Friday, Jun 28, 2019

صفحه نخست » ستاد ابهام آلود اجرایی، دارایی خامنه ای و حسینیه غصبی امام خمینی

ib1_062819.jpgامیر فرشاد ابراهیمی / بخش فارسی ایران بریفینگ

هفته گذشته آیت‌الله خامنه‌ای رهبر ایران و همه منصوبانش از سوی ایالات‌متحده تحریم شدند این تحریم شامل نهادهای زیر نظر رهبر ایران می‌شود، وسعت این نهادها و سرمایه‌های در گردشش آن‌چنان زیاد است که استیو منوچین وزیر دارایی وعده داده لیست کامل آن به‌زودی با محاسبه دقیق‌تری منتشر خواهد شد اما مایک پمپئو در گفتگویی تقریب زده است این تحریم مشمول ۹۰ میلیارد دلار خواهد شد.

به دنبال این تحریم اگرچه خامنه‌ای خود واکنشی هنوز نشان نداده است اما حسن روحانی گفت: «رهبر ایران یک‌خانه معمولی دارد با یک حسینیه»

در اینکه رئیس‌جمهور ایران به‌عنوان یک حقوق‌دان نمی‌داند تحریم‌های آمریکا منظورش فقط توقیف دارایی‌های خامنه‌ای نیست و همه نقل و انتقالات مالی و مراودات اقتصادی خامنه‌ای و مجموعه نهادهای زیر نظرش یعنی بنیادها، ستادها، آستان قدس و سازمان‌های مختلف از تبلیغات اسلامی گرفته تا سازمان فرهنگ و ارتباطات و ... شامل می‌شود جای تعجب دارد.

اما اشاره حسن روحانی به خانه خامنه‌ای و حسینیه امام خمینی هم خود عجیب است.

خانه و حسینیه در اختیار خامنه‌ای

همه می‌دانیم که با انتخاب خامنه‌ای به رهبری که پیش از آن نیز وی در خانه‌های مصادره‌ای اطراف مجلس شورای اسلامی و نهاد ریاست جمهوری به همراه دیگر مسئولان جمهوری اسلامی همچون میرحسین موسوی و... که این روزها به «مقر شهید مطهری» مشهور است می‌نشست.

هاشمی رفسنجانی بلافاصله مسئله استقرار رهبر جدید را مطرح می‌کند، چند گزینه مطرح می‌شود حسینیه جماران و اردوگاه شهید باهنر که در مجاورش بود، مجموعه‌ای در نزدیکی مصلای تهران که برای سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در تپه‌های عباس‌آباد در دست‌ساخت بود و دانشکده افسری ارتش مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی اما درنهایت قرار می‌شود باغ خانه‌ای با فضای سبزش که در مجاور کاخ ریاست جمهوری بود و متعلق بود به خانواده نظام مافی و مصادره شده بود را وزارت سپاه پاسداران بسازد، محسن رفیق‌دوست مأمور ساخت آن می‌شود.

رفیق‌دوست ساخت حسینیه را این‌گونه روایت می‌کند: آقا، هنوز در ریاست جمهوری مستقر بود. آقای نخست‌وزیر هم نخست‌وزیری بود و آقای هاشمی هم هنوز رئیس‌جمهور نشده بود. ورود من به این قضایا این‌طور بود که روز دوم رهبری آقا، به دفتر ریاست جمهوری رفتم و خدمت آقا عرض کردم که من مدارج علمی ندارم و یک آدم اجرایی هستم. مثل چماق می‌مانم؛ هر وقت چماق لازم داشتید، من هستم. مردم مرتب می‌آمدند و می‌رفتند و من هم آنجا خدمت می‌کردم. تا اینکه رفراندوم متمم قانون اساسی و انتخابات ریاست جمهوری انجام شد و آقای هاشمی هم انتخاب شد. قرار بود که رهبری جایی پیدا کند و آقای هاشمی هم به محل ریاست‌جمهوری‌اش برود.

حسینیه فعلی یک ملک بزرگی بود با چهار ساختمان در کنار ساختمانی که رهبری مستقر بود زمین بزرگی شبیه ورزشگاه و زمین‌بازی بود که حسینیه‌ای به نام امام خمینی در آنجا ساختند و بعدازآن دیدارهای رهبری در آنجا انجام می‌شد.

یکی از ساختمان‌ها که خیلی هم قدیمی بود، سالن بزرگی داشت که آنجا را برای آقا در نظر گرفتیم. بعداً فهمیدیم که این نظام مافی‌ها از فراماسون‌ها بودند. آرم مار و عقاب فراماسون روی دیوار گچ‌بری شده بود و چندین ملاقات آقا زیر همان آرم انجام‌شده بود تا اینکه روزی حسین شیخ‌الاسلام آمد به ما گفت که می‌دانید این شکل روی دیوار چیست؟ وقتی گفت، آن‌ها را کندیم و تمیز کردیم.

در کنار این ساختمان، زمینی به مساحت حدود دو هزار متر بود که شباهت به زمین ورزشگاه یا تعمیرگاه داشت. دور این زمین گچ ریخته بودند تا حسینیه‌ای برای آقا بسازند. بعدازاینکه آقا منتقل شدند، قرار شد آن حسینیه ساخته بشود؛ چون آقا هنوز برای سخنرانی‌ها و دیدار عمومی با مردم به ساختمان ریاست جمهوری می‌رفتند، کل مدتی که حسینیه را با همه آن نمای آجر سه سانت ساختم ۶۱ روز طول کشید؛ حتی بالکن هم زدیم.

مطالب بیشتر در سایت ایران بریفینگ

آنچه مسلم است این زمین مصادره‌ای که با پول سپاه پاسداران ساخته‌شده حالا چه شده که بقول حسن روحانی «مال خامنه‌ای» است بماند اما یکی از صدها نهاد و مجموعه زیر نظر رهبر ایران «ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر» است این ستاد که بیش از دو دهه زیر نظر احمد جنتی بود و اخیراً جلیل محبی رئیس آن شده است زیر نظر رهبری فعالیت می‌کند.

ستاد امربه معروف و نهی از منکر

ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر در روزهای گذشته عکس نامهٔ درخواست تغییر مکان ساختمان ۳۰۰۰ متری ستاد از منطقهٔ پاسداران به محله‌ای در مرکز شهر با همان متراژ را در توییتر خود منتشر کرده است.

این موضوع با واکنش‌هایی از سوی کاربران روبرو شده است این ستاد در خانه‌ای مصادره‌ای در دروس واقع است، بسیاری بر این باور بودند که متراژ ساختمان زیاد است وعده‌ای دیگر نیز وجود این نهاد را از روز اول تأسیس بی‌تأثیر می‌دانستند.

محبی در گفت‌وگو با یک رسانه داخل کشور به سؤال آن رسانه که: بسیاری از مردم نسبت به ساختمان ۳۰۰۰ متری ستاد و متراژ آن انتقاد داشتند در مورد انتقادها چه نظری دارید می‌گوید: من در مورد واکنش‌ها که نظر نمی‌دهم، هرکس دوست دارد در مورد مسئولان حکومتی نظر بدهد. ساختمان فعلی ستاد همان اندازهٔ قبل است ساختمان فعلی هم برای ستاد اجرایی است و برای ما نیست، ساختمان را در اختیار ستاد امربه‌معروف قرارداده اند .

ستاد ابهام آلود اجرایی فرمان امام

ستاد اجرایی بزرگ‌ترین امپراتوری مالی خامنه‌ای است، ستاد اجرایی فرمان امام که بسیاری تأسیس آن را به آیت‌الله خمینی نسبت می‌دهند تأسیس ابهام‌آلودی دارد!

آغاز به کار این ستاد بر اساس آنچه ستاد و اسناد حکومتی جمهوری اسلامی ارائه می‌دهند در ششم اردیبهشت سال ۱۳۶۸ حدود یک ماه قبل از فوت سید روح‌الله خمینی انجام‌گرفته است که طی حکمی به آقایان حبیب‌الله عسگراولادی، مهدی کروبی و حسن صانعی، وی جهت در اختیار گرفتن کلیهٔ وجوه و اموال مجهول‌المالک بلا صاحب، ارث بلا وارث و اموالی که بابت تخمیس و خروج از ذمه و اجرای اصل ۴۹ قانون اساسی و دیگر قوانین در اختیار ولی‌فقیه قرارگرفته است، مأموریت داده است.

گفته می‌شود نامبردگان از طرف سید روح‌الله خمینی اختیار داشتند تا به هرگونه صلاح می‌دانند در تمامی ابعاد فروش، نگهداری و ادارهٔ آن‌ها اقدام نموده یا قسمتی از این اختیارات را در اختیار وزارت امور اقتصاد و دارایی، قرار دهند. این ستاد طی این حکم موظف شد کلیهٔ درآمدهای حاصله را در موارد مقررهٔ شرعیه، بنیاد شهید، بنیاد ۱۵ خرداد، بنیاد مسکن، کمیتهٔ امداد، سازمان بهزیستی، طرح شهید رجایی و بنیاد جانبازان انقلاب اسلامی و موارد دیگر موردنظرشان مصرف نمایند.

پس از فوت روح‌الله خمینی این ستاد زیر نظر خامنه‌ای قرار گرفت و ریاست ستاد در سال ۱۳۷۳ توسط سید علی خامنه‌ای به محمد شریعتمداری واگذار شد و سپس در سال ۱۳۷۶ دکتر محمدجواد ایروانی در این جایگاه قرار گرفت. محمد مخبر از سال ۱۳۸۶ تاکنون ریاست ستاد را برعهده دارد.

با مراجعه به همه خاطرات و نوشته‌های آن ایام بخصوص خاطرات هاشمی رفسنجانی همه می‌دانیم که وضع عمومی و مزاجی روح‌الله خمینی از اسفند ۱۳۶۷ مخاطره‌آمیز بوده و خمینی از فروردین ۱۳۶۸ به بیمارستان قلب جماران که برای او ساخته بودند منتقل‌شده بود و اساساً در تمامی این روزها در آی سی یو بوده حال چگونه یک ماه قبل از فوتش چنین نامه‌ای و فرمانی را مکتوب کرده یک سؤال بزرگ است!

دارایی‌های ستاد اجرایی اگرچه مشخص نیست اما تخمین زده می‌شود دست‌کم در سال ۱۳۸۴ حدود ۹۳ میلیارد دلار بوده است.

نکته جالب اینجاست که خامنه‌ای همواره در این ستاد علیرغم همه‌ بخش‌ها و سیاست‌هایش از حضور افراد اصلاح‌طلب استفاده می‌کند.

خروجی ستاد امربه معروف و نهی از منکر چیست؟

اکنون رئیس ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر در مورد ساختمانی که متعلق به ستاد اجرایی است و در اختیار اوست می‌گوید: «این ۳۰۰۰ متر که در اختیار ماست، قیمت ملک در این منطقه هیچی هم نباشد متری ۳۵ الی ۴۰ میلیون است. ما خواستیم این را از ما بگیرند و اجاره بدهند یا هر کار که می‌خواهند کنند تا پولش را به مستضعفین بدهند اما به ما یک ساختمان دیگری بدهند»

اگر قیمت این ساختمان متری ۳۵ میلیون باشد که قطعاً بیش از این‌هاست ۳۰۰۰ مترش می‌شود ۱۰۵ میلیارد تومان!

این فقط یک نمونه بسیار بسیار کوچک دارایی در اختیار خامنه‌ای است، فردی که حسن روحانی می‌گوید یک‌خانه دارد و یک حسینیه تحریم کند مگر چه می‌شود؟

اما این ستاد اصلاً خروجی و کارش چه هست؟ محبی در جواب می‌گوید: این ستاد ۲۵ سال است که تأسیس‌شده، بیشتر کاری که انجام داده مربوط به سامان‌دهی عده‌ای از اعضای جامعه بوده که به خیابان و ادارات بروند و امربه‌معروف کنند، در عمل هم اتفاق خاصی نیافتاد چون آموزش درستی انجام نمی‌شد، اما من که آمدم رویکرد ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر را به سمت مسئولیت اجتماعی بردم اما در مورد اینکه مردم می‌گویند فعالیت ستاد خروجی نداشته، من هم معتقدم خروجی نداشته است. مدت کوتاهی است که من اینجا آمدم و تا ساختار را بشناسم و آن را عوض کنم و افراد را جابه‌جا کنیم و برنامه بنویسیم طول می‌کشد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy