Tuesday, Jul 2, 2019

صفحه نخست » هیچ اتفاق عجیبی در بازار ارز رخ نداده است؛ نرخ‌ها فیک هستند

Dollar.jpgبیان - صرافی ملی چند روزی است که با یک شیب ملایم، از کاهش نرخ ارز خبر می‌دهد. امروز بازار طلا هم کاهش قابل توجه قیمت نسبت به مدت مشابه در سال قبل را نشان داد. اما اینکه چه اتفاقی در بازار رخ داده است که این چنین شاهد کاهش قیمت‌ها هستیم را زیر ذره بین گذاشتیم.

صرافی ملی ایران چند روزی است که با یک شیب ملایم، از کاهش نرخ ارز خبر می‌دهد. امروز بازار طلا هم کاهش قابل توجه قیمت نسبت به مدت مشابه در سال قبل را نشان داد.

اما اینکه چه اتفاقی در بازار رخ داده است که این چنین شاهد کاهش قیمت‌ها هستیم را زیر ذره بین خواهیم برد.

آنچه که در حقیقت اتفاق افتاده، نه کاهش بلکه افزایش فاجعه بار قیمت این کالاها است. اگر به طور مثال دلار را در نظر بگیریم، کاهش قیمت به معنای بازگشت این ارز به قیمت ۲۶۰۰ تا ۳۰۰۰ و هر گرم طلای ۱۸، طبیعتا برای کاهش نشان دادن باید به هر گرم ۲۰۰ هزار تومان باز گردد.

قیمت هر گرم طلا امروز نسبت به مدت زمان مشابه خود در سال گذشته (خرداد ماه) افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی را تجربه کرده است.

حال اگر همان زمان را حتی با فاکتورهای اقتصاد جهانی در نظر بگیریم، امروز به ۵۰۰ هزار تومان و سپس به ۴۲۳ هزار تومان رسید، این به معنای عبور از تمام منطق‌های تورمی حتی با معیارهای جهانی است!

در خصوص دلار نیز شرایط به همین صورت و مشابه است.

اما با این حال دستگاه‌های تبلیغاتی جمهوری اسلامی، بازگشت دلار به کانال ۱۲ هزار تومان و افت ۰. ۰۷ درصدی طلا نسبت به روز گذشته را پیروزی بزرگ می‌دانند.

حقیقت اما چیز دیگریست. اگر طلا را به دلیل تاثیرگذاری‌های جهانی نادیده بگیریم، در خصوص دلار به راحتی می‌توان به نادرست بودن این قیمت‌ها پی برد.

در حالی که نفت ایران به عنوان شیر اصلی درآمدزایی ایران، تحریم جهانی شده و صادرات آن به زیر ۵۰۰ هزار بشکه رسیده، قطعا قیمت ارز نباید هر روز حتی با اختلاف ۱۰۰ یا ۲۰۰ تومانی پایین بیاید بلکه باید عکس این موضوع روی دهد.

اینکه بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و دارایی و به تدریج وزارت نفت و صمت بیانیه پیروزمندانه می‌دهند و کاهش نرخ‌ها را حاصل مدیریت صحیح، کارآمد و به روز خود می‌دانند، چیزی است که همیشه وجود داشته و مسئولین در نظام اسلامی صرفا در زمان خرابکاری‌ها سکوت می‌کنند.

هیچ اتفاق خاص مثبتی در ایران و اقتصاد این کشور روی نداده است و به طور عکس اتفاقات در جهت منفی در حرکت هستند. پیش بینی رشد اقتصادی برای سال جاری منفی ۵ درصد بوده و این در حالیست که قیمت کالاهای غیرضروری در حال کاهش با شیب ملایم است.

در هفته‌های اخیر قیمت اتومبیل به واسطه اقدامات پلیسی قوه قضاییه همچون دستور به وبسایت‌های آگهی گیرنده و همت دلالان، خود را پایین تر نشان داد. دلار، سکه و طلا نیز سرنوشت مشابهی داشتند و به تدریج صحبت از کاهش قیمت مسکن به میان آمده است.

به سادگی می‌توان با جدول منحنی یک ساله متوجه شد که این شیب به سمت بالا و با نوعی پایداری ادامه دارد.

در حالی که کالاهای فوق به گفته سرویس‌های خبری صدا و سیما، ارزان شده‌اند و گوینده خبر با لحن خاص و پیروزمندانه‌ای آن را معمولا به همراه عباراتی نظیر "تحریم‌ها بی فایده بودند" و "تحریم‌ها اثر نکردند" بیان می‌کند، مایحتاج روزانه و زودمصرف عموم مردم با شیب محسوس به سمت بالا حرکت می‌کنند؛ به طوری که هر ماه می‌توان یک کالای مشخص را انتخاب و خرید کرد و متوجه افزایش قیمت شد.

مجموعه این عوامل نشان می‌دهند که تورم اعلام شده از سوی مرکز آمار ایران آنچنان دقیق نیست هرچند که اعتمادهایی به مرکز آمار ایران از سوی جامعه دانشگاهی هنوز وجود دارد.

همچنین به نظر می‌رسد با توجه به سخنان آیت الله خامنه‌ای در خصوص آزادی و دموکراسی و همچنین اشاره صریح او به بحث انتخابات در پایان سال جاری، نمایش اقتصادی رنگارنگی را باید شاهد باشیم.

به عقیده برخی تحلیلگران، کاهش نرخ ارز در روزهای گذشته و احتمالی آینده، صرفا ناشی از فشار بی امان دولت و بانک مرکزی است که هزینه‌های جبران ناپذیری را به اقتصاد کلان وارد می‌کند.

پیش از این آیت الله خامنه‌ای از بانک مرکزی خواسته بود تا مدیران تمام تلاش خود را برای افزایش ارزش ریال به کار ببندند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy