Tuesday, Jul 2, 2019

صفحه نخست » خامنه ای در اوج تنش با آمریکا دو فرمانده عالی نظامی را تغییر داد

janeshin_070219.jpgبی بی سی - آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، که مطابق قانون اساسی فرمانده کل قوای مسلح در این کشور است، جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و رئیس سازمان بسیج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را تغییر داده است.

پیش از این سرلشکر عطالله صالحی جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و سرتیپ پاسدار غلامحسین غیب پرور، رئیس سازمان بسیج مستضعفین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بودند.

آقای خامنه‌ای در حکم امروز خود سرتیپ محمدرضا آشتیانی را به سمت جانشینی ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران منصوب کرده است. آقای آشتیانی در دوره‌ای جانشین فرمانده کل ارتش بوده است. آقای خامنه ای در این حکم گفته است که سرتیپ آشتیانی به پیشنهاد رئیس ستادکل به این سمت منصوب شده است.

در حکم دیگری که آیت‌الله خامنه ای همزمان با این تغییر صادر کرده است، سرتیپ پاسدار غلامرضا سلیمانی را به ریاست سازمان بسیج مستضعفین منصوب کرده است. آقای خامنه ای این انتصاب را به پیشنهاد فرمانده کل سپاه اعلام کرده و از رئیس جدید بسیج خواسته تا "فرهنگ مقاومت" را تقویت و "زمینه‌های بروز خلاقیت و ابتکار بسیجیان بویژه نوجوانان و جوانان" را فراهم کند.

آقای سلیمانی پیش از این فرمانده سپاه اصفهان بوده است. او دو سال پیش درجه سرتیپی از آیت‌الله خامنه‌ای گرفته بود.

در احکامی که آقای خامنه ای امروز صادر کرده، از سرلشکر عطالله صالحی و سرتیپ پاسدار غلامحسین غیب‌پرور تشکر کرده اما پست جدیدی به آنها محول نکرده است.

آقای صالحی تا دو سال پیش فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران بود و پس از آن تاکنون سمت جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح را در اختیار داشت.

غلامحسین غیب‌پرور هم کمتر از سه سال رئیس سازمان بسیج مستضعفین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود. این نهاد تحت تحریم آمریکا قرار دارد.

آیت‌الله خامنه ای در هفته های اخیر شماری از فرماندهان ارشد نظامی از جمله فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را تغییر داده و در برخی از ساختارهای نظامی از جمله پدافند هوایی ارتش تغییراتی ایجاد کرده است.

این تحولات همزمان با افزایش فشار ایالات متحده آمریکا به جمهوری اسلامی ایران و بالارفتن احتمال درگیری بین دو طرف بوده است.

ایران و آمریکا اعلام کرده اند علاقه‌ای به جنگ با یکدیگر ندارد اما آماده حفاظت از منافع خود هستند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy