Monday, Jun 24, 2019

صفحه نخست » شرایط سخت اقتصادی ایران و استراتژی زیرکانه ترامپ

062419A_top.jpgشبکه بیان - رییس جمهور آمریکا می گوید اقتصاد ایران با مشکلات عدیده مواجه شده و تحریم های بیشتری هم در راه هستند. آمریکا صراحتا گفته است که با ایران جنگ نظامی نخواهد کرد اگرچه شاید ایران چنین چیزی را بخواهد.

دونالد ترامپ روز دوشنبه تحریم های بیشتری علیه ایران وضع کرد. این تحریم ها همچنان به وخیم تر شدن اوضاع اقتصادی در ایران دامن خواهند زد.

شش تانکر نفتی و یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکا در تنگه هرمز، از استراتژیک ترین محل ترانزیت نفت جهان هدف حمله نیروهای ایرانی قرار گرفت.

حالا این ایران است که باید پاسخگوی رفتار خشن و خارج از عرف بین الملل خود باشد. تحریم های بیشتر، حاصل همین رفتارها هستند.

دونالد ترامپ که از سویی بابت شلیک نکردن به هواپیمای آمریکایی با ۳۸ سرنشین از جمهوری اسلامی تشکر کرد، از سوی دیگر همچنان تحریم ها را به سمت ایران روانه می کند.

افزایش جدال های لفظی به اندک درگیری های نظامی در خلیج فارس منجر شده که روابط تیره تهران و واشنگتن را سیاه تر می کند.

ترامپ می گوید به فشارهای اقتصادی علیه ایران تا زمان تغییر رفتار رهبر ایران ادامه خواهد داد.

کالین برچ، اقتصاددان مستقر در واحد اطلاعات شرکت اکونومیست به CNBC گفت ما می دانیم که درآمد ایران از نفت حداقل به دو/سوم کاهش پیدا کرده است؛ بنابراین آنها در شرایط بسیار سختی به سر می برند.

برچ می گوید آنها (جمهوری اسلامی) می خواهند از این مخمصه بیرون بیایند اما قطعا در چنین شرایط جنگی نمی توانند.

تنش میان ایالات متحده و ایران از ماه مه سال قبل و به دنبال خروج آمریکا از برجام آغاز شد. ایران معتقد بود به برجام پایبند است اما آمریکا می گفت ایران دشمن تراشی می کند!

پس از آن آمریکا نیروهای خود در خاورمیانه را تقویت کرد و سپاه پاسداران را در لیست گروه های تروریستی قرار داد.

این تحلیلگر اقتصادی می گوید ایران به طور میانگین هفته ای ۱۰ تا ۱۵ میلیون بشکه نفت تولید و صادر می کرد اما هم اکنون به هفته ای ۴ تا ۵ میلیون بشکه رسیده که نیمی از آن هم به فروش نمی رسد.

صادرات نفت ایران، منبع اصلی درآمد دولت است که توسط ایالات متحده تحریم شد. همچنین واشنگتن محدودیت های مالی و درآمدی را برای نزدیک ۱۰۰۰ نهاد ایرانی از جمله بانک ها، بیمه، افراد، کشتی های بخش حمل و نقل انرژی و شرکت های پتروشیمی اعمال کرده است.

در ماه مه، کاخ سفید همچنین صنایع آهن، فولاد، آلومینیوم و مس ایران را نیز تحریم کرد.

در همین حال ۸ کشوری که معافیت نفتی دریافت کرده بود، بعضا زودتر از موعد به خرید نفت خود از ایران پایان دادند. ایالات متحده قصد دارد صادرات نفت ایران را به طور کامل به صفر برساند.

اما وضعیت بحرانی فعلی که با هر توییت رییس جمهور آمریکا بر روی قیمت ارز، طلا و خصوصا نفت تاثیر می گذارد، راه حل جایگزینی هم دارد و آن مذاکره مستقیم و رو در روی رهبران دو کشور است.

آمریکا می گوید آماده مذاکره است؛ رهبر ایران اما می گوید اگر به فرض محال مذاکره ای در کار باشد، با این رییس جمهور نخواهد بود.

دونالد ترامپ بارها اعلام کرده است که به دنبال جنگ با ایران نیست اما به دنبال سقوط پهپاد بدون سرنشین آمریکایی گفت اگر جنگی در بگیرد، شکستی تحمیل می شود که تا پیش از این تجربه نشده است.

در میان تنش های دو کشور، شاخص بین المللی نفت برنت، افزایش ۵ درصدی (و به گفته برخی خبرگزاری ها ۶ درصدی) و نفت وست تگزاس، افزایش ۱۰ درصدی را نشان داد که از دسامبر ۲۰۱۶ بی سابقه بوده است.

نفت برنت روز دوشنبه صبح با قیمت ۶۵.۴۸ دلار معامله و نفت وست تگزاس ۵۷.۹۲ دلار به بازار راه پیدا کرد.

رییس جمهور آمریکا یکبار دیگر گفت که درهای مذاکره با ایران باز هستند اما آیت الله خامنه ای در تهران قویا این نوع مذاکره را رد می کند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy