادار برای حزب حاکم در ترکیه محسوب می‌شود.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

امام اوغلو در این انتخابات در قالب ائتلاف «جمهور»، نامزد دو حزب «جمهوریخواه خلق» و «خوب» بود. بن‌علی ییلدریم نیز در قالب ائتلاف «مردم»، نامزد دو حزب عدالت و توسعه و حرکت ملی‌گرای ترکیه بود.

آقای ییلدریم ضمن پذیرش شکست در این انتخابات و ارسال پیام تبریک به اکرم امام اوغلو، گفته است این انتخابات نشان داد که دمکراسی در ترکیه کار می‌کند.

خبرگزاری آناتولی هم به نقل از اکرم امام اوغلو نوشته است: «ملت ‌ما سنت دموکراسی بیش از صد سال حاکم بر ترکیه را حفظ کرد».

او همچنین نتایج این انتخابات را شروعی تازه دانسته و از آمادگی برای همکاری با رجب طیب اردوغان، رئيس‌جمهور ترکیه خبر داده است.

نتیجه انتخابات شهردار استانبول برای آینده سیاسی اردوغان و حزب عدالت و توسعه (آک‌پ) بسیار مهم ارزیابی می‌شود.

حزب عدالت و توسعه (آک‌پ) اردوغان حزبی است محافظه‌کار که گرایش آن بیشتر به اسلام و روزگار عثمانی است. در مقابل، حزب جمهوری‌خواه خلق (ج‌ها‌پ)، حزبی سکولار و ملی‌گرا و پیرو خط کمال آتاتورک است.

حزب حاکم پیش از این در انتخابات شهرداری شهرهای مهمی چون آنکارا و ازمیر نیز شکست خورده بود.

علاوه بر شکست حزب حاکم، پیروزی مجدد امام اوغلو در انتخابات شهرداری‌ استانبول، این سیاستمدار ۴۹ ساله کم تجربه ولی پر‌انرژی را به نماد پیروزی بر حزب حاکم و رجب طیب اردوغان تبدیل کرده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy