Sunday, Jul 7, 2019

صفحه نخست » آیا شما هم می‌خواهید "گرین کارت" ایران را دریافت کنید؟

jahangiri_070719.jpgالعربیه - اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری ایران با ارسال دستور العملی، به وزارت‌ کشور ایران دستور داد برای اتباع خارجی که حداقل 250 هزار دلار در این کشور سرمایه‌گذاری کنند، مجوز اقامت پنج‌ساله صادر کند.

خبرگزاری تسنیم گزارش کرد هیئت وزیران در جلسه 9 تیر 1398، وزارت کشور را موظف کرد تا حداکثر ظرف یک‌ماه برای اتباع خارجی که حداقل 250 هزار دلار یا معادل آن به ارزهای دیگر در بانک‌ها و موسسات اعتباری سپرده‌گذاری بلندمدت یا به همان میزان در ایران سرمایه‌گذاری کنند، پس از تایید وزارت امور اقتصادی و دارایی، مجوز اقامت پنج‌ساله صادر کند.

در ابلاغیه‌ای که اسحاق جهانگیری خطاب به وزارتخانه‌های امور اقتصاد و دارایی، امور خارجه، کشور، اطلاعات، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و همچنین بانک مرکزی ایران صادر کرده، از وزارت کشور خواسته شده مجوز اقامت پنج‌ساله سرمایه‌گذاران طی یک ماه صادر شود.

👈مطالب بیشتر در سایت العربیه

ایران در حالی می‌کوشد با ارائه تسهیلاتی همچون اقامت پنج‌ساله شهروندان دیگر کشورها را جذب خود کند که آمارها حکایت از وجود میلیون‌ها مهاجر ایرانی در کشورهای مختلف و وجود چند میلیون نفر دیگر در صف مهاجرت است.

بر اساس مطالعات مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار با موضوع «نقش کار در مهاجرت جمعیت در سال 96» تنها در سال 1395 تعداد مهاجران ایرانی 684 هزار نفر بوده است.

پیش از آن نیز حسین عبده‌ تبریزی، اقتصاددان و مشاور وزیر راه و شهرسازی، گفته بود که 1.5 میلیون ایرانی در صف مهاجرت به کانادا و ‏استرالیا قرار دارند. این عدد معادل حدود 2 درصد جمعیت کل ایران است.

رضا فرجی دانا، وزیر پیشین علوم، تحقیقات و فناوری دولت حسن روحانی و مشاور فعلی رئیس‌جمهوری ایران در امور علمی و آموزشی که پیش از این ریاست دانشگاه تهران را نیز بر عهده داشت، در سال 92 گفته بود که سالانه 150 هزار نخبه علمی از ایران مهاجرت کرده و میزان ضرری که این کشور از بابت مهاجرت مغزها متحمل می‌شود، سالانه 150 میلیارد دلار است.

برای درک ساده‌تر موضوع باید گفت اگر ایران بخواهد ضرری که از فرار مغزها متحمل می‌شود، را جبران کند، باید بتواند سالانه 600 هزار نفر را به سرمایه‌گذاری 250 هزار دلاری در این کشور ترغیب کند، کاری که به نظر ناممکن و حتی غیرممکن می‌آید.


ترکیه به کسانی که تنها 50 هزار دلار بیشتر، یعنی 300 هزار دلار در این کشور مستغلات بخرند، علاوه بر اقامت دائم، حق شهروندی و گذرنامه این کشور را نیز اعطاء می‌کند؛ گذرنامه‌ای که در رده 40 شاخص پاسپورت ایندکس قرار دارد و سفر به 117 کشور جهان را بدون ویزا برای دارندگانش ممکن می‌کند. در این شاخص گذرنامه ایران، در کنار گذرنامه کره‌شمالی و فلسطین در رده 87 قرار دارد و با آن تنها می‌توان به 46 کشور دنیا سفر کرد.

تحریم‌های اقتصادی ناشی از سیاست‌های خارجی، برنامه موشکی، برنامه هسته‌ای و نقض حقوق بشر در ایران نیز از دیگر عواملی هستند که به نظر می‌رسد موانع جدی در راه ایران برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی باشد. به این موضوع می‌توان سایه جنگ، نبود امنیت عمومی، کیفیت نامناسب زندگی، نبود آزادی‌های اجتماعی و سیاسی و همچنین سقوط ارزش پول ملی را نیز افزود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy