Wednesday, Jun 26, 2019

صفحه نخست » رئیس بانک مرکزی ایران: اجازه صادرات به اروپا نداریم

Hemati.jpgرادیو فردا - عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران، گفته است که «اجازه صادرات به اروپا نداریم».

او که پس از جلسه هیات دولت با خبرنگاران گفت‌وگو می‌کرد، گفته است: «وقتی ما به اروپا صادراتی نداریم، نمی‌توانیم وارداتی هم داشته باشیم».

آمارهای رسمی اتحادیه اروپا نشان می‌دهد صادرات ایران به این اتحادیه در دو ماهه اول سال ۲۰۱۹ (ژانویه و فوریه) نسبت به دوره مشابه در سال گذشته ۱۶ برابر کاهش یافته است.

صادرات اروپا به ایران نیز تقریبا به یک‌سوم کاهش یافته است.

بر اساس آمارهای کمیسیون اروپا، ایران در دو ماهه اول سال تنها ۱۳۶ میلیون یورو صادرات به اتحادیه داشته، در حالی که این رقم در دوره مشابه سال گذشته که هنوز آمریکا از برجام کنار نکشیده بود، حدود دو میلیارد و ۱۵۸ میلیون یورو بود.

مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

آقای همتی ریشه این مشکل را عدم وجود کانال مالی بین ایران و کشورهای اروپایی دانسته و گفته است: «تا وقتی که در قالب اینس‌تکس منابعی جابجا نشود، فایده‌ای ندارد. باید خط اعتباری در اختیار ایران قرار بگیرد، آن وقت اجرای اینس‌تکس یک هفته هم زمان نمی‌برد».

اینس‌تکس سازوکاری مالی است که سه کشور آلمان، فرانسه و بریتانیا راه‌اندازی کرده‌اند تا به رغم تحریم‌های آمریکا، به تجارت مشروع با ایران ادامه دهند.

مقام‌های جمهوری اسلامی در ماه‌های اخیر بارها از اجرایی نشدن اینس‌تکس انتقاد کرده و اروپا را به «کم‌کاری» در این زمینه متهم کرده‌اند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy